• Anonym

Nån som kan förklara vad det är jag skriver under?

Jag ska sälja min och min exmans gemensamma bostadsrätt. Jag befinner mig utomlands och kan därför inte vara med vid kontraktskrivandet. Nu har jag fått en fullmakt som jag ska skriva under där jag låter min exman skriva under för mig. En sak som det står förstår jag inte:

utkvittera och uppbära köpeskilling samt att därjämte, i samband med förenämnda försäljning, på alla i
    övrigt förekommande handlingar teckna mitt namn - godkänner jag ombudets lagaåtgärder.

Finns det nån som kan förklara det för mig? Jag är väl lite korkad, men jag förstår inte.

• Svar på tråden Nån som kan förklara vad det är jag skriver under?
  • Nenne 71

Jag har ingen aning vad detta betyder men skulle akta mig noga för att skriva på. Be att någon sakkunnig ska kontakta dig.

• Anonym

utkvittera och uppbära köpeskilling innebär att han får pengarna.

• Stålmamma

tror att det är precis samma sak som att du skulle ha varit med förutom att dte är han som får ta imot allt. du godkänner alltså att han för din talan

• Anonym

Tack för era svar. Nä jag kände att jag verkligen inte ville skriva under nåt jag inte förstår. Fick just en annan fullmakt där det står att han bara är tillåten att skriva under med mitt namn. Det känns ju betydligt säkrare. Usch va jobbigt detta är. Ska bli så skönt när vi löst detta.

• Anonym

Japp så var det och det kommer inte hända.

Anonym skrev 2009-02-20 18:32:04 följande:
    utkvittera och uppbära köpeskilling innebär att han får pengarna.
  • kaffekatten

Det betyder att din exman får ta emot pengarna för bostadsrätten för din räkning, och att samtidigt skriva under för din räkning med ditt namn på alla papper som tas fram vid försäljningen. du godkänner alla saker han gör i samband med köpet som är "lagliga".

Litar du på att din exman kan ta emot pengarna och sedan lämnar dem till dig?

Bättre kanske är att du skickar en fullmakt där din förälder eller nära vän kan hjälpa dig genom att vara med vid köpet?

Beror ju helt på hur din relation med exmannen är.

Lycka till

• Anonym

Tack för ditt svar. Jag litar på min exman, MEN eftersom vi inte diskuterat hur vi ska dela på vinsten så vill jag inte att han ska ha dem till sitt konto. (Jag vet, vi borde gjort det men vi har båda dragit oss för att prata pengar)

Jag vill att vi båda ska få hälften. Mina föräldrar kan tyvärr inte skriva under för mig då de bor 90 mil bort, men mäklaren har nu ordnat en fullmakt som enbart låter honom skriva under försäljningen. Han kommer inte ensam få hand om pengarna.

kaffekatten skrev 2009-02-20 18:53:43 följande:
    Det betyder att din exman får ta emot pengarna för bostadsrätten för din räkning, och att samtidigt skriva under för din räkning med ditt namn på alla papper som tas fram vid försäljningen. du godkänner alla saker han gör i samband med köpet som är "lagliga".Litar du på att din exman kan ta emot pengarna och sedan lämnar dem till dig?Bättre kanske är att du skickar en fullmakt där din förälder eller nära vän kan hjälpa dig genom att vara med vid köpet?Beror ju helt på hur din relation med exmannen är.Lycka till
Svar på tråden Nån som kan förklara vad det är jag skriver under?