• dianel

Amerikansk fästman ska äntligen flytta till Sverige, HJÄLP!

Hejsan svejsan!
    Jag har varit tillsammans med min fästman i fyra år, allt går så bra mellan oss. Nu ska han flytta till Sverige inom en snar framtid för att bo med mig och arbeta.
    Vad jag då undrar är, kan han komma hit och ansöka uppehållstillstånd genom familjeanknytning eller är det säkert att de skickar tillbaka honom till USA där han nu har ett greencard (ansökt om amerikanskt pass även)? Vi är verkligen trötta på att vara isär ifrån varandra.. Finns det något annat sätt han kan stanna i så fall. Studera i Sverige kanske?
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Amerikansk fästman ska äntligen flytta till Sverige, HJÄLP!
  • Sfinxen

Måste han inte befinna sig utomlands 3 mån medan uppehållsansökan behandlas?

• Thursday

Men vad har han för nationalitet egentligen? Han är väl inte amerikansk medborgare om han har greencard?

• MikPel
    dianel skrev 2009-02-19 18:48:56 följande:
    Hejsan svejsan!Jag har varit tillsammans med min fästman i fyra år, allt går så bra mellan oss. Nu ska han flytta till Sverige inom en snar framtid för att bo med mig och arbeta. Vad jag då undrar är, kan han komma hit och ansöka uppehållstillstånd genom familjeanknytning eller är det säkert att de skickar tillbaka honom till USA där han nu har ett greencard (ansökt om amerikanskt pass även)? Vi är verkligen trötta på att vara isär ifrån varandra.. Finns det något annat sätt han kan stanna i så fall. Studera i Sverige kanske?Tack på förhand!
    Han är inte amerikan om han inte är amerikansk medborgare.

Varför kan du inte flytta till usa?
  • dianel

Nej, vi är båda från bosnien, jag däremot är svensk medborgare med svenskt pass. :/

• pinglanmadde
    Ahdela skrev 2009-02-19 18:50:59 följande:
    Gift er :)
    Det spelar ju ingen roll omman är gift. I så fall skulle ju varenda en som sökte uppehållstillstånd gifta sig med en svensk medborgare.

Söker man på familjeanknytning måste man göra det från sitt hemland.
    Vilka andra alternativ som finns vet jag inte.
    le och var glad, ty det kunde varit värre.
  • Ahdela

Man har lättare att få uppehållstillstånd OM man är gift.

• dianel
    Svar på #4
    Nej, det kanske han inte är. Men snart förhoppningsvis. Jag vill inte flytta till USA och vi anser att vi kommer ha ett bättre och tryggare liv i Sverige.
  • Bedhead

Han går in på svenska ambassaden eller ett konsulat och ansöker om uppehållstillstånd på anknytning till dig. Han gör en intrevju där och du gör en intervju och du fyller i en blankett/går på intervju här!

• pinglanmadde
    Ahdela skrev 2009-02-19 18:56:25 följande:
    Man har lättare att få uppehållstillstånd OM man är gift.
    Lättare? Det tror jag inte. Fästman/make klingar nog lika i migrationsverkets öron.
    le och var glad, ty det kunde varit värre.
Svar på tråden Amerikansk fästman ska äntligen flytta till Sverige, HJÄLP!