• pesonen

Hur ordnar jag sjukskrivning för foglossning?

Hjälp mig. Jag har inte den blekaste hur jag ska göra för att ordna mig en sjukskrivning pga. foglossning som jag redan känner av med barn nummer 2. Dock kan jag fortfarande arbeta, så det är inte tal om någon sjukskrivning än, men jag vill vara väl förberedd.

Hur går jag tillväga?

Vilka "instanser" ska jag höra mig av till?
    (kom inte på det rätta ordet)

Tack på förhand.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-20 11:25

Jobbar på en förskola med ett- och tvååtingar.

• Svar på tråden Hur ordnar jag sjukskrivning för foglossning?
  • sussiq2

lycka till har mycket foglossning har till o med varit snack om kryckor men ingen sjukskrivning (iallfall inte efter v 32 då man får ta ut fp) innan går kanske men tror att man får nog provar stöd bälte och sjukgymnast först.

• Barbabok

Vårdcentralen eller om din BM har nån anknuten läkare som kan sjukskriva dig, fast kanske kan det räcka med foglossningsbälte eller liknande till att börja med? Det verkar vara svårt att få FK att godkänna sjukskrivning pga foglossning, men försöka går ju
    Hoppas det går över av sig självt

Jag är med parvel
  • pesonen

Tack tjejer. Men detta går inte över. Jag är bara i vecka 16 och har haft problem med foglossning sedan vecka 7-8. Jag hade problem med foglossning under min förra graviditet och fick bestående problem även efteråt. Jag tror nog inte att det här går över. Inte när det bara blir värre och värre.

Jag vet att det är svårt med sjukskrivning för just foglossning. Därför vill jag veta hur andra har gått tillväga. Förra graviditeten studerade jag. Men denna gång arbetar jag.

• Barbabok
    pesonen skrev 2009-02-20 09:47:58 följande:
    Tack tjejer. Men detta går inte över. Jag är bara i vecka 16 och har haft problem med foglossning sedan vecka 7-8. Jag hade problem med foglossning under min förra graviditet och fick bestående problem även efteråt. Jag tror nog inte att det här går över. Inte när det bara blir värre och värre.Jag vet att det är svårt med sjukskrivning för just foglossning. Därför vill jag veta hur andra har gått tillväga. Förra graviditeten studerade jag. Men denna gång arbetar jag.
    Asch då, jobbigt. Men det är iaf. en läkare som måste sjuka dig, BM får inte
    Jag är med parvel
  • pesonen

Måste inte även en sjukgymnast vara inblandad också?

BM vet jag att hon inte har befogenhet

• sunshine82

Det kan va krongligt att få igenom. Det beror mkt på vad du arbetar med.
    Jag arbetar inom vården, och fick först inte godkänt min sjukskrivning, utan fick gå tillbaka till min läkare och få ett ännu mera utförligt läkarintyg, samt ett intyg från min läkare, så tillslut fick jag igenom sjukskrivningen, då hade jag gått utan pengar i två månader! Så det gäller att man har ekonomi så man klarar sig dom två månaderna, vi är två som tur är, annars hade det aldrig gott.
    Jobbar du på kontor eller liknande så är det nog väldigt svårt att få igenom en sjukskrivning tyvärr.

• pesonen

Jag jobbar på en förskola med 1-2åringar.

• pesonen

Önskar fler kommentarer med tips.

• Till

Jag jobbar oxå som förskollärare med barn 1-2½ år. Jag fick min foglossning i v 8 och sen har det bara blivit värre. Blev sjukskriven i v21 för då kunde jag inte jobba mer. Men då hade jag haft kontakt med sjukgymnast och på mitt läkarintyg stog att jag måste vara försedd med bälte, och att även kryckor var att föredra. Pratade med försäkringskassan och de sa att det var bra att det stog. Fick igenom sjukskrivning tills v 33 då min HP går in. Nu kan jag knappt gå alls utan fått låna rullstol..

Se till att läkaren skriver utförligt!!
    Lycka till!

• Lyckoåret

Gå till en läkare och berätta hur du har det, vad som gör ont och hur det leder till att din arbetsförmåga är nedsatt.
    Så skriver läkaren ett sjukintyg helt enkelt.

• pesonen

Till skrev 2009-02-20 13:38:51 följande:

Jag jobbar oxå som förskollärare med barn 1-2½ år. Jag fick min foglossning i v 8 och sen har det bara blivit värre. Blev sjukskriven i v21 för då kunde jag inte jobba mer. Men då hade jag haft kontakt med sjukgymnast och på mitt läkarintyg stog att jag måste vara försedd med bälte, och att även kryckor var att föredra. Pratade med försäkringskassan och de sa att det var bra att det stog. Fick igenom sjukskrivning tills v 33 då min HP går in. Nu kan jag knappt gå alls utan fått låna rullstol.. Se till att läkaren skriver utförligt!!Lycka till!
    Hittills har jag bara haft sådan otur i sjukvården. Men jag ska försöka att prata med någon bra läkare. Har bara fått skithögar. En senast i fredags, som sa att min livmoderhals är 2-3cm kortare än vad den är - men att den känns sluten och bra. Låter helt sjukt. Den är väl typ så lång.
  • Syskonen Stjerneby

Jag var först hos sjukgymnasten och fick ett bälte, som inte hjälpt ett dugg.
    Bokade en tid till VC och pratade med en läkare som skrev sjukintyg.
    FK godkände det, men det tog ca 2 månader innan pengarna kom

Mamma till underbara Zonny 05-12-09, o bebis i magen BF 20 Februari!
Svar på tråden Hur ordnar jag sjukskrivning för foglossning?