Svar på #8
Detta med "bajseriet" nog väldigt individuellt!! Kolla barnets signaler och ring sjukvården om du är orolig.
Vår kille på 5 ½ mån bajsade ca 1 gång mer dag när han helammades. Efter att vi börjat med smakportioner så han i stort sett inte bajsat på egen hand (introducerade smakisar när han var drygt 4 mån och han får alltid minst 2 msk katrinplom.- eller päronpure efteråt för att motverka ev. hård mage). Vi har väntat upp till 6 dagar tre gånger då han varit relativt opåverkad (och personal på bvc inte tyckte att vi skulle göra ngt annat....). Men det skulle jag aldrig göra om idag.
Vi slutade med smakisar i drygt en vecka och då återgick han till att göra nr 2 en gång om dagen. Alla vi frågat inom bvc o.s.v.har sagt att lösningen inte är att sluta ge smakisar en period, men ibland kan jag bli osäker.
Nu har vi kontakt med barnklinik och ger efter deras råd microlacs varannan dag. Vi gör det (efter deras råd) till lite av en "ritual" och sätter honom på en potta (än så länge med blöjan dock...vi har varit lata...). Vårt problem är att han antagligen inte tar i på rätt sätt - för han är INTE hård i magen!
Det har verkligen varit en jobbig period då man blir så orolig och kollar; har han ont, ska vi ringa bvc igen nu, o.s.v. Man undrar ju också vilka effekter Microlacsen har på tarmsystemet på längre sikt, men på barnkliniken säger de att det inte är ett problem och att vi ska sluta oroa oss överhuvudtaget. Så nu jag dem nästan på orden.
Lycka till!!