• pellen94

Jag har borrelia - kan jag träna då?

Hejsan!
    Jag fick en fästing i midsomras (tre egentligen) och igårkväll upptäckte vi en stor röd ring, i typ en hands storlek, kring det område där fästingen satt. Vi gissade därmed att jag fått Borrelia och det bekräftades av läkare i förmiddags. Läkaren gav mig inga direkta råd, utan skrev ut en 10-dagarskur på penicillin. Jag hörde senare med en sjuksköterska och hon sa att man inte bör träna under denna period
    Jag har haft en knäskada så jag har inte tränat så mycket i juni och juli men nu i augusti hade jag precis kommit igång en smula och tänkte öka lite denna vecka. Typiskt! Jag känner mig ju nte sjuk i övrigt så jag vill ju inget hellre än att träna!
    Hur skulle ni andra ha gjort?!

• Svar på tråden Jag har borrelia - kan jag träna då?
  • phil

du känner dig inte sjuk? ingen feber då?
    jag hade nog väntat 2-3 dagar, och sen kanske tagit det lite lugnare än vanligt ett par dagar..

• pellen94

nej, ingen feber, men det brukar jag i o f sig aldrig ha (peppar, peppar) . jag hade 36,3 i eftermiddags jag joggade lite på fotbollsträningen, när de flesta tog i rejält. kondition är en av mina starka sidor i vanliga fall, så det var svårt att låta bli att ta i men det är väl bäst så för hälsans skill...tack för dina råd!

• phil

jo, men visst är det hemskt?! jag hatar att bli sjuk, blir totalt rastlös då jag inte får träna. i vanliga fall tränar jag fem dagar i veckan, och det känns att inte kunna..

• pellen94

Är du också sjuk, alltså?
    Fem ggr låter mycket, vad tränar du då?
    Nu när jag inte spelar match blir det väl fyra ggr i vecka,
    så när jag matchar kan man ju förstås säga att det blir fem pass/veckan...

Till saken hör att jag är arbetslös för tillfället och då känner man ännu starkare för att träna. Man vill ju inte sitta hemma och söka jobb både dag och natt

• Eliin

säger läkaren att du inte ska träna så gör inte det.. de säger ju inte det för att vara elaka. Har man borrelia och får pencillin så är kroppens immunförsvar så pass nedsatt att du kan få andra infektioner. Jag vet att man inte ska träna om man äter pencillin och har halsfluss för man kan drabbas av hjärtmuskelinflammation... SÅ va rädd om dig och ta det lugnt och låt kroppen läka ut borrelian först.

• phil

jag lyckas alltid få en massa halsinfektioner och grejer vid den här tiden. varför vet jag inte, men det är samma varje år.

spelar handboll, blir tre träningar med grabbarna i veckan, sen blir det alltid en gång individuellt. och sen tränar jag på jobbet en dag i veckan, brandman, du vet.. så nog blir det en del träning.

Svar på tråden Jag har borrelia - kan jag träna då?