• Lamb

Hjälp med marängtårta

Jag ska baka en tårta till ett kalas och födelsedagsbarnet har önskat sig marängtårta med jordgubbar.
    Nån som har tips på gott barnvänligt recept?

Köpa färdiga bottnar eller göra egna?
    Jag skulle helst vilja förbereda så mycket som möjligt innan. Blir marängen dålig/mjuk om jag sätter ihop tårtan några timmar innan?

• Svar på tråden Hjälp med marängtårta
  • Mirakel händer

Sätter man ihop den för tidigt blir det mjuk, å inget god... men det går snabbt om man har grädden vispad och jordgubbarna färdiga... Gör altid ordningen när det är dags.

Vi gör alltid egen...

8-12 personer
    4 äggvitor
    ½ tsk ättiksprit
    3 dl socker
    1 tsk bakpulver

1. Lägg äggvitorna i en bunke, stå framme en stund så de blir i rumstempertur.

2. Sätt ungne på 225 grader. Markera en cirkel, ca 21 cm i diamenter på baksidan av ett bakpapper. Vänd pappret och lägg det på en bakpöåt.

3. Tillsätt attikspriten i äggvitorna och vispa dem till ett fast skum.

4. Tillsätt 2 ½ dl av sockret i äggviteskummet, lite i taget under fortsatt vispning, till en styv smet.

5. Blanda ner bakpulvret i resten avsockret och vänd varsamt ner i skummet.

6. Klicka upp smeten innanför markeringen på bakpappret.

7. Ställ in marängbotten mitt i ugnen. Stäng av ugnen och låt botten gräddas medan värmen sjunker. Botten är klar då ugnen kallnat. Låt gärna marängen stå över natten att eftertorka. Lossa marängbotten från bakpappret och lägg den på ett tårtfatt.

8. Fyllning och granera efter vad som önskas.

• h8him

Lamb skrev 2009-02-20 17:06:08 följande:

Jag ska baka en tårta till ett kalas och födelsedagsbarnet har önskat sig marängtårta med jordgubbar. Nån som har tips på gott barnvänligt recept? Köpa färdiga bottnar eller göra egna? Jag skulle helst vilja förbereda så mycket som möjligt innan. Blir marängen dålig/mjuk om jag sätter ihop tårtan några timmar innan?
    Marängen mjuknar om du sätter ihop den för tidigt.
    Vad vill födelsedagsbarnet ha i?

Vispad grädde, glass, frukt (sallad) och chokladsås har varit en höjdare hos mina barn.
  • Lamb

Tack för svaren=)
    Hon har bara sagt att hon vill ha jordgubbar så jag funderar på nåt som passar både vuxna o barn.

• Mirakel händer
    Lamb skrev 2009-02-20 17:16:54 följande:
    Tack för svaren=) Hon har bara sagt att hon vill ha jordgubbar så jag funderar på nåt som passar både vuxna o barn.
    Marängtårtan vi gör är en favorit hos både vuxna och barn. Varje fall här hemma. Så är det så bra för vi har både gluten och mjölkproteinallergiker i familjen. Byter bara ut grädden... så passar det allas behov.
  • Lady Namárië

Du kan pensla marängbottnarna med smält choklad, så håller de sig lite längre inuti tårtan.

Once upon a time we grew up on stories and the voices in which they were told /Taylor Mali
  • Lamb

åh vad smart, och det blir gott oxå=)

Svar på tråden Hjälp med marängtårta