• pindile

tibetansk terrier, nån erfaren som kan ge råd??

jag funderar på att köpa hund
    har fått kontakt med en uppfödare av tibetansk terrier.
    vi vill ha en hund som är barnvänlig och inte fäller för mkt.
    hon sa att de är mkt allergivänliga hundar som funkar bra i familjer,
    finns det nån här som har denna ras o som kan råda mig??

• Svar på tråden tibetansk terrier, nån erfaren som kan ge råd??
  • Issa79

Min mor föder upp Lagotto Romagnolo. Det är allergivänliga hundar som inte fäller och har ett mkt bra temperament.

Vet tyvärr inte så mkt om tibetansk terrier. Terriers i sig brukar vara lite skarpare. Men när du har kontakt med en seriös uppfödare så be att få komma o kika på hennes hundar. När du har träffat dem så vet du mer. Passa på att läs så mkt som möjligt om rasen också. De har säkert en rasklibb där du kan komma i kontakt med folk som äger o föder upp.

• pindile

issa79
    tack för svar

tänkte också så först, men tydligen så blir man lurad av namnet, för de är inte alls släkt med övriga terriers, utan de är släkt med helt andra raser.
    har läst på en massa sidor men skulle vilja höa från folk som själva har rasen......bättre än att bara läsa liksom...

• Issa79

pindile skrev 2009-02-20 14:00:19 följande:

issa79tack för svartänkte också så först, men tydligen så blir man lurad av namnet, för de är inte alls släkt med övriga terriers, utan de är släkt med helt andra raser.har läst på en massa sidor men skulle vilja höa från folk som själva har rasen......bättre än att bara läsa liksom...
    Det är sant o sen är ju hundar individer de med så de beter ju sig olika. Jag tycker personligen att det bästa är om man har chans att få träffa ngr hundar ur den aktuella rasen och bilda sig en uppfattning. Vill man sen ha en lugn hund så kan man be uppfödaren om att hålla utkik efter en valp som är lugnare än de andra. Men kom ihåg att det inte är ngn garanti för att det inte blir en liten vilde av den bebben till slut med.
  • pindile

oh, nej det vet jag....
    min pappa föder upp schäfrar och har nog uppåt 20talet hundar hemma ständigt....o alla e verkligen helt olika.
    men vi kände att vi skulle föredra en lite mindre ras och en som inte kräver lika mkt motion osv. som en stor schäfer (även om den rasen alltid ligger närmast hjärtat)

Svar på tråden tibetansk terrier, nån erfaren som kan ge råd??