• Lotta71

Har du varit i Turkiet Augusti/September?

Hej! Vi har bokat resa o jag funderar lite hur pass varmt det är. Behöver man ha mycket långbyxor/långärmade tröjor med sig, eller är det riktigt varmt på kvällarna oxå?

Vad har ni tyckt om er semester i Turkiet, skulle ni åka dit igen?

Vi ska bo i Alanya o resa med Fritidsresor.

Tack för att ni svarar

• Svar på tråden Har du varit i Turkiet Augusti/September?
  • FruMähler

förra året var det värmerekord i alanya i september bara så du vet....min syster bor där...

Ella blir Storasyster i augusti!
  • Lotta71
    FruMähler skrev 2009-02-21 07:45:12 följande:
    förra året var det värmerekord i alanya i september bara så du vet....min syster bor där...
    Oooh, vad säger du
    Tur att vi gillar värme!! I katalogen stod det 31 på dagen o 19 på natten, men det är kanske i underkant då?
    Du menar att man klarar sig bra med shorts o linnen då?
  • mia maria

Klarar sig med shorts o linnen? ABSOLUT!!! Vi har varit i Alanya o Marmaris i slutet av aug de senaste två åren, o det har varit varmt så det räcker!
    Hade bokat två veckor i slutet av aug/början av sept i år med, men av olika anledningar måste vi nu boka om, så vi åker i början av juni istället. Men det blir tillbax till Alanya - tycker att det är jättefint där!
    Vilket hotell ska ni bo på?

• mina små kämpar

i augusti ska man försöka undvika åka dit kan bli upp mot 45 grader september är bra då ligger det runt 30-35

var där förra året från maj månad till augusti min mamma kom ner i augusti och vantrivdes enormt för värmen hon vill inte ens gå ut förrän sent på kvällen,

här även varit där i september, november och april och utav dem var september perfekt för är det så varmt som 45 grader kan du inte va på stranden du bränner dig något fruktansvärt i sanden man kan inte gå barfota i den och så är det inte i september

• mia maria
    mina små kämpar skrev 2009-02-21 08:15:40 följande:
    i augusti ska man försöka undvika åka dit kan bli upp mot 45 grader september är bra då ligger det runt 30-35var där förra året från maj månad till augusti min mamma kom ner i augusti och vantrivdes enormt för värmen hon vill inte ens gå ut förrän sent på kvällen,här även varit där i september, november och april och utav dem var september perfekt för är det så varmt som 45 grader kan du inte va på stranden du bränner dig något fruktansvärt i sanden man kan inte gå barfota i den och så är det inte i september
    Jo men det är ju enligt DIG som man ska försöka undvika att åka dit i aug. Det är ju ingen resebyrå som inte rekommenderar någon att åka då.
    Jag har som sagt varit i Turkiet i aug de två senaste åren, och det har varit hett, men inga 45 grader.
    Och det är klart att de som inte tål värme tycker att det är jobbigt, men jag älskar värme, och det finns ju alltid pool och hav att svalka sig i!
    Att gå barfota i sanden är alltid hett - därför brukar jag ha badtofflor med mig

Det är upp till var och en hur varmt man vill ha på semestern, men jag tycker att det är fel av dig att skriva att man ska försöka undvika att åka till ett visst ställe under en viss tidpunkt - skriv istället att DU inte rekommenderar att åka dit just då!
  • Lotta71

Åh, vad skönt det låter Jag ÄLSKAR värme, så det kommer bli perfekt det här! Vi åker den 29 Augusti o ska vara där 2 v. Vi ska bo på Blue Star Club Dem & Spa. Gött!

Då blir det inte som Egypten i Jan/Feb, trodde jag skulle frysa ihjäl på kvällarna O vi kunde inte bada eller sola för det blåste så kallt!

• Lotta71

mia maria skrev 2009-02-21 08:13:50 följande:

Klarar sig med shorts o linnen? ABSOLUT!!! Vi har varit i Alanya o Marmaris i slutet av aug de senaste två åren, o det har varit varmt så det räcker! Hade bokat två veckor i slutet av aug/början av sept i år med, men av olika anledningar måste vi nu boka om, så vi åker i början av juni istället. Men det blir tillbax till Alanya - tycker att det är jättefint där! Vilket hotell ska ni bo på?
    Har ni bott där?
  • mina små kämpar

mia maria skrev 2009-02-21 09:21:49 följande:

Jo men det är ju enligt DIG som man ska försöka undvika att åka dit i aug. Det är ju ingen resebyrå som inte rekommenderar någon att åka då.Jag har som sagt varit i Turkiet i aug de två senaste åren, och det har varit hett, men inga 45 grader. Och det är klart att de som inte tål värme tycker att det är jobbigt, men jag älskar värme, och det finns ju alltid pool och hav att svalka sig i! Att gå barfota i sanden är alltid hett - därför brukar jag ha badtofflor med mig Det är upp till var och en hur varmt man vill ha på semestern, men jag tycker att det är fel av dig att skriva att man ska försöka undvika att åka till ett visst ställe under en viss tidpunkt - skriv istället att DU inte rekommenderar att åka dit just då!
    haha jo jag vet att det är enligt MIG eftersom jag skrev klart ingen resebyrå säger det varför ? jo de vill sälja resor turkarna själva kallar just augusti månaden för något pga den heta värmen eftersom den ogillas även av dem och mig hon ville ha ett svar och jag svarade jag har varit där väldigt mycket så jag vet vad jag talar om därför svarade jag vad jag har upplevt eller
  • mina små kämpar

mia maria skrev 2009-02-21 09:21:49 följande:

Jo men det är ju enligt DIG som man ska försöka undvika att åka dit i aug. Det är ju ingen resebyrå som inte rekommenderar någon att åka då.Jag har som sagt varit i Turkiet i aug de två senaste åren, och det har varit hett, men inga 45 grader. Och det är klart att de som inte tål värme tycker att det är jobbigt, men jag älskar värme, och det finns ju alltid pool och hav att svalka sig i! Att gå barfota i sanden är alltid hett - därför brukar jag ha badtofflor med mig Det är upp till var och en hur varmt man vill ha på semestern, men jag tycker att det är fel av dig att skriva att man ska försöka undvika att åka till ett visst ställe under en viss tidpunkt - skriv istället att DU inte rekommenderar att åka dit just då!
    haha jo jag vet att det är enligt MIG eftersom jag skrev klart ingen resebyrå säger det varför ? jo de vill sälja resor turkarna själva kallar just augusti månaden för något pga den heta värmen eftersom den ogillas även av dem och mig hon ville ha ett svar och jag svarade jag har varit där väldigt mycket så jag vet vad jag talar om därför svarade jag vad jag har upplevt eller
  • kokos

Ni lär absolut INTE behöva ta med er långbyxor Däremot en kofta kan vara skönt på kvällen om man blir frusen efter en dag på stranden.

I augusti/september brukar det vara ca 35-45 grader. Turkarna själva brukar tycka denna perioeden är jobbig men då lever de ju där. Jag har bott i Antalya och klarade det utmärkt

Vill avsluta med att önska er en trevlig superhärlig semester

• Lotta71

Det verkar som om jag inte behöver ha en massa varmare kläder med mig

Jag är glad att vi bokat den 29 Augusti till 12 September, för det verkar vara lite svalare då än i Augusti

Nu blev jag ännu mer sugen på att åka, o det är ju en evghet tills dess!

• mia maria

Som sagt; jag har varit där 2 år hittills i aug o det har varit härlig värme!! Men å andra sidan så åker jag just för värmens skull, o jag ligger gärna o glassar vid/i poolen under hela semestern, så mig passar det perfekt med varmt!
    Lite jobbigare om man vill åka på utflykter o se sig omkring kanske...?

Så alla tycker vi ju olika, men jag tycker att det är dumt att säga att man ska försöka undvika att åka till ett visst ställe, för det är ju inte alls säkert att det är några 45 grader. Jag tycker att aug är perfekt att åka i! Billigare priser o perfekt väder!

• Lotta71

mia maria skrev 2009-02-21 20:33:04 följande:

Som sagt; jag har varit där 2 år hittills i aug o det har varit härlig värme!! Men å andra sidan så åker jag just för värmens skull, o jag ligger gärna o glassar vid/i poolen under hela semestern, så mig passar det perfekt med varmt!Lite jobbigare om man vill åka på utflykter o se sig omkring kanske...?Så alla tycker vi ju olika, men jag tycker att det är dumt att säga att man ska försöka undvika att åka till ett visst ställe, för det är ju inte alls säkert att det är några 45 grader. Jag tycker att aug är perfekt att åka i! Billigare priser o perfekt väder!
    Gött att höra
    Vi ska bara ligga o päsa vid vattnet i 2 veckor! Vi vill inte heller åka runt, utan ví ska vila o ha det bra!
    Känns som om vi har bokat exakt rätt resa
  • hella82

vi var där nu i sep-08, även fast det var molnigt ofta så var det VARMT! även på kvällarna.
    jag hade aldrig varit i turkiet tidigare..det är ju skitigare/skräpigare än tex grekland. blåste mycket gjorde det också, ofta röd flagg på stranden (vi var i alanya). vet inte om det är vanligt att det blåser så mycket där, men jag blev då lite besviken på det..blev mest poolbad, vilket ju också är skönt men stranden är ju ändå stranden! var ändå nöjd med resan..det är väl billigare än exempelvis grekland av en anledning..
    vad pessimistisk jag lät nu, det var trots allt en jätteskön resa!

• Lotta71

hella82 skrev 2009-02-22 10:15:17 följande:

vi var där nu i sep-08, även fast det var molnigt ofta så var det VARMT! även på kvällarna.jag hade aldrig varit i turkiet tidigare..det är ju skitigare/skräpigare än tex grekland. blåste mycket gjorde det också, ofta röd flagg på stranden (vi var i alanya). vet inte om det är vanligt att det blåser så mycket där, men jag blev då lite besviken på det..blev mest poolbad, vilket ju också är skönt men stranden är ju ändå stranden! var ändå nöjd med resan..det är väl billigare än exempelvis grekland av en anledning..vad pessimistisk jag lät nu, det var trots allt en jätteskön resa!
    Jag vill ju höra allas åsikter Trist om det brukar blåsa, för det är lite jobbigt tycker jag. Har inte hört någon säga det innan, så det kanske var lite otur just den veckan bara
    Trist om det är skräpigt o smutsigt.
    Vi är alla eniga om att det är VARMT, så jag ska inte ha med mig så mycket tjocka kläder!
  • hella82

att det blåste var inget vi tänkte på, förutom nere vid stranden. det var väl mest underströmmar och sånt, inte så mycket blåst uppe i luften egentligen!
    med att det var skräpigt menar jag att det låg mycket bråte ute vid husen och vid gatorna, typ trasiga båtar/bilar, högar med kvistar odyl. såg liksom bara så...skräpigt ut! men det var varmt och skönt och god mat

Svar på tråden Har du varit i Turkiet Augusti/September?