• la mamacita

när slutar bebis vara bebis???

ja alltså... när slutar våra små skruttar att vara bebisar och blir små barn istället???
    jag antar att det är olika för alla och hur fort barnet utvecklas men det vore kul att se hur ni tänker...

min skrutta är snart åtta månader och hon känns nu på gränsen att vara ett litet barn och ingen bebis...suck... tsss

vad tycker ni om era barn?

• Svar på tråden när slutar bebis vara bebis???
  • puh fantast

Min son är 9 mån. och anser inte att han är en bebis.

Jag drar gränsen vid krypning eller annan form av rörelse framåt (på rumpan tex.)
    Så länge barnen ligger stilla och inte gör så mycket är det en bebis ocg sedan när de börjar ta rsig framåt är det ett barn.
    Detta är min åsikt.

Jobbar som förskollärare och där jag jobbade innan jag blev mamma hade vi en äldre kvinna som sa "ni får vara lite tystare, bebisarna sover" till de stora barnen som inte sover utan bara vilar. Dessa "bebisar" var upp till 3 - 3½ år. Detta upprörde mig.

• la mamacita

då delar vi åsikt om den saken... jag kan också reagera på människor som behandlar sina barn på 2-3 år som små bebisar...

• Xtinaa

Spädbarn (0-12 månader)
    Kolt (1-3 år)
    Småbarn (3-5 år)

• kamartina

Jag tycker som ni andra.. Reagerade när min morbror kallade sitt barn för bebis häromveckan och han (barnet alltså) fyller ett år på lördag. Samtidigt är det väldigt individuellt men vid 8 månader och efter tycker jag absolut inte att de är "bebis" längre!

• Nana 24

Jag drar nog gränsen vid 12 månader eller ett år, då de normalt brukar börja gå eller så.
    Vi bodde i England tidigare och då tror jag att gränsen för "toddlers" gick vid ett år om jag inte missminner mig. Jag tyckte det var bra där att det fanns en benämning för efter baby stadiet, när de inte längre var en baby utan "lite större baby"
    Kolt som vi har i svenskan är ju inget man använder precis även om det finns, känns väldigt gammaldags.

• pysis

När dom börjar gå så tycker jag dom blir "barn"!

• SaraStina

Han kommer nog alltid att vara en bebis för mig , men nu när han går och fyllt ett så är han nog ett litet barn och vi kallar nog honom och andra runt ett för barn.

(Jag har lite svårt att vänja mig vid ordet "kolt", fastän ordet är bra, dock älskar jag engelskans "toddler".)

• Maneater

det är ju som det står här på fl, över ett år är man i koltåldern och inte spädbarn=bebis längre. sen är det väl olika hur folk säger. ofta när man går förbi mammor med äldre barn i typ 2-3 års åldern säger dom eller barnen "titta bebisen" till min "lilla" kille på 13 månader. då undrar jag lite hur dom tänker eftersom han e så stor och dessutom springer omkring..men det e ju olika hur folk tycker som sagt..

• Odie

Jag tycker att nrä de börjar gå så är de itn bebisar längre.
    Fast min yngsta dotter kommer alltid vara min lilla bebis känns det som

• Filippa04

så länge jag har bara ett barn så är hon min lilla bebis...hon är 1 år. Men vid den åldern räknas de nog inte som bebisar längre.

Svar på tråden när slutar bebis vara bebis???