• Fembarnsmorsan

Bukplastik genom landstinget-vad krävs?

Jag har gått upp enormt i vikt under det senaste året.nu har ja gbörjat att gå ner sakta men säkert(precis börjat). 
    Men till saken hör att jag har så mycket lös hud (efter graviditeter) att det hänger så mycket  och det kliar i vecken(svamp?) Bara huden ensam är säkert en hel del kilon.
    Jag ska gå ner många kilon till nu här och sen är jag nog tvungen till bukplastik. Men jag undrar: Vad krävs för att få detta betalt genom landstinget? Och vart börjar jag isåfall ngn stans?
    Ni som har gjort detta(privata el genom landstinget) berätta om era erfarenheter, vad jag ska tänka på osv...

• Svar på tråden Bukplastik genom landstinget-vad krävs?
  • camillimill

Jag ska göra en sådan. Gå till vårdcentralen och be dem remittera dig till kirurgen, där du berättar om din problematik. Ibland kan man behöva trycka på ordentligt för att få en sådan betald.
    Inboxa om du vill veta mer.

• systersandra

Jobbar på operation och har pratat med kirurger om detta då jag är nyfiken hur det fungerar.
    Det är svårt att få en sådan operation beviljad,enl den kirurgen så gjordes det endast om man gått ner mycket i vikt efter en gastric-bypass operation.
    Man gjorde det alltså inte efter en "vanlig" viktminskning eller efter en graviditet.
    Det är iallfall VÄLDIGT svårt.Detta är i västragötalandsregionen.
    Men sedan hör jag talas om folk här på FL som får beviljat operationer men det är väl i andra landsting.
    Vi har iallfall inte dessa operationer alls ofta,då de inte prioriteras.
    Men det är ju kirurgen som bestämmer och beviljar så det man kan göra är att gå till VC och få remiss till kirurg.

• camillimill

jag bor i västra götaland. :) har fått den beviljad. Ska opereras på sahlgrenska i höst.

• systersandra

Ok,då måste reglerna lättats upp lite för det var typ tre år sedan jag frågade denne kirurg som gör plastikoperationer på mitt sjukhus.
    Men samtidigt måste det ju vara extremt mycket hudöverflöd inte bara lite grann.

• camillimill

Nä, jag har inte jättemycket. Jag tror det handlar om hur mycket man trycker på, när man träffar kirurgen.

• Anonym (Vill med!)
    camillimill skrev 2009-05-11 15:20:46 följande:
    Nä, jag har inte jättemycket. Jag tror det handlar om hur mycket man trycker på, när man träffar kirurgen.

Jag har en tid hos kirurgen snart via vg landsting. Börjar bli jätte nervös om att jag ska vara för mesig och inte trycka på som du säger. Har du några tips? Själv har jag många av dem problem som de har satt som kriterier men vill ändå inte riskera att bli utan op om jag inte står på mig. Guif va nervööös jag blir av att tänka på det.
Svar på tråden Bukplastik genom landstinget-vad krävs?