• arkeologitjejen

Glasögon till flicka på 11 månader. Någon med erfarenheter?

Hej!
    Har idag fått bekräftat att Linnea är översynt och behöver riktigt starka glasögon. Många känslor i omlopp här hemma just nu samtidigt som det känns bra att hon får hjälp. Finns det andra i vår situation? Alltså med barn som väldigt tidigt fått glasögon och som kan dela med sig av erfarenheter och tips? Vet inte riktigt vad mer jag ska skriva just nu, men kommer kanske på mer efter hand.

Vi bor i Stockholm och där finns visst inga subventioner kvar av glas, men Synsam hade rabatt på bågar så det var ju alltid något.

Söker alltså konkreta tips och råd, men även kanske lite uppmuntran för just nu är jag rätt ledsen för Linneas skull samt undrar hur sjutton jag ska få glasögonen att sitta kvar mer än två sekunder?

Mamma till Linnea, född mars 2008.
  • Svar på tråden Glasögon till flicka på 11 månader. Någon med erfarenheter?
  • arkeologitjejen

Ja, tydligen fanns det någon sorts hakar som de sätter bakpå skalmarna så de inte ramlar av så lätt. I övrigt vet jag inte. Det är lite därför jag startat tråden eftersom det finns så mycket frågor.

• Emsingen

Min son fick glasögon för några månader sedan men då var han nästan 3 år så lite skillnad är det väl. Han är översynt och har brytningsfel.

Han tycker mycket om sina glasögon så det går faktiskt bra. Förhoppningsvis känner din Linnea att det är bättre för henne att ha dem.

Det skulle inte ha varit fel att gå till något ställe där man får två par glasögon för det är ganska stor risk att glasögonen går sönder förr eller senare. Jag köpte mina på Specsavers och jag fick två till priset av ett par. En kollega fick dick inte det till sitt barn precis nyligen så de kan ha ändrat sina villkor. Kolla med olika kedjor.

Dyrt blev det, hans gick på drygt 4000. Inga subventioner, som du skrev.

Har ni redan varit hos ögonläkaren och fått recept? Vi var på S:t Eriks i Huddinge.

• Modesty B

Isac fick glasögon när han var ca 21 mån och jag var MYCKET skeptisk till en början. Det tog endast 15 min fight och sedan har glasögonen varit på!!! OBS; min son är MYCKET envis, bestämd och "rörlig". Han insåg alltså fort att detta var bra för honom, slapp säkert anstränga sig för att se osv. Översynt.
    Vi har helt vanliga glasögon, inget band bakpå, för det rådet fick vi, att det är bättre med vanliga glasögon. Vi justerar dem vareviga vecka, så det är bra att ta en optiker nära hemmet. De blir sneda och då glider de lätt ned, varpå barnet tittar över kanten på glasögonen och de inte hjälper.

Jag tror att du kommer bli positivt överraskad över att det kommer att gå mycket lättare och smidigare än du någonsin vågat hoppas på. Andra föräldrar jag pratat med vittnar om samma sak.

• Modesty B

Vi har synoptik och då får man ett par extraglasögon på köpet, vilket är toppen! Vi använder oss mkt av extraglasen.

• Modesty B

Nu kommer jag på massor med saker; var ganska nyligen jag var i din sits, så det är färskt!

Välj en båge som gör att du har ganska mycket glas kring ögat, just för att barnet inte ska titta över kanten. Barn tittar mycket uppåt, har jag märkt och det är bra om glaset då inte är för smalt, liksom.

• arkeologitjejen

Å så skönt att få lite tips och råd! Tack snälla ni för så positiva svar. Det var verkligen vad vi behövde. Själv fick jag glasögon i lågstadiet och var då klassens glasögonorm och jag tror det är därför jag känner som jag gör. Linneas pappa fick ju glasögon vid sju månaders ålder så han är mer positiv och tydligen gick det bra med honom så det kommer det säkert göra med Linnea också, men det är som sagt en hel del känslor.

Det där med synoptik lät ju bra. Får kolla det på sikt. De bågar jag sett på är det gratis reservdelar och reparation om de går sönder och tydligen blir det nya glas efter ett kvartal igen. *suck* Dyrt, som sagt. Helt galet att det inte finns något högkostnadsskydd eller liknande när det gäller barn, men det är väl en annan femma.

Har ni märkt någon skillnad i utveckling sedan de fått sina glasögon? Linnea fixar som sagt inte pincettgreppet och verkar lite skraj i vissa situationer. Tänkte att det kanske hör ihop med att hon inte ser så bra.

• hoppfull trots allt

Hejsan!
    Min ena tjej fick glasögon när hon var drygt ett år pga skelning och översynthet. Tänkte att det kommer aldrig gå då hon alltid varit en bestämd dam med mycket egen vilja men det har gått galant. Damen i fråga är nu 16 år och lika bestämd än Hon har aldrig haft sönder eller tappat bort sina glasögon någon gång. Det som varit jobbigt har varit tejpen som hon haft ett par år på ena ögat för skelningen men det är en annan sak.
    Vi har alltid varit på synsam och är det än, dom har haft väldigt bra service och garanti tycker jag även om vi knappt behövt använda oss av den.

Kan rekommendera ridskalmar dom första åren och även silikon på hållaren över näsan ( vet inte vad den grejen heter) så blir inte näsryggen så röd och öm.

Lycka till!

• Aprilia77

En liten fundering bara... Om man har en barnförsäkring, kan man inte få ekonomisk hjälp från försäkringsbolaget då?

Svar på tråden Glasögon till flicka på 11 månader. Någon med erfarenheter?