• littlemum

Prassel och brus i örat

Vid höga och plötsliga ljud prasslar och brusar det i mitt högra öra. Klarar en jämn lite högre ljudnivå ett litet tag. Men är jag i miljö med högre ljudnivå en stund så börjar det prassla och brusa när ljuden "når örat". På morgonen när det varit tyst hela natten räcker det med ljud i normal nivå för att det ska börja brusa och prassla. Någon som har något liknande eller vet vad det kan bero på?

• Svar på tråden Prassel och brus i örat
  • littlemum

Ok. Är det innanför trummhinnan då? Kan verkligen inget om öron Vad gör man åt det?

• a mor

Nä, det är utanför. Prova lägga huvudet på sned och skaka lite. Förhoppningsvis lossnar det och rinner ut. Annars om det absolut inte funkar så tycker jag att du bokar tid på vårdcentralen för spolning an örat så rättar det nog till sej.

• littlemum

Men jag har haft så här i ett par månader. Kan det sitta så länge?

• a mor

Nja, det borde det inte göra. Men då går min andra gissning till vaxpropp i stället, och då är det spolning på vårdcentral som gäller. Å det gör inte ont.

• Pensive

mot vaxpropp köp revaxör på apoteket och låt det verka. skölj sedan ut. men det kan vara svårt att få ut något. Men detta bör du inte göra själv om du har ont i örat.

• littlemum

Problemet då är att det inte är en vaxpropp heller... Bad ssk på BVC kolla örat efter vaxpropp när jag var där med sonen idag och det var ingen vaxpropp och inget konstigt i örat. Något annat sa hon inte, var inte läge då jag tiggt till mig en snabb titt fast tiden var ute.

Tack för att du svarar mig!!

• a mor

Pensive skrev 2009-02-19 21:47:07 följande:

mot vaxpropp köp revaxör på apoteket och låt det verka. skölj sedan ut. men det kan vara svårt att få ut något. Men detta bör du inte göra själv om du har ont i örat.
    Absolut enklast är det i alla fall om VC får göra det.
  • a mor

Kan det inte vara vatten i alla fall då? Det kan sitta kvar länge och dessutom fyllas på varje gång du badat.

Har tyvärr inga bättre idéer.

Hoppas det löser sig.
  • littlemum

a mor skrev 2009-02-19 21:50:50 följande:

Kan det inte vara vatten i alla fall då? Det kan sitta kvar länge och dessutom fyllas på varje gång du badat. Har tyvärr inga bättre idéer. Hoppas det löser sig.
    Skulle inte ssk ha sett vattnet? Får kanske ringa VC fast jag verkligen inte vill...
  • Handyman76

Prova att tryckutjämna när ljudet kommer. Håll för näsan stäng munnen och försök blåsa ut luften genom näsan och se om det blir nån förändring. Ta inte i för kung och fosterland utan lugnt och fint.

Det skulle kanske kunna vara någon form av tinnitus också.
    Pip, brus, tjut i örat orsakat av höga ljud som skadat örat.

• littlemum

Max mamma skrev 2009-02-20 07:07:30 följande:

Kan vara en vaxpropp åxå!
    Det är det inte. En ssk kollade igår.
  • SaraSara

Jag har varit öronbarn och får ofta det där ljudet i öronen. I mitt fall är det problem med vätska som fastnar bakom trumhinnan (fick åka till öra-näsa-hals och suga ut vätska flera gånger som barn). Nu när jag ä vuxen vet jag att problemen kan avhjälpas genom daglig  tryckutjämning. Men om du har gått med detta länge kan det ju tyärr vara så att det "gått för långt" och du behöver hjälp för att få ordning på det.  Ibland kan det hända att vattnet sitter kvar några dagar där inne för mig, då märker man att det lixom har tjocknat och blivit lite slemmigare när det kommer ut.. Så har du haft det et par månader tycker jag definitivt att du ska söka hjälp och få det undersökt. Kan ju tyvärr leda till permanent öronproblem och nedsatt hörsel om man inte tar tag i det.

Svar på tråden Prassel och brus i örat