• Prizzi

magsjuk ett-åring...behöver tips o råd!

Min lille son insjukna med kräkningar natten till måndag. Kräktes i två dagar ett par gånger bara. Nu bara vattentunna diarréer. Han är mycket svag o ligger mest. Dricker dåligt och kissar väldigt lite. Har ringt till barnmottagningen men de ville inte undersöka honom utan jag skulle tvinga i honom dryck. Lätt på¨en 1åring....NOT
    Har ni några tips om vad jag ska ge honom. Har gett piggelin, sempers smådrycker, vätskeersättning, vatten.... Nu är det nej till allt.

• Svar på tråden magsjuk ett-åring...behöver tips o råd!
  • danitra

Försök att passa på att ge något när han nästan sover så att han inte tänker efter så mycket. Truga inte utan prova vid många tillfällen.

• Prizzi

jo jag gav välling innan han skulle sova men han tog bara någon klunk sen var det stopp. Då ville han bara sova.... Usch är orolig.

• Bullen86

vi fick tips att ge proviva.. antingen "shot" späd i vatten eller vanlig proviva... sen "actimel" (för att återställa balansen i magen) , rivet äpple, majsvälling, kokt morot, osötad blåbärssoppa... de som e stoppande sa de till oss.. det gav med sig efter ett par dagar... :) hoppas de vänder snart!

• Prizzi

men jag e väl lite trög..hur får man i honom vätska när han skriker, vrider sig o stänger igen munnen? Jag testade det igår när hon på barn sa att jag skulle göra så. Har gett på sked oxå...

• Kamikazee

Min dotter hade magsjuka vid 10-11 månaders ålder och när hon var 13 månader och det handlar enbart om att tvinga i dryck. Ett barn blir snabbt uttorkat och även om man åker upp till akuten för dropp så blir artärerna jättesköra att sätta kanyler i.
    Vi fick tvinga i dryck. Det låter hemskt men det finns inget annat att göra. Håll fast armar och ben samt huvud och tvinga in en nappflaska med vatten i munnen. Ge vätskeersättning med sked eller pipett. Ett barn som är så pass uttorkat känner nämligen inte törst utan vätskenivån måste upp till en viss grad innan barnet känner törst så att det dricker frivilligt.

• Bullen86

(ge absolut inte fullkornvälling, de kan vara väldigt lösande)
    (sa de till oss)

• danitra
    Prizzi skrev 2009-02-19 19:45:47 följande:
    jo jag gav välling innan han skulle sova men han tog bara någon klunk sen var det stopp. Då ville han bara sova.... Usch är orolig.
    En klunk är bra. Väck honom lite senare och se till att han sväljer en klunk till. Och fortsätt så.
  • Heeleena

Ta en sån där medicinspruta och ha vätska i, lätt att få in i mungipan även om dem sover, och trycka ut sakta men säkert. På automatik sväljer dem! Det funkar iaf på min tjej!

• Kamikazee

Testa majsvälling - är milt mot magen.

Svar på tråden magsjuk ett-åring...behöver tips o råd!