• Salsa

För lite fostervatten, dålig viktökning, Downs syndrom?

Missuppfatta mej inte snälla...faktum är att jag faktiskt haft en hemlig dröm att få ett barn med DS. Har varit barnflicka till en ljuvlig bebis med DS.

I allafall...detta är min andra graviditet, min första graviditet gick jag upp 11 kg, denna gång 5 kg (jag är i princip fullgången) jag får gå på UL 1 ggn/veckan pga för lite fostervatten. (Jo, jag har hört att det väl är tvärtom med DS, att man har för mycket fostervatten)
    Men min magkänsla hela graviditeten är att barnet i magen har DS.

Har också hört att det troligtvis finns en paralell mellan DS och P-piller.
    Därför undrar jag, ni som har barn med DS: Tog ni p-piller eller Akut-p-piller när ni blev gravida?
    Jag tog akut-p-piller.

• Svar på tråden För lite fostervatten, dålig viktökning, Downs syndrom?
  • Septemberknodd

Jag hade för lite fostervatten när jag väntade min första, och dålig viktuppgång (på henne alltså, inte på mig ) och hon har ds. Och jag har, rpecis som du, hört att det ska vara tvärtom. MEN det är j u inte ett enskilt tecken på ds, att man har för lite vatten. Jag ät ingenting, hade lsutat med p-piller ett halvår innan. Hon var planerad, alltså. Lycka till med din bebis, ds eller inte!

• Rubia

Allt var supernormalt under min andra graviditet (liksom under min första och tredje), men ut kom en liten kille med DS. Han var så planerad så planerad (med ägglossningstester etc ) så det fanns inga p-piller i närheten av honom. OM det funnits ett samband mellan p-piller och DS så hade man nog fått reda på det med tanke på hur många barn med DS som ändå föds i världen varje år. Lycka till med bebbon och fokusera på andningen för snart får du träffa henne/honom!

Mamma till Axel -01, Anton -04 (DS), Astrid -06
  • anne h

Gör FVP så får du veta om du itne orkar vänta tills barnet kommer

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Salsa

anne h : varför skulle jag göra fvp och riskera att mitt barn dör? Älskar mitt barn, ds eller inte. Min tråd handlar mer om mina funderingar kring min graviditet och ds. Det är ganska vanligt att man grubblar mycket så här i slutet av graviditeten...och ja, ibland kan det nästan vara svårt med denna väntan...vill ju så gärna få lära kännna den speciella lilla personen i min mage =)

• anne h
    Salsa skrev 2009-02-21 20:11:34 följande:
    anne h : varför skulle jag göra fvp och riskera att mitt barn dör? Älskar mitt barn, ds eller inte. Min tråd handlar mer om mina funderingar kring min graviditet och ds. Det är ganska vanligt att man grubblar mycket så här i slutet av graviditeten...och ja, ibland kan det nästan vara svårt med denna väntan...vill ju så gärna få lära kännna den speciella lilla personen i min mage =)
    Tja... jag har erfarenhet av fyra graviditeter som varit relativit lika; jättemkt illamående, mkt sparkar osv, av dessa har tre resulterat i nDs barn och ett DS. Gissa om jag är trött på dessa frågor om hur ens graviditet med just barnet med DS varit och vad som varit annorlunda mot de andra!.. och alla försök att få det till att det ska vara på ett visst sätt bara för att barnet har DS..

Vill du veta om ditt barn har DS så är FVP det enda sättet att få veta säkert innan det är fött, sent i graviditeten är det inte alls lika stor risk som i början av graviditeten. Annars kan man ju som sagt bida sin tid och vänta tills barnet är fött. Chansen för att du ska få ett barn med DS är relativt liten ifall du inte är en "gammal" mamma eller har en ännu äldre pappa till barnet.
  • SaramedM

Varför är det fel att fråga?

Vem barnet i magen är funderar många( de flesta?) på under graviditeten

Jag kommer själv att vara uppmärksam på ev likheter/olikheter jämfört med graviditeten med M

anne h skrev 2009-02-21 20:27:23 följande:

Tja... jag har erfarenhet av fyra graviditeter som varit relativit lika; jättemkt illamående, mkt sparkar osv, av dessa har tre resulterat i nDs barn och ett DS. Gissa om jag är trött på dessa frågor om hur ens graviditet med just barnet med DS varit och vad som varit annorlunda mot de andra!.. och alla försök att få det till att det ska vara på ett visst sätt bara för att barnet har DS.. Vill du veta om ditt barn har DS så är FVP det enda sättet att få veta säkert innan det är fött, sent i graviditeten är det inte alls lika stor risk som i början av graviditeten. Annars kan man ju som sagt bida sin tid och vänta tills barnet är fött. Chansen för att du ska få ett barn med DS är relativt liten ifall du inte är en "gammal" mamma eller har en ännu äldre pappa till barnet.
  • anne h
    SaramedM skrev 2009-02-21 20:40:45 följande:
    Varför är det fel att fråga?Vem barnet i magen är funderar många( de flesta?) på under graviditetenJag kommer själv att vara uppmärksam på ev likheter/olikheter jämfört med graviditeten med Manne h skrev 2009-02-21 20:27:23 följande:
    Självklart funderar man på vem det är som är i magen, precis som de många undrar om barnet har något som avviker från normen. Sedan finns det de som inte funderar så mkt på det sistnämnda utan tar emot det barn man får som det är.
  • SaramedM

anne h skrev 2009-02-21 20:54:58 följande:

Självklart funderar man på vem det är som är i magen, precis som de många undrar om barnet har något som avviker från normen. Sedan finns det de som inte funderar så mkt på det sistnämnda utan tar emot det barn man får som det är.
    Sant
    Jag funderade inte så mycket på det när jag väntade M, men nu är jag faktiskt väldigt rädd för att få ett barn till med funktionhinder
    Så jag kommer säkert att fundera mer om jag blir gravid igen

Att ta emot det barn man får har inget med det att göra tycker jag, det är klart man gör
  • mina älskade barnbarn

anne h skrev 2009-02-21 20:27:23 följande:
    [citat]
    Vill du veta om ditt barn har DS så är FVP det enda sättet att få veta säkert innan det är fött
    -----------------------------------
    Nej, det går väl lika bra med moderkaksprov.
    Det fick mitt ett barn ta för att kolla om barnet hade DS, vilket det inte hade.
    Men att skaffa barn och gå och önska att barnet ska ha DS tycker jag verkar lite underligt.
    Det bästa är väl ändå att önska ett friskt barn, men ändå ta emot och glädjas åt ett sjukt/funktionshindrat barn.

• Septemberknodd

Jag tolkade inte TS som att hon var orolig för ds. Och "mina älskade barnbarn: Det bästa är väl...? Va? Det avgör väl inte du? Jag är glad och tacksam över att ett av mina barn har ds. Det kan du säkert inte förstå, men det är helt och hållet sant. Så nej, det bästa är inte alls att önska sig ett "friskt" barn, som du uttrycker det. inte för mig.

Svar på tråden För lite fostervatten, dålig viktökning, Downs syndrom?