• Ullegulle78

Ick! Svamp på tungan??

Sonja är inte ett barn som räcker ut tungan i tid och otid.
    När vi borstar tänder så öppnar hon munnen lite, lite så att vi på nåder får in tandborsten.
    Alltså blev det en chock för mig idag när jag såg att hennes tunga (inre delen) är helt gul fluffig så att säga.
    Hon åt penicillin för en redig influensa (sista dagen var för ca en vecka sen) och jag har hört att man kan få svamp av det.
    Men gör det inte ont?
    Känns det inte obehagligt?
    Varför har hon inte klagat?
    Usch! Känns som om jag borde kollat tungan tidigare..
    Finns det något receptfritt man kan köpa?
    Eller något husmorsknep?
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Ick! Svamp på tungan??
  • Minifer

husmorsknep: lime. Svamp gillar inte sur miljö. Men fråga på apoteket om de har något receptfritt, och kolla upp att det verklien är svamp och inget annat=)

• Maggiepuh

Pensla med vichyvatten annars finns det något lila som penslas på tungan.

• Ullegulle78

Minifer skrev 2009-02-20 08:53:36 följande:

husmorsknep: lime. Svamp gillar inte sur miljö. Men fråga på apoteket om de har något receptfritt, och kolla upp att det verklien är svamp och inget annat=)
    Lime... Ok. det är bra. Hon gillar citrusfrukter. Ska köpa hem idag...
  • Mjäll

Antagligen har hon inte klagat för att hon inte mått dåligt utav det o det är ju bra

Det kan dock göra mycket ont och göra det svårare för dem att äta och dricka, eller att inget smakar som det ska. Vishyvatten är ett bra knep, prova det några dagar och se om det blir bättre.

Ammar du?

• Ullegulle78

Mjäll skrev 2009-02-20 09:05:38 följande:

Antagligen har hon inte klagat för att hon inte mått dåligt utav det o det är ju bra Det kan dock göra mycket ont och göra det svårare för dem att äta och dricka, eller att inget smakar som det ska. Vishyvatten är ett bra knep, prova det några dagar och se om det blir bättre. Ammar du?
    Nix, ammar inte...
    Vet du om det kan smitta från ett barn till ett annat?
    Hon går på dagis och det känns fördj%&ligt att vi inte märkt något innan om det smittar...
Svar på tråden Ick! Svamp på tungan??