• Casssandra

Snart 5 månader och inte bajsat på 4 dagar.

Min son är 5 månader om en vecka och har inte bajsat på 4 dagar. Detta betyder att han har ätit smakportioner och sen har han fått 2 tänder också, om det har någon betydelse?

Tänkte jag kunde kolla med er först iom att BVC inte är öppet idag.

BVC har förut sagt till mig att man ska börja bli orolig om det gått mellan 3-4 dagar.

• Svar på tråden Snart 5 månader och inte bajsat på 4 dagar.
  • Jiie

Ge honom katrinplommonpuré, inte bra att de går så många dagar emellan.

• viseversa

Vår dotter hadde inte bajsat på tre dgarar i morse. Jag tog en tops och petade henne i rumpan. Då bajsade hon men det första som kom var jättehårt. Hon var helt enkelt förstoppad. tops får man endast använta i nödfall. Använder man det för ofta så kan man sabba den naturliga signalen att bajsa. Det är det jag har hört iallafall. Men nu är jag lugnare när det han kommit ut.

• Casssandra
    Jiie skrev 2009-02-21 09:35:36 följande:
    Ge honom katrinplommonpuré, inte bra att de går så många dagar emellan.
    Han har fått katrinplommon puré i mängder, även ersättningen som är från apoteket, Semper Bifidus som ska sätta igång magen.
    Termometern har vi också testat, händer ingenting..
  • Pysselgalningen
    Casssandra skrev 2009-02-21 09:38:12 följande:
    Han har fått katrinplommon puré i mängder, även ersättningen som är från apoteket, Semper Bifidus som ska sätta igång magen.Termometern har vi också testat, händer ingenting..Med tanke på att du försökt så tycker jag att du ska sluta oroa dig och vänd dig till sjukhuset om du märker av att han får ont.
    Möjligen att du kan ge lite messmör och hålla honom varm och köra lite magmassage.
    Det kan var så att han är inne i en period då han växer mycket och tar då därför upp den mesta näringen och inte lämnar så mycket slaggprodukter.
    Dessutom, tandsprickning är känt för att ge LÖS mage, brukar även lukta surt som tusan, så det borde inte ha nått med saken att göra.
  • viseversa

sätt honnom i ett varmt bad ett tag. Gärna så hela magen är täckt av vatten.

• MissLillan

min son på 5 mån bajsar var 4:e dag och det är inga problem ibland kommer det även den 5:e dagen. du kan ju hjälpa till och massera lite om han verkar ha ont av det annars så tror jag inte att det är nån som helst fara!

• mcmario

tror inte heller det är någon fara. våran tös är 5 månader och bajsar en gång i veckan ungefär. Våran BVC sa att det inte är någon fara om det inte går upp mot två veckor... du kan nog vara lugn..

• slovenly

jag är oxå lite nojig.... min lille är drygt 4 månader å har fått smaka lite gröt några dar i rad. nu har han inte bajsat på 2 dar å det luktar jätteilla när han pruttar...

jag veeet att det inte är så mycket med 2 dar men det känns ändå jobbigt nu när han precis har börjat m smakisar....

♥♥Rasmus 070209♥♥Robin 081010♥♥
  • Solblom
    Svar på #8
    Detta med "bajseriet" nog väldigt individuellt!! Kolla barnets signaler och ring sjukvården om du är orolig.

Vår kille på 5 ½ mån bajsade ca 1 gång mer dag när han helammades. Efter att vi börjat med smakportioner så han i stort sett inte bajsat på egen hand (introducerade smakisar när han var drygt 4 mån och han får alltid minst 2 msk katrinplom.- eller päronpure efteråt för att motverka ev. hård mage). Vi har väntat upp till 6 dagar tre gånger då han varit relativt opåverkad (och personal på bvc inte tyckte att vi skulle göra ngt annat....). Men det skulle jag aldrig göra om idag.

Vi slutade med smakisar i drygt en vecka och då återgick han till att göra nr 2 en gång om dagen. Alla vi frågat inom bvc o.s.v.har sagt att lösningen inte är att sluta ge smakisar en period, men ibland kan jag bli osäker.

Nu har vi kontakt med barnklinik och ger efter deras råd microlacs varannan dag. Vi gör det (efter deras råd) till lite av en "ritual" och sätter honom på en potta (än så länge med blöjan dock...vi har varit lata...). Vårt problem är att han antagligen inte tar i på rätt sätt - för han är INTE hård i magen!

Det har verkligen varit en jobbig period då man blir så orolig och kollar; har han ont, ska vi ringa bvc igen nu, o.s.v. Man undrar ju också vilka effekter Microlacsen har på tarmsystemet på längre sikt, men på barnkliniken säger de att det inte är ett problem och att vi ska sluta oroa oss överhuvudtaget. Så nu jag dem nästan på orden.

Lycka till!!
  • slovenly

solblom, tack för ditt svar, men oj! vad menar dom ska hända i framtiden då? ska ni fortsätta med microlax tills han är så stor att ni kan förklara hur man gör???

• mammatillMilo

Min son bajsar bara var 4:de dag.Bvc sa att det är helt normalt.

• Solblom

slovenly skrev 2009-02-22 09:13:16 följande:

solblom, tack för ditt svar, men oj! vad menar dom ska hända i framtiden då? ska ni fortsätta med microlax tills han är så stor att ni kan förklara hur man gör???
    De säger att det ska komma igång av sig självt?! NÄR undrar
    ju jag - men jag får bara till svar att vi inte ska "tänka tid". Men den personen vi har kontakt med på barnkliniken har många års erfarenhet av just detta med bajseriet - så vi får helt enkelt lita på henne. Men självklart så måste det ju komma igång innan vi kan förklara för honom!!! Detta är inte en permanent lösning s.a.s. I fredags var det en vecka sedan vi började med Microlacs varannandag och vi tänkte ringa till dem nästa vecka och fråga hur vi ska gå vidare.

Visst kan det vara normalt att en bebis bajsar var 4:e dag - MEN det beror ju så mkt på om bebben helmammas, hur gammal den är, o.s.v.
  • slovenly

okej! det låter som om ni har fått tag på en bra kontakt iallafall! jag vet inte om det ens är mening för min del att ringa bvc, våran sköterska är inte rutinerad.... men jag får väl vänta nån dag till, kommer dock inte ihåg om det är 3e eller 4e dan idag..... *dålig mamma*

måste säga att jag oxå är lockad att hoppa över smakisarna ett tag men det va ingen lösning alltså...

förlåt förresten TS om jag snodde din tråd... Generad

• Solblom
    Svar på #13
    Förlåt från mig också som snodde tråden....

Jaha - då har han precis gjort nr 2 på egen hand för första gången på läääänge! WOW, att man kan bli så glad över det där lilla.... Jag vill bara påpeka att detta med microlacs varannan dag är nog inget man ska testa på egen hand utan att först kollat med läkare/barnklinik o.s.v. Kände bara at jag var tvungen att skriva detta.

Så nu får vi ringa in imorgon och kolla hur vi ska gå vidare.

Att hoppa över smakisarna var ingen lösning för oss, men det kanske är det för er? Så långt det är möjligt bör man nog lita på sin magkänsla, samtidigt som det såklart är bäst att introducera smakisarna medan man ammar.

Har man en orutinerad bvc-sköterska så kan man ju ringa direkt till en barnklinik på ett större sjukhus och helt enkelt säga som det är, att man känner sig osäker på de råd man fått på bvc. På barnklinikerna har de ju en telefonrådgivning och det är väl aldrig fel att ringa! Lycka till!
  • slovenly

vad skönt med en bajs på eget initiativ! som sagt, vad glad man kan bli för vissa saker...

jag ringde iaf sjukvårdsupplysningen för en stund sen å hon där menade att i ett sånt fall som min sons va det prat om förstoppning redan efter en dag! efter två va det bara att ge resulax ( typ som microlax ju)

så nu är han tömd! får se hur det går för oss i fortsättningen!

• Casssandra

Efter många om och men kom det här också..
    Katrinplommon puré och Semper bifidus var det enda han fick i en hel dag och tillslut kom det ju.

Pratade med en klinik i lördags och så länge barnet inte mår dåligt av att inte bajsa ska man inte vara orolig.

Min son var ju precis lika glad och lekte precis som vanligt, därför tyckte hon inte att jag skulle vara orolig.

Svar på tråden Snart 5 månader och inte bajsat på 4 dagar.