• Anonym (Jag)

Blindtarmen?

Hej

Jag har ont i nedre delen av magen på höger sida.
    Det känns INGENTING när jag ligger, går, står eller något, bara när jag tex reser mig från liggande till sittande och när jag trycker på det. känns ungefär som ett blåmärke, fast det syns inget och det sitter längre in. Det var varit sedan onsdag kväll. Igår var det borta hela dagen men kom på kvällen igen. Det gör inte direkt ont, absolut inte så att jag skriker eller så, känns bara lite.

Vad kan det vara? Inte blindtarmen väl? Blir alltid nojig när jag får ont i blindtarmsområdet.

Jag har testat att dra upp bebet mog magen och hoppa på höger ben. Känns inte alls...

snälla, vad tror ni det kan vara?
    kram

• Svar på tråden Blindtarmen?
  • Skummis

Prova att ligga avslappat på rygg. Håll två-tre fingrar på motsatt sida av blindtarmen (magens vänstra med andra ord) i samma höjd som blindtarmen. Tryck långsamt ner fingrarna så långt du kan och var fortf avslappnad. Släpp upp fingrarna så fort du kan. Får du ont på högersidan då är det troligen blindtarmen.

Får du inte mer ont skulle jag inte vara orolig. Är det blindtarmen så gör det jävligt ont! Jag låg dubbelvikt på en bår på sjukan och kved innan jag rullades in på op!

• juluu

Jag har opererat bort min blindtarm.

Hade inte värst ont dom första dagarna (och jag hade haft ont just där och på samma sätt många ggr innan, så jag brydde mig inte så värst).
    På femte dagen med ont, började det göra riktigt ont och då ringde jag sjukvårdsupplysningen. Hon bad mig hoppa på ett ben, och då höll jag på att avlida av smärta.

Så klarar du hopptestet är det förmodligen ingen fara

Läkaren som opererade mig sa dock att man kan ha blindtarmsinflammation många ggr, utan att behöva opererera, vilket var ny info för mig. Och det var förmodligen det som mina tidigare magsmärtor hade berott på.
    Inflammationen kan gå tillbaka av sig själv nämligen.

Dom säger också att man ska ha hög feber om det är blindtarmsinflammation, men jag hade ungefär 37.5 bara, när jag fick opereras.

Testa och hoppa ett par dar, klarar du det utan ökad smärta så är du safe

Svar på tråden Blindtarmen?