• Anonym (lillajag)

Missfal pga Lactal?

Jag fick ett tidigt missfall i vecka 6. Två kvällar i rad innan missfallet använde jag Lactal. Efter varje gång kände jag att jag hade som sammandragningar i livmodern. Dagen efter den andra dosen fick jag missfallet.
    Kan det varit Lactalen? är det någon som har varit med om nåt liknande?

• Svar på tråden Missfal pga Lactal?
  • Barbabok

Tror jag absolut inte, när du är gravid är ju tappen stäng och inget kan komma upp där då.
    Från lactals hemsida;

Kan Lactal användas under graviditet och amning?
    Ja. Lactal innehåller inga konserveringsmedel eller protein och är säker att använda.
    Jag är med parvel
  • Anonym

Det borde ju inte ha varit en bidragande orsak till missfallet.

Så här står det på Apotekets hemsida:

När kan man använda Lactal?

Vid illaluktande flytningar och irritation används Lactal som en kur för att återställa pH-värdet till normal nivå.

Lactal innehåller en patenterad sammansättning med mjölksyra som sänker pH-värdet till normal nivå. Balansen återställs och den dåliga lukten försvinner. Lactal innehåller även glykolgen, som ger näring och underlättar tillväxten av nya mjölksyrebakterier. Lactal är därmed dubbelverkande. En miljö med ett normal pH-värde och tillgång på glykogen säkrar återväxten av de skyddande mjölksyrebakterierna. Den naturliga balansen är därmed återställd.

När ska Lactal inte användas?

Vid klåda eller värk ska Lactal inte användas. Om besvären inte upphör efter behandlingen bör läkare kontaktas. Blodblandade flytningar och flytningar i övergångsåldern ska också kontrolleras av läkare. Lactal bör undvikas när man försöker bli gravid då Lactal har ett lågt pH och kan försämra miljön för spermierna.

Graviditet

Lactal kan användas under graviditet.

• Anonym (lillajag)

Jag vet oxå att det står så i Lactals bipacksedel. Men det var ju ett sånt sammanträffande mellan Lactal användandet och missfallet.

Eller kan det vara så att jag ev hade en infektion (jag luktade illa där nere, därav Lactalen) som orsakade det?

Svar på tråden Missfal pga Lactal?