• tindra1

gravid+massage=farligt????

Ska till Thailand och vill gärna ha lite massage.
    Men kan massage vara farligt när man är gravid??
    Har för mig att jag hört något om att "gifter" i kroppen kan frigöras.
    Någon som vet=)??

• Svar på tråden gravid+massage=farligt????
  • MajBjörn

berätta för massören att du är gravid om det inte syns så klart ;), hon vet nog om det är ok att få en massage.
    trevlig resa

• tindra1

kan man lita på att en thailändare som kanske går o masserar turister på stranden är så kunnig o inte bara tänker pengar??

• Helena83

Jag gick på vanlig massage en gång i månaden innan och när jag blev gravid så sa min massör att dem tre första månaderna ska man helst undvika det sen är det lungt. Finns ju till och med massage för gravida

• tindra1

okey då är det bara att gräva ner magen i sanden o njuta av lite massage då kanske;)

• JLP

Tipps! Gå till salonger å få massage ist Lika billigt å dubbelt så bra! Var i thailand i nov för andra ggn.HuaHin. Gick då till olika massagesalonger istf på stranden å det var SÅN SKILLNAD!!! Som att gå på spa Å lika billigt.På vissa ställen tom billigare. Jag tror att dom  oxå e lite mer profisionella. Ha en bra resa!

• fruganL

Läs på så mycket du kan, så du vet vad du gör istället för att lita på att de vet vad de gör!
    Under första trimestern avråder somliga från massage, bland annat för att slippa tänka att det var massagens fel att det blev missfall och sådär.
    Men du verkar vara halvvägs?

Då är det snarare oljorna och sådär som kan vara till skada.

se.babycenter.com/pregnancy/isitsafeto/essentialoilsexpert/
    Där står det litelite i ämnet, men även var man kan vända sig för att få mer info.

För nog vore det dumt att inte få lite skön thaimassage! (Jag behöver bara gå över gatan här i Skåneland, för det finns en Thailmassagestudio inte långt härifrån)

• Bebs74

Jag fick massage genom hela min första graviditet, däremot så undvek min massör att massera nedre delen av ryggen utan hon koncentrerade sig på övre delen av rygg - axlar, skuldeblad, nacke etc. Det var jätteskönt!

• Gardin

Hej! Jag är i v11 och har gått på massage 2ggr i månaden, det tänker jag fortsätta att göra:O) När jag blir lite större tar jag med mig en badring som magen får plats i :) sen kan man ju ligga på sidan oxå. Gå till en certifierad massör, de kan sin sak. Arbetar själv som cert. massör och precis som bebs74 nämnde ger man endast lättare massage på ländrygg.

Som fruganL nämde så masserar man gärna inte i början på en gravidiet, pga risken för missfall är mycket högre då. Det finns ingen forskning som visar att massage kan skada snarare tvärtom.
    Som jag nämde ovan så går jag ju själv regelbundet :O) Det där får man helt enkelt känna själv, finns inget rätt och fel.

I thailand går man gärna på sina kunder, det bör du undvika!

Lycka till

Svar på tråden gravid+massage=farligt????