• Eliisa

Spolat näsan

jag har varit förkyld (pollenallergisk?) ett bra tag nu. Att man inte ska använda nässpray för länge vet vi ju alla, men nu har jag hört att man kan spola näsan med en pipettliknande sak.

Är det någon som har gjort detta och kan ge lite tips på hur man ska gå tillväga? Jag tycker det verkar vara väldigt läskigt!

• Svar på tråden Spolat näsan
  • penapöna

Jag brukar skölja näsan, tar vatten i handen och drar upp i näsan, obehagligt men funkar bra för mej.

• Aiwendil

Min kompis gjorde precis så...
    Tog vatten i handen och drog upp i näsan...
    Hon fick bihåleinflamation och fick äta penicillin för det och doktorn sa att det berodde på att hon utfört detta själv hemma så jag har inte vågat.
    Det SKA ju inte vara nått farligt men... Nä, jag vågar inte!

• penapöna

vilken otur hon hade! Jag gör så flera gånger varje dag och har inte råkat ut för nåt än iallafall (efter sisådär 8 år)

Det finns ju nässköjspruta på apoteket, men det borde ju vara samma risk för bihåleinflammation oavsett man gör med vatten i handen eller i nån apparat.

Det finns ju även koksalt i nässpray, det funkar också bra!

• Aiwendil

ja, min kompis hade nog en jätteotur.. men... i allafall

• Eliisa

Ja, koksaltlösning har jag hört att man ska använda.

Men hur gör du sedan, efter att du dragit in vatten i näsan? Ut genom munnen eller fräser du ut det igen? Jag försökte idag när jag duschade men jag fick kallsupskänsla och spottade och fräste ett tag efteråt. Man kanske vänjer dig?

• Trixy

Jag tror att jag vet vad du menar. Vi har en liten kann-liknande sak hemma som man skall använda till att skölja näsan med. Man skall ha ljummet vatten i och lite salt. Det kan bränna om man får för mycket salt, men saltet tar död på baktetierna.

När man sköljer näsan så gör man det en gång genom varje näsborre. Om du börjar med att böja huvudet åt tex vänster så sätter du "pipen" i höger näsborre. Se till att det är tätt emellan pipen och näsborren. Sedan häller du. Det absolut viktigaste är att du andas genom munnen och inte genom näsan (andas du genom näsan så får du en kallsup). Det kan kännas obehagligt när vattnet rinner in i näsan, men håll huvudet på sne så rinner vattnet ut genom den andra näsborren. Sedan så upprepar man samma sak med andra näsborren.

Lycka till!

• Eliisa

Trixy,

man spolar alltså ut vattnet genom andra näsborren? Jag trodde det var genom munnen, vilket låter mycket äckligare!

h
    Tack tjejer för alla svar!

• soraya

Jag älskar min nässköljningskanna, både i förkylnings- och pollenallergitider!
    En halvliter ljummet vatten och en tesked salt (5 ml) är den perfekta blandningen - då svider det inte. Man lutar sig framåt, häller in genom ena näsborren, och så kommer det ut genom den andra.
    Helt suveränt för att skölja bort pollen, slem, bakterier och vanlig smuts. Har gjort detta varje dag i nästan två år, och inte varit förkyld sedan jag började.

• Eliisa

Tack för alla bra svar! Jag ska nog ta och införskaffa en näskanna.

Svar på tråden Spolat näsan