• Muminlina

Hjälp - ni som äter Metformin!! Alkohol???

Hej ni som äter Metformin!
    Jag började i måndags att äta 500mg Metformin per dag för min PCO, och än så länge mår jag bara bra

Men, när jag läste bipacksedeln så står det:
    "Högt alkoholintag kan öka risken för syraansamling i blodet, framför allt ifall man har leverskada eller är undernärd. Undvik därför alkohol under metforminbehandling."

Så nu undrar jag om jag behöver vara nykter resten av livet med Metforminet???
    Hur gör ni?

Jag ska på fest i helgen, första sen jag blev gravid för 2 år sen...

• Svar på tråden Hjälp - ni som äter Metformin!! Alkohol???
  • Eldna

Jaaduu... Jag dricker alkohol ibland, men väldigt sällan. Jag har inte reagerat på det (ett glas vin eller två till mat).
    Det har hänt att jag druckit lite mer än vad som är lämpligt, men de tillfällena har faktiskt råkat sammanfalla med tillfällen då jag glömt ta pillrena (nej, inte pga för högt alkoholintag utan för att jag råkat åka bort utan pillrena! ).
    Men jag är vääälditgt restriktiv med att dricka alkohol överhuvudtaget, och särksilt nu när jag äter metformin.

• Nilgün

Hej Muminlina

Jag drack alkohol ca 1 vecka efter att jag börjat med metformin. Min sambo har under våra 11 år tills enbart sett mig onykter 1 enda gång... jag "spottar" väl inte i glaset men dricker sakta och blir väldigt, väldigt sällan särskilt påverkad - och aldrig "redlös".

Hur som helst... under festdagen drack jag 2 ½ glas vin + 2 st 33 cl cider, mellan kl 17-24. Vid kl 24 blev jag helt plötsligt kraftigt berusad.. kunde inte gå och kräktes oavbrutet. Min sambo fick bära mig.. varken jag eller min stakars sambo förstod någonting. Det märkliga var dock att jag var helt närvarande tankemässigt och minnesmässigt. Jag minns allt och sluddrade inte - men kunde inte kontrollera min kropp/kräkningarna. Dagen efter läste jag ordentligt på fass och insåg att detta med alkohol kunde påverka. Jag minnstänker att kroppen/levern inte hunnit med att vänja sig riktigt vid medicinen och att jag fick en lindrig form av alkoholförgiftning då metformin påverkar leverns funktion. Jag har sedan dess provat på att dricka igen, och det har gått bra - men jag kommer för alltid att ha den där kvällen i minnet...

• Muminlina

Tack för era svar.
    Nilgun vad otäckt det låter!! Usch, nu vet jag inte om jag ska våga dricka något... Ja ja vi får se.
    Ha en bra helg!

• Nilgün

Jo, det var en obehaglig upplevelse - men det har inte hänt igen och jag har intagit samma/liknande mängd alkohol efter detta och det har gått bra... men jag känner mig noga för under tiden. Med sunt förnuft..som man alltid ska ha när man dricker =) - så ska det nog gå bra för dig oxå.

Trevlig helg tillbaka!

• Muminlina

Tack Nilgun, jag kommer ta det förstiktigt och jag är ju inte ute efter en dunderfylla eller så, men blev nervös när jag läste vad det stod.
    Faktum är att vi tog ett glas vin till maten ikväll och jag kände mig väldigt berusad direkt...

• komakino

Hej!

Jag åt Metformin i fem år innan jag blev gravid. Jag fortsatte festa och leva om precis som innan (var student stor del av tiden), utan att märka någon skillnad. Jag reagerade på samma sätt som du på informationen, mailade min läkare men fick inget svar och tänkte att det kan väl inte vara så farligt...

OBS: Nu vill jag inte på något sätt säga att det inte finns någon risk, men så gjorde jag och det funkade för mig.

• Muminlina

Tack komakino, vad skönt att höra! Jag partajade ganska bra i lördags utan att märka nått ovanligt tack o lov
    Men det är ju konstigt att våra läkare inte sagt nått om det när det står så tydligt...

• Eldna

Det brukar vara apotekets personal som informerar om sådant då man hämtar ut medicin samt har du ett eget ansvar att läsa infomrationen som faktiskt följer med.

Svar på tråden Hjälp - ni som äter Metformin!! Alkohol???