• Anonym

Risk för komplikationer efter skrapning?

Hej,

Jag skrapades i onsdags efter ett MA då Cytotec inte fungerade för mig efter 2 dagar så var så plockade gyn ut tabletterna som var helt intakta. Vad har ni för erfarenheter av skrapning? Har det gjort det svårare att bli gravid igen? Hur stor är risken för sådana komplikationer? Någon som vet eller hört något?
    Tycker alltid man oroar sig lite efter man gjort ett ingrepp.

• Svar på tråden Risk för komplikationer efter skrapning?
  • Anonym (MA)

Jag vet inte exakt hur stor risken är för komplikationer,men de finns helt klart. Eftersom jag har så svårt att bli gravid avrådde den läkare som upptäckte mitt MA från skrapning just med tanke på risken att bli streil. Det kallas aschermans syndrom och beror på att de skrapat bort för mycket slemhinna så den inte växer till sig igen. Visserligen ovanligt,men det händer. Sen finns ju risken för infektion också,men den risken finns ju efter alla m.f om inte allt kommit ut ordentligt eller man t.e.x haft sex fast man fortfarande blöder.

• Anonym

Någon fler? Ni som har skrapats har det varit svårt för er att bli gravida igen?

• Anonym (en till)

Jag skrapades för tre månader sedan, jag är inte gravid ännu, men jag har inte haft några komplikationer med nåt. Fick min mens efter bara 5 veckor som en mens, fick ÄL precis som innan MA.

• Majsan71

Jag har skrapats två gånger.
    Första gången var efter missfall i v 7-8 och jag blev gravid igen 4 månader senare.
    Andra gången var efter ma som upptäcktes i v 12. Efter det gick jag länge och väntade på mensen så till slut testade jag och fick plus på stickan. Fick komma på vul och där låg en liten bebis och vinkade åt oss, jag var då i v 11.

• Anonym

har skrapat 1 gång utan några komplikationer.

Svar på tråden Risk för komplikationer efter skrapning?