• Niwa78

hjälp min 3åring har börjat spotta igen, denna gången rakt i ansiktet på en!

snälla vad kan man göra? har testat massor men inget funkar.

Han spottade inomhus(flera ggr per dag i ngn månad) för några månader sedan och ngn gång i ansiktet och jag lyckades tack o lov få bukt med det.

Nu helt plötsligt häromdagen spottade han lillebror i ansiktet och när jag sa att "så får man inte göra" då spottar han mig rakt i ansiktet. Sedan har det bara fortsatt, så fort han inte gillar ngt, inte vill göra ngt.

Han spottar visserligen inte loskor utan mer spruta saliv genom att sticka ut tungan och blåsa, men det syns att han vet exakt vad han gör.
    Har testat att ignorera, att säga till, lägga undan leksaker på hyllan som "straff" och gett tillbaka dagen efter och förklarat varför jag tar den, i dag gick det så långt att jag hotade med att vi inte går ut om han gör om det, vilket han naturligtvis gör!

Snälla tips!!!

• Svar på tråden hjälp min 3åring har börjat spotta igen, denna gången rakt i ansiktet på en!
  • Meli

SOm Dr Phil sa, du måste höja insatsen hela tiden. Fungerar det inte att ta bort en leksak kanske det fungerar att ta bort 5, 10 eller 20 leksaker.

• Rebecca Rydberg

Jag brukar köra med "pallen" timeout. lika många minuter som dom är gamla, nedräkningen startar från det att dom sitter tysta. Innan dom sätter sig så förklarar man varför dom får sitta där och vad dom ska tänka på. efteråt frågar man dom varför dom satt där (för att se så att dom vet och kommer ihåg) och om dom ska göra om det. det funkar superbra och dom hinner att få den där lugna stunden så att när dom går och leker så har dom mer ro i kroppen och är inte lika uppstressade.

• Niwa78

Meli: får testa och se om det funkar kanske, för tillfället så blir han arg när jag tar dem, sedan glömmer han bort dem.Det finns ju fler leksaker.

REbecca: Kör med det nu. han blir jätte arg och ska inte sitta däroch när han väl kommer därifrån så är allt glömt igen för hans del,tyvärr. men vi stretar på

tack för tipsen, fler mottages tacksamt!

• Niwa78

Misstänker att jag skulle tömma rummet om jag skulle ta bort 10-20 leksaker varje gång han spottar.
    Varvar att ta bort leksaker samt sitta på stolen när han gör något fel just nu

• FiaiMalmö

Jag tror inte riktigt på straff som dessa när det gäller så små barn.

Detta är mitt förslag:
    Det verkar har blivit en fixering för honom, spottandet. Så fort som han är arg över något så är det detta han tar till. För andra barn kanske det istället är flera saker de gör när något går dem emot. De skriker, kastar saker eller slår i väggen osv. Men för din son har det kanske blivit enbart en sak.
    Försök att inte bli så upprörd. Han fattar ju inte att det känns väldigt kränkande att bli spottad i ansiktet.
    Fråga honom istället vad det är som är fel. Säg typ: "Blev du arg nu för att du inte fick titta på tv." och så vidare. Oftast är det ju ganska självklart vad han är arg för. Om han spottar enbart för spottandets skull så säg bara: "Nej, gör inte så. Jag tycker inte om när du spottar." På detta sätt pratar ni om känslor och håller inte på och krigar hemma. Det är klart att det kommer att ta ett tag att få honom att sluta nu när han hållt på så länge. Men det kanske inte gör så mycket. Intala dig själv att det inte är så farligt när han spottar. Och se till att ducka om han siktar på ansiktet. Annars är det svårt att behålla lugnet.
    Lycka till!

• Canon81

jag spottade min far i huvet när jag va liten.. då blev han så arg så han samlade massa saliv i munnen o sen spottade han tillbax i huvet på mig.. har aldrig gjort om det efter det...
    nu säger jag inte att du ska göra det utan att det var så för mig..

• ZanniZ Me
    Svar på #6
    FiaiMalmö skrev 2009-02-24 21:02:43 följande:
    Jag tror inte riktigt på straff som dessa när det gäller så små barn.Detta är mitt förslag:Det verkar har blivit en fixering för honom, spottandet. Så fort som han är arg över något så är det detta han tar till. För andra barn kanske det istället är flera saker de gör när något går dem emot. De skriker, kastar saker eller slår i väggen osv. Men för din son har det kanske blivit enbart en sak.Försök att inte bli så upprörd. Han fattar ju inte att det känns väldigt kränkande att bli spottad i ansiktet.Fråga honom istället vad det är som är fel. Säg typ: "Blev du arg nu för att du inte fick titta på tv." och så vidare. Oftast är det ju ganska självklart vad han är arg för. Om han spottar enbart för spottandets skull så säg bara: "Nej, gör inte så. Jag tycker inte om när du spottar." På detta sätt pratar ni om känslor och håller inte på och krigar hemma. Det är klart att det kommer att ta ett tag att få honom att sluta nu när han hållt på så länge. Men det kanske inte gör så mycket. Intala dig själv att det inte är så farligt när han spottar. Och se till att ducka om han siktar på ansiktet. Annars är det svårt att behålla lugnet.Lycka till!
    SÅ SMÅ? en 6 åring e inte liten.... är man sex år så fattar man en så sak... jag personligen hade satt mitt barn på stolen eller alternativt spotta tillbaka eller tagit bort leksaker eller straffat med annat.. ett straff ska ges man SPOTTAR inte folk i ansiktet så är det...
    Helt absurt att ni är flera stycken som tycker att bara för att ett barn är barn dvs under 18 år FÅR spotta..... vad hade ni gjort om det va en vuxen som spottade er i ansiktet?

Ett barn ska inte FÅ göra sånt eller komma undan med det bara för att de är BARN de ska lära sig vett och etikett och stå för sina misstag! THAT's IT!
  • FiaiMalmö

Nu hänger jag inte med med. Barnet är väl tre år, inte sex. Eller?

Men jag vet inte om jag skulle ta bort en massa leksaker för en sexåring heller. Men jag vet inte. Har inte så stora barn.

Jag avskyr när andra säger till mig på vilket sätt jag ska uppfostra mina barn, hur hård eller mjuk man ska vara. Så därför ska jag inte hålla på och säga att mitt sätt är det enda rätta. Alla måste ju hitta sin metod.

Men skillnaden på en treåring som spottar och en vuxen som gör det samma är väl att den vuxne fattar vad det innebär på ett annat sätt. En vuxen förstår att det är väldigt kränkande att spotta på någon. Ett barn tror att det är samma sak som att kasta något i golvet.

Hur som helst tycker jag att det är väldigt konstigt att ta bort leksaker när en person utför en kränkande handling. Dessa saker har ju inget samband. Om en vuxen spottar mig i ansiktet skulle jag inte komma på tanken att sno den personens saker under en tid. Det skulle kännas jättemärkligt. Istället skulle jag reagera på det som händer: skrika till, fråga argt varför personen gjorde så och så vidare.
    När ett barn gör samma sak kanske man inte kan reagera lika starkt, pga av att han/hon inte förstår hur vidrig handling han/hon utfört. Men jag skulle iallafall reagerat ungefär på samma sätt.

Att spotta tillbaka är nästan ännu märkligare, enligt mig. Då blir budskapet: "Det är fel att spotta, därför ska jag också göra samma fel som du."

Men, som sagt. Detta är bara vad jag anser.

• Pirella

Dottern hade en spottperiod för nåt halvår sedan (hon blev 3 år i oktober). Vi gjorde så att vi tjatade om att man bara får spotta utomhus eller i toan och handfatet. Om hon spottade (inomhus och/eller på oss) sprang vi ilfart till badrummet och där var hon tvungen att spotta allt vad hon orkade i toan eller handfatet. Vi gjorde rätt stor affär av det: "Oj, oj - här måste spottas ordentligt så att det blir färdigspottat! Är du säker på att du har spottat färdigt nu, då? Näe, bäst att spotta några gånger till, för säkerhets skull!". Hon tyckte nog att det var ganska besvärligt med det där pådraget varenda gång...

Vi uppmuntrade också spottandet på RÄTT ställen. Om vi gick ut kunde vi t ex föreslå att vi skulle spotta ihop. Som en kul aktivitet, liksom. Då fick hon lite utlopp för det där spottbehovet samtidigt som hon blev lite undervisad i var man FÅR spotta.

• Niwa78

Han vet vart han får spotta, han svara"ute" när jag frågar, oftast efer att han spottat på mig el ngn/ngt annan.
    men att få honom att spotta i handfatet efteråt kanske jag skulle testa.

Svar på tråden hjälp min 3åring har börjat spotta igen, denna gången rakt i ansiktet på en!