Överblivet ris???
Fick ganska mycket ris över idag efter middagen. Någon som har tips på vad jag kan göra med det?
Tacksam för hjälp!
Fick ganska mycket ris över idag efter middagen. Någon som har tips på vad jag kan göra med det?
Tacksam för hjälp!
Stek det imorgon och häll på majs och ärter och sen tonfisk.. Mycket gott med en vitlökssås =)
Stekt rispytt. (steker ris, korv, bacon, ägg, grönsaker. man tar det man har)
Risgratäng (ta samma som om du har pasta men byt ut pastan mot ris)
Stek bananris (stek ris blanda ned hackade bananer krydda med orientalisk curry, salt eller aromat)
Man kan frys in överblivet ris & tina upp vid behov.
Jag har ett recept:
Ris efter smak
5 cm purjolök
3 ägg
ca 1/2 dl mjölk
svartpeppar
paprikakrydda
örtsalt
Hacka purjon,fräs den i smör
gör en omelett-smet av äggen och mjölken ,blanda i kryddor
ha i smeten i pannan och rör runt till en äggröra,innan det stelnat helt ha i riset och rör hela tiden,medelhögvärme.
Som en risottto typ,gott och snabbt! man kan ha i kött,skinka ,paprika och svamp också om man vill
Du kan även blanda ned ris i en vanlig pyttipanna för att dryga ut den & så är det gott.
jag brukar ta och blanda ris ärtor majs paprika och steka det med massa smör o salt jätte gott.. kan säker blanda i vad man vill men det brukar jag ta iaf
QUEEN AIDA LÅDA:
Ingredienser.
Kålpudding kan du använda ris till.
haha... Vi gillar RIS
mamma hade ris i pankakorna när vi var små. o vi gillade det. nu är jag mer tveksam.
Kall sallad med ris i Goooott!
gör en vanlig sallad och blanda ned kall ris.
Wokad ris med valfritt kött & valfria grönsaker.
Tack alla för svaren, nu har jag en hel del och välja på.
Bas:
Smaksättning:
"Fyllning":
Blanda basen och smaksätt med något du tycker om och blanda eventuellt i någon fyllning. Forma smeten till biffar, vänd i ströbröd och stek i olja.
Servera förslagsvis med sallad, marinerade bönor, tatziki/yoghurtsås/tacosås/tomatsås/raita.
Kycklinggratäng, 4 portioner
400-500 g kycklingfilé, 2 tsk salt, 1 krm vitpeppar, 1 krm oregano, matfett till stekning, 200 g skivade champinjoner, 1 strimlad röd paprika, 2 dl grädde, 1 tsk sambal oelek (kan uteslutas), 4 msk chilisås, 4 msk riven ost
Gör så här:
Skär kycklingen i bitar och stek 3-4 minuter på varje sida. Salta och krydda och lägg kycklingen i en ugnsfast form tillsamans med det överblivna riset. Fräs champinjonerna och paprika lätt i lite matfett och lägg över kycklingen. Blanda grädde, sambal oelek, chili och oregano. Strö över riven ost. Gratinera i 250 grader i cirka 15 minuter. Smaklig måltid!
1 hel gratäng
1 hokiblock, fryst 400g
1 brk lätt créme fraiche
1 dl mjölk
4 msk senap
1 dl finhackad färsk dill
1 liten purjolök, strimlad
1 röd paprika, strimlad
1 fänkål, strimlad
Mineralsalt och vitpeppar
1 lime, skalet + saften
170 g skalde räkor
riven ost
Sätt ugnen på 200 grader. Lägg hokiblocket i mitten av en ugnsfast form sprid ut överblivna riset runt om formens kanter. Blanda creme fraiche, mjölk, senap, dill, rivet limeskal och pressad lime i en bunke. Sprid ut strimlad paprika, fänkål och purjo runt fisken i formen. Salta och peppra på fisken. Häll creme fraiche-blandningen över fisk och grönsaker och sätt in i ugnen i 35 minuter. Efter 35 minuter häll på räkor och riven ost. Gratinera i 5-10 minuter till.
Om inget faller dig i smaken av alla recept så kan man frysa in ris!