• staaaaar

Havregryn, bäst före 2009-01-21 , Går det att äta nu??

Hej Hej!

Behöver ett snabbt svar angående Havregryn

Står på förpackningen att bäst för datum är 21/1 2009
    Hade du kunnat göra gröt på den eller baka chokladbollar idag?

Tack för snabbt svar!

• Svar på tråden Havregryn, bäst före 2009-01-21 , Går det att äta nu??
  • RonjaMimmi

Ja, torrvaror håller hur länge som helst. Kan knappt tänka mig att havregryn eller liknande kan börja mögla. Samma sak med till exempel socker, det kan väl inte gå ut..?

• Lincon

haha ja, man kan äta dem om de så skulle vara 1 år gamla. De kan härskna, men jag tror inte någon skulle känna det

• Mara

Självklart! Vad skulle kunna hända med havregryn på en månad? Håller man det bara torrt kan det nog säkert hålla bra mycket längre än bäst-före-datum. Det tror jag i alla fall.

• 5 barnsmamman

ja självklart
    det är lika med jughurt som gått ut håller sig upp till 2 veckor jag harde glömt bort en och det var ingen fara

• RonjaMimmi

Bäst före menas inte att det är dåligt efter det datumet, bara att man ska hålla lite koll. Har faktiskt ätit ägg som var runt 2 månader över bäst före datumet, och då är det ägg också, men jag provade att lägga dom i vatten men dom flöt inte, dom låg i botten, så många saker går bra att äta en lång tid efter bäst före.

• Bebbe2006

Nej, men du kan ju dö! Ät dem inte. Just havregryn blir riktigt farliga när de har gått ur datumet. Läste någonstans att +/- 3 dagar är ok vad gäller havregryn, men inte mer.

• 5 barnsmamman
    Bebbe2006 skrev 2009-02-19 20:21:02 följande:
    Nej, men du kan ju dö! Ät dem inte. Just havregryn blir riktigt farliga när de har gått ur datumet. Läste någonstans att +/- 3 dagar är ok vad gäller havregryn, men inte mer.
    var har du läst det nån stans?
    Ingen imin släkt eller min familj blivit dålig alls man ska bara kolla att dte inte luktar illa
  • blå fisk

Det man ska vara uppmärksam på med torrvaror som står länge är så man inte får ohyra i dem, men det är ju inget som man inte märker. Men att de skulle bli dåliga annars så att de inte går att äta, tror jag verkligen inte. Det tar lång tid. Sen kan det väl vara så också att näringsinnehållet inte är det samma som i innehållsdeklarationen. Producenten garanterar ju att varan håller jämn kvalitet till minst bäst före datum. Är det mycket äldre så kan t.ex. vitaminer ha brytits ner t.ex.

• Ciccilionaa

Jag råkade göra havregrynsgröt på gamla havregryn, visserligen handlade det om ca 6 mån (hittade i skafferiet eftersom jag visste att jag sett ett xtra pkt ngnstans...).
    Sonen åt först, men sa att han inte ville ha... Konstigt tänkte jag och smakade.... Det smakade härsket! Blä!

C

Svar på tråden Havregryn, bäst före 2009-01-21 , Går det att äta nu??