• Biiiii

Matförslag till en 1-åring med mjölkproteinallergi!!!

Snälla kan någon ge mig förslag på enkel husmanskost att laga till vår tjej, vi har tidigare gjort all hennes mat själv och pureéat(kött/fisk/potatis/grönsaker) den men tycker nu det är dags att hon börjar äta samma mat som vi, men min fantasi är för dålig. Har någon förslag på bra enkel husmanskost som inte innehåller mjölk?

• Svar på tråden Matförslag till en 1-åring med mjölkproteinallergi!!!
  • littlemum

Det finns ersättningprodukter för mjölkprodukter så man kan laga samma mat som vanligt och bara byta ut mjölken. Är mycket lättare än vad man kan tro!

• mirakelmamma

Vi har ätit mjölkfrikost i 4 år nu och jag har bara bytt ut grädde mot oatly imat och mjölk mot oatlys havredryck +.
    Vi har ätit mjölkfritt i hela familjen eftersom jag inte orkat laga flera olika rätter. Sen är det lättare än att hålla reda på vad en nyfiken 1-åring stoppar i sig på egen hand.
    Nån gång emellan åt har vi lyxat till det och ätit "riktig" grädde och då har dottern fått äta sin mat.

Det är jätte enkelt med mjölkfritt när man väl har kommit in i det.

Några matförlag:
    Köttgryta med koktpotatis. Gör som en vanlig gryta (står säkert i någon bra kokbok) men byt ut margarinet mot mjölkfritt och grädden/mjölken mot havreprodukter. Kolla även buljongen så att den inte innehåller mjölk (typ vassle)
    Potatismos, blir helt ok på imat, carlshamns mjölkfria margarin, salt, peppar och lite sirap.

• Biiiii

ja, tack för ideérna, ni har säkert rätt. det är säkert inte krångligare än vanligt mat, man måste bara vänja sig vid de mjölkfria produkterna. jag känner precis som mirakelmamma skrev att man får laga mjölkfritt till hela familjen, det känns bara krångligare att hålla på med flera olika maträtter.

• Biiiii

är det ngn som vet halvfabrikat som fungerar för mjölkallergiker. vi har gjort mycket puréer på fisk-filé och potatis, men så kom jag på att fiskbullar kan ju vara ett "enklare alternativ" i vardagsmaten. tyvärr hittade jag inga fiskbullar utan mjölk. Det skulle vara skönt att ha några bra idéer på snabbfixad mat för sådana dagar man inte har tid/ork att göra ngt riktigt hemlagat.

• littlemum

Biiiii skrev 2009-02-19 22:18:12 följande:

är det ngn som vet halvfabrikat som fungerar för mjölkallergiker. vi har gjort mycket puréer på fisk-filé och potatis, men så kom jag på att fiskbullar kan ju vara ett "enklare alternativ" i vardagsmaten. tyvärr hittade jag inga fiskbullar utan mjölk. Det skulle vara skönt att ha några bra idéer på snabbfixad mat för sådana dagar man inte har tid/ork att göra ngt riktigt hemlagat.
    Nej några fiskbullar finns inte. Däremot fiskpinnar och säkert köttbullar också, även om jag föredrar att göra en sats och frysa in för att snabbt kunna ta upp. Sedan går det ju ganska fort att slänga in en laxfilé eller kycklingfilé i ugnen. Behöver ingen passning heller vilket är bekvämt!
  • Biiiii

ja, ska prova med fiskpinnar ngn dag när min tid inte räcker till, tack för tipset!!

• alexs mamma

Vi har lagat mjölkfritt i 2,5 år nu vill ge dig en liten varning vad gäller halvfabrikat...
    Du måste alltid kollas innehållet på haöv och helfabrikat. De kan vara mjölkfria ena veckan och innehålla mjölk nästa vecka. Anledningen till detta är att de stora koncernerna tex ica findus, felix mfl har fabriker i olika delar av världen. Jag köpte icas frysta köttbullar några veckor innan jul då var de mjölkfria mu är de inte det (innehåller skummjölkspulver) anledninigen till detta enligt ica är att de nu tillverkas i ett annat land där de har skummjölkspulver i receptet... Så kolla alltid så det inte blir fel!!!

• Biiiii

ja, bra att veta. passar på att fråga er som har vanan inne med dessa produkter. Vi brukar köpa Carlshams mjölkfria flytande margarin. Men kollar man på de "vanliga flytande margarinen" tex. milda, så står det inte att det innehåller några mjölkprodukter, vad är då skillnaden??? finns det ändå trots att det enligt innehållsförteckningen inte innehåller ngn mjölk?

• mirakelmamma

Skillnaden är att de som heter Mjölkfritt är tillverkade i speciella lokaler där ingen mjölk förekommer. Det är väldigt mycket regler och en massa måsten för att de ska få skriva ut mjölkfritt.
    Jag har inte vågat ge dottern de andra även om jag tror att tex Becel smörgås margarin skulle funka.

När vi skulle ha halvfabrikat körde vi med pyttipanna men det var bra krögarpytten som funkade då. Men precis som nån sa tidigare så måste man läsa på alla innehållsförteckningar varje gång man handlar.
    Mamma Scans köttbullar, icas hamburgare har också funkat. Korv, tex falukorv brukar också funka och de är ju ganska smidigt att steka till.
    Annars är det ganska dåligt med halvfabrikat.

Biiiii skrev 2009-02-19 22:51:30 följande:
    ja, bra att veta. passar på att fråga er som har vanan inne med dessa produkter. Vi brukar köpa Carlshams mjölkfria flytande margarin. Men kollar man på de "vanliga flytande margarinen" tex. milda, så står det inte att det innehåller några mjölkprodukter, vad är då skillnaden??? finns det ändå trots att det enligt innehållsförteckningen inte innehåller ngn mjölk?
  • Kajak

Becel (smörgås margarin) är mjölkfri så ge den till barnen om ni vill.

TS: Di kan kolla på recet som finns på www.ica.se där finns många recept på mjölkfri mat som pannakaka m.m

• Biiiii

tack för alla bra svar på mina funderingar!!

Svar på tråden Matförslag till en 1-åring med mjölkproteinallergi!!!