• Finesse

Bakåtvända bilbarnstolar i VOLVO XC90?

Idag fick jag veta att min sambos bror och syster hade åkt med alla sina barn till deras mamma. Dom hade 3 bakåtvända bilbarnstolar + ett babyskydd.. åsså dom två.

Satt sedan å tänkte att jag läst nånstanns att det inte rekommenderas att man har bakåtvända bilbarnstolar eller babyskydd på 3:dje raden i 7-sitsiga bilar.. vet inte vart men nånting sa mig det.

Hittade den här sidan: vccs.volvocars.se/accessories/cat/sv-SE/XC90/safety/child-safety/VCC-245950.htm

Så nu till min fråga.. får man ha bakåtvända bilbarnstolar eller babyskydd på den 3:dje raden i en volvo xc90? (eller annan 7-sitsig bil)

• Svar på tråden Bakåtvända bilbarnstolar i VOLVO XC90?
  • trollmammsis

ja det står ju där på sidan men det hade jag faktiskt aldrig hört... sambons brir har ju en massa barn och stolar...hmmm

• Finesse
    trollmammsis skrev 2009-02-21 00:17:18 följande:
    ja det står ju där på sidan men det hade jag faktiskt aldrig hört... sambons brir har ju en massa barn och stolar...hmmm
    ok.. jag kan ju som sagt inte hitta den första sidan jag läst det på.. eller om jag drömt men eftersom det står så där i boken så måste det ju betyda att Volvo inte rekommenderar det.
  • Finesse

Verkar nog vara lite olika från olika bilmärken..

www.alltforforaldrar.se/page/artikel/vi-testar-stora-bilar-for-stora-familjer

Ett problem med MPV-bilar är att monteringen av bilbarnstolar kan vara besvärlig, särskilt om man vill använda bakåtvända bilbarnstolar någonstans i den bakre delen av bilen. Här gäller det att mycket noga läsa igenom bilbarnstolens bruksanvisning för att ta reda på om den överhuvudtaget går att använda i bakre delen av bilen, och om man i sådana fall behöver speciella stödben eller fästpunkter.

• goldensea

Jag kan inte svara för just 7-sitsiga bilar men jag har några broschyrer ifrån Volvo då vi precis köpt bil själva. De rekommenderar att alla barn bör åka bakåtvänt så länge som möjligt då deras nackar inte klarar en framåtvänd krock. Det viktigaste måste ju vara som finesse skriver att det viktigaste är att man ser till att man monterar dem rätt.

• Finesse
    goldensea skrev 2009-02-21 13:12:33 följande:
    Jag kan inte svara för just 7-sitsiga bilar men jag har några broschyrer ifrån Volvo då vi precis köpt bil själva. De rekommenderar att alla barn bör åka bakåtvänt så länge som möjligt då deras nackar inte klarar en framåtvänd krock. Det viktigaste måste ju vara som finesse skriver att det viktigaste är att man ser till att man monterar dem rätt.
    jo absolut är det viktigast.. men om en bakåtvänd bilbarnstol inte rekommenderas att ha på 3:dje raden.. då borde man väl inte ha det? så därför är min fråga om det är så med alla 7 sitsiga bilar?

hittade det här på www.volkswagen.se om Sharan

Med de bägge fästöglorna i respektive säte på de yttre platserna i den andra och tredje sittraden sitter bilbarnstolen säkert fast i karossen.

personbilar.volkswagen.se/vwcms/master_public/virtualmaster/sv_se/modeller/sharan/highlights/sakerhet.html

så då borde ju en sån bil funka att ha flera bakåtvända bilbarnstolar.
  • goldensea

Jag skulle gå på vad biltillverkaren rekommenderar. Om ni funderar på att köpa en sådan bil så prata med säljaren om det. Jag tycker det känns fel att gå på en länk ang. volvo om det är en vv är aktuellt för er.

• Finesse
    goldensea skrev 2009-02-21 13:41:56 följande:
    Jag skulle gå på vad biltillverkaren rekommenderar. Om ni funderar på att köpa en sådan bil så prata med säljaren om det. Jag tycker det känns fel att gå på en länk ang. volvo om det är en vv är aktuellt för er.
    alltså har du läst ts?

vi ska absolut inte köpa en 7-sitsig bil utan jag har läst nånstanns att man inte ska ha en bakåtvänd bilbarnstol längst bak.. var kommer jag inte ihåg.. men sen hittade jag ju i volvos bruksanvisning att dom inte rekommenderade bakåtvända bilbarnstolar längst bak.

varför jag kollade upp det är för att ebbas kusiner åkt 30 mil längst bak i en volvo xc90.. jag bryr mig om mina medmänniskor och därför kollade jag upp det
  • goldensea

Ja, jag har läst ts. I och med att du började länka till vv antog jag att det var för att ni hade en sådan eller skulle köpa en.

Har du frågat sambons bror och syster om det? Jag är ju inte någon bilexpert så jag kan ju inte säga vad som är rätt och fel. Jag tycker bara att det känns som att det måste vara säkrare för barnen att åka bakåt än framåt i bilen. Det borde ju gälla oavsett var de sitter. Frågan är ju varför de anser att det är en olämplig placering för barnet på 3 raden. Jag har ingen aning, jag bara spekulerar för att jag tyckte att det var en intressant fråga. Hade jag varit du hade jag nog frågat sambons bror alternativt kontaktat volvo.

• Finesse
    goldensea skrev 2009-02-21 14:15:29 följande:
    Ja, jag har läst ts. I och med att du började länka till vv antog jag att det var för att ni hade en sådan eller skulle köpa en. Har du frågat sambons bror och syster om det? Jag är ju inte någon bilexpert så jag kan ju inte säga vad som är rätt och fel. Jag tycker bara att det känns som att det måste vara säkrare för barnen att åka bakåt än framåt i bilen. Det borde ju gälla oavsett var de sitter. Frågan är ju varför de anser att det är en olämplig placering för barnet på 3 raden. Jag har ingen aning, jag bara spekulerar för att jag tyckte att det var en intressant fråga. Hade jag varit du hade jag nog frågat sambons bror alternativt kontaktat volvo.
    Eftersom jag antar att dom inte läst nånting så tror jag det inte spelar nån roll att fråga hans bror.. jag ställde frågan här ifall det var nån som visste varför man inte får ha det.. Volvo verkar ju anse att det är olämpligt. Sen var ju aldrig frågan att vända nåt barn eftersom samtliga är under 2 år så kommer det absolut inte att ske.
  • milimina

i vår får man det. är bara platserna i framsätet som räknas som olämpliga eftersom det finns airbags där. vi har en renault grand espace.

♥junior 0608♥bäfsen bf 090302♥ snart blir det bebis!!!
  • Finesse
    milimina skrev 2009-02-21 17:20:24 följande:
    i vår får man det. är bara platserna i framsätet som räknas som olämpliga eftersom det finns airbags där. vi har en renault grand espace.
    ok.. så då stämmer det att det är olika.. varför kan det skilja?
  • milimina

det beror kanske på typ av stol? jag vet inte vad xc90 har för stolar längst bak men i vår är alla sju säten riktiga stolar och inga extrastolar som fälls upp ur golvet eller så.

• Finesse
    milimina skrev 2009-02-21 19:03:23 följande:
    det beror kanske på typ av stol? jag vet inte vad xc90 har för stolar längst bak men i vår är alla sju säten riktiga stolar och inga extrastolar som fälls upp ur golvet eller så.
    jaha ok.. det finns olika.. jag har aldrig sett invändigt i deras bil så jag har ingen aning.
  • milimina

det finns flera olika varianter beror ofta på typen av sjusitsig bil: de som är tänkta att användas mer permanent sjusitsigt, eller de som mest har som tillfälliga extrasäten. vw touran har t ex uppfällbara extrastolar, tror att även ford s-max och c-max har den varianten. i espacen liksom i peugeot 807 är alla stolar tänkta att vara mer permanent lösning och de stolarna är riktiga stolar. för att ta som exempel. vet ej exakt hur xc90 har men kan tänka mej att de är mer variant av extrastol för suvar är i regel femsitsiga.

Svar på tråden Bakåtvända bilbarnstolar i VOLVO XC90?