• vivexa

Barnen sjuka och dagis är stängt - VAB?

Mina barn har varit sjuka i influensa hela veckan och jag vabbar. Sonen ska vara hemma hela nästa vecka också eftersom han får flera olika mediciner flera gånger om dagen i tio dagar, och det kan jag ju inte kräva att dagispersonalen ska ta hand om.

Idag fredag är dock dagis stängt pga planeringsdag. Kan jag ta ut vab idag eller hur ska jag göra? Hade de varit friska skulle min sambo haft dem med sig medan han jobbade idag och jag hade jobbat.

• Svar på tråden Barnen sjuka och dagis är stängt - VAB?
  • mariia81

Du kan vara hemma med vab.

• Hannah76

Är de sjuka så kan du vabba, antar jag.
    Har du bett om ett intyg från läkaren, så att du kan vabba så länge?

• vivexa

mariia81 skrev 2009-02-20 09:24:34 följande:

Du kan vara hemma med vab.
    Kan jag verkligen det?
  • vivexa

Hannah76 skrev 2009-02-20 09:25:28 följande:

Är de sjuka så kan du vabba, antar jag.Har du bett om ett intyg från läkaren, så att du kan vabba så länge?
    Sonen ska tillbaka till doktorn idag eftersom han andades så dåligt i tisdags. Jag ska be henne om läkarintyg.
  • mariia81

Efter 7 dagar behöver man läkarintyg.

• Einstein

Du kommer ju inte att få något intyg från förskolan om att han varit frånvarande denna dagen eftersom de haft stängt. Fast du borde kunna skriva på övrigt hur ni skulle ha löst det om de varit friska. du har ju blivit tvungen att stanna hemma från jobbet för att ta hand om dem.

• vivexa

Einstein skrev 2009-02-20 09:30:11 följande:

Du kommer ju inte att få något intyg från förskolan om att han varit frånvarande denna dagen eftersom de haft stängt. Fast du borde kunna skriva på övrigt hur ni skulle ha löst det om de varit friska. du har ju blivit tvungen att stanna hemma från jobbet för att ta hand om dem.
    Ja och eftersom sonen ska tll doktorn igen också...
  • Einstein
    vivexa skrev 2009-02-20 09:32:20 följande:
    Ja och eftersom sonen ska tll doktorn igen också...Fast om det varit tänkt att du skulle ha varit hemma ändå den här dagen, så får du inte vabba tror jag.
  • vivexa
    Einstein skrev 2009-02-20 09:35:59 följande:
    Fast om det varit tänkt att du skulle ha varit hemma ändå den här dagen, så får du inte vabba tror jag.Men jag skulle inte ha varit hemma, om de hade varit friska hade de varit med sin pappa medan han jobbade!
  • Vickan

Gå in på Fk.se och fråga direkt i deras frågegrej.. där pratar du direkt med någon på fk..

• Joje

Ja, du kan ta ut VAB idag. Skriv på övrigt att förskolan är stängd och därför inte kan intyga att barnet varit sjukt. Och ett sjukintyg måste ni ha om barnet varit sjuk i över 1 vecka.

♥ Mamma till ♂ 17 april 2007 & ♀ 12 juli 2008 ♥
  • CeeJay

Du KAN få tillfällig föräldrapenning för dagen då förskolan skulle varit stängd om du inte begärt FP sedan tidigare för den dagen.

Det du ska göra är som många redan har skrivit, göra en notering om hur ni skulle löst barnomsorgsfrågan om han varit frisk.

Skulle du tex tagit semester ska du först vända dig till din arbetsgivare och få klartecken att byta semestern mot tfp som är en förutsättning att du ska få ersättning från FK.

Skulle tex mormor eller farfar tagit hand om barnet får du göra en notering om det.

• Temugg

Min dotter skulle vara hos en mammaledig kompis till mig innan hon hade dagisplats. Mina föräldrar som annars passade henne var bortresta på semester när hon blev sjuk. Jag skrev en förklaring och fick sen vab utan problem!

Svar på tråden Barnen sjuka och dagis är stängt - VAB?