hur går ett lavemang till på förlossningen???
som det står i rubriken
är det någon som vet hur det går till?
//jessica
som det står i rubriken
är det någon som vet hur det går till?
//jessica
Jag trodde att man nuförtiden drack enorma mängder med vatten samt ngt man löser upp i vattnet (så pappa gjort vid undersökningar) men en kompis som skulle opereras fick ta det andra vägen . . .
Det du pratar om Cinzano låter inte som lavemang utan tarmsköljning/rensning som man gör innan undersökningar av tarmen (då dricker man litervis med äcklig vätska som består av pulver och vatten).
Om man vill ha lavemang vid förlossningen får man förmodligen ett helt vanligt lavemang.. alltså en liten tub med krämliknande innehåll som du kör upp där bak... vet inte hur ingående du vill ha det förklarat men tuben har ju en lång pip som du kör upp och sen trycker du ut innehållet när pipen är inne...
Själv tycker jag inte det är så lockande så jag kommer nog att avstå!
Jag köpte eget på Apoteket som heter Microlax som jag tog hemma innan jag åkte in till förlossningen.
Kalina: är microlax ett lavemang? Eller ett laxermedel? Eller är det kanske samma sak med samma effekt? Har också köpt det för att ta från det att jag tror det är på g, men trodde nog att det inte var lika "starkt".
Lavemang bakifrån och laxermedel framifrån är det väl?
När jag var på förlossningen så fick jag just Microlax för att tömma tarmarna och jag fick göra det själv. Trodde att jag skulle få något dundermedel men det skulle tydligen räcka med Microlax.
Men hur snabbt verkar Microlax? Man vill ju inte vara dålig i magen på vägen in till förlossningen om man tar Microlax hemma
Jag tror att man ska försöka hålla inne vätskan i ca 5 minuter och sen går man på toaletten. Det kan ju säkert verka lite längre än så så räkna med en halvtimme. (Om jag minns rätt)
JAg tror inte att man alltid använder lavemang/laxermedel inför förlossning. Det fick inte jag iaf när jag födde min son.
De frågade mig om jag ville men det var absolut inget tvång. Hade dock varit stenhård i magen så jag tänkte att det kunde ju inte skada...
Den lavemnag jag har fått vid 2 av mina förlossningar har varit vattenlav.
Då får man ligga på vänstersida på en brits o en usk eller m för in en liten slang i rumpan som hon sen sprutar upp vatten i. Du får känna själv hur mycket du kan ta in och då säga stopp. Sen skall du hålla inne vattnet i tarmen några min, eller så länge du pallar..hehe..sen är det bara att RUSA till toa....
Egentligen är det fel term. Vattenlavemang = 2 liter vätska in i tarmen. Och det är INTE det man får när man får "lavemang" på förlossningen. Man får antingen ett klyx eller ett microlax. Microlax är liten mängd vätska som man håller ca 5 minuter och sen bajsar man - och sen är det klart. Klyx är ca 2 dl vätska som sprutas upp i rumpan precis som med microlax. Man bajsar lite mera på det. Fördelen med klyx är att det inte svider som microlax gör. Det är nog dumt att ta det innan man åker om man inte tänker bajsa klart - klyx (som de flesta nog inte har hemma) kan dessutom sätta fart på värkarbetet.
På min förlossning fick jag ett klyx - bajsade - och fick sedan duscha och byta om till deras kläder. Det kändes rätt bra att vara så tömd som möjligt efteråt.
Man får välja själv om man vill ha det och det är helt frivilligt.
Jag fick precis så som JennyMilton. Vet inte vad det var, men dom sa lavemang. Jag fick i stort sett 'hela' påsen, för jag kände aldrig när jag blev nödig
Men Lillith:
Dom frågade:
-Vill du ha lavemang?
-Ja, sa jag.
Och vi gick in i ett Urum och händelseförloppet är det som jag beskrev där uppe.
Förlåt om jag då sa fel, men dom har kallat det lavemang så det är det jag trott det hetet då...och det på förlossningen.
Så jo, ibland kan man tydligen å vatten i rumpan när man får lav på förlossningen!
Förresten, helt klart värt o ta det!!! Gör ju inte ont eller nånting. Bara skönt o tömma tarmen innan man ska till o föda
Vad är det för skillnad egentligen mellan tarmsköljning och lavemang?
Är lavemang bara tjocktarmen och tarmsköljning hela tarmsystemet eller . . .?
jag vet inget om detta, har aldrig fött barn och kommer nog inte göra det heller inom de närmaste åren. så jag blev lite förvånad av rubriken... gör man dt alltså för att inte av misstag klämma ut en skitkorv samtidigt som man försöker klämma ut babyn?
Fipa: Jag tror att det kan vara skönt att få tömt tarmen innan man föder. Själv käker jag järntabletter o blir hård i magen utav detta. Jag skulle inte vilja ligga o föda o känna att det kanske kommer där bak med, och man är hård i magen.
Det finns visst en liten mening med att man bajsar på sig under förlossningen. Det kallas något som jag inte kommer ihåg men det går ut på att barnet blir utsatt för en viss mängd bakterier med en gång som kickar igång deras imunförsvar. Jag bajsade på mig under min förra förlossning men sket verkligen idet, det var nog min sambo som tyckte det var jobbigt. Jag skulle inte vilja ha lavemang. kram