Bila i Storbritannien..
funderar på att bila i storbritannien i 3 veckor i sommar.
Någon som har en liten aning om vad det skulle kunna tänkas gå på?
Å vilka städer som man böööör se. :)
funderar på att bila i storbritannien i 3 veckor i sommar.
Någon som har en liten aning om vad det skulle kunna tänkas gå på?
Å vilka städer som man böööör se. :)
puuuuuuuuuff!!
Beror på. Sydkusten är lite pitoreskt, på sina håll. Undvik språkreseorterna och välj de mindre byarna istället dock.
Sen är där ett stort fält som jag inte tycker är så spännande, kör direkt upp till skottland i stället.
Edinburgh är värt ett besök. Pitlochry, mysig liten småstad. Kör upp genom speyside och stanna på B&B när ni blir trötta. Längs den norra kusten finns det gott om små fiskebyar med suverän mat.
Längst upp i nordväst finns där ett litet hotell som heter the albernach. Dyrt men värt ett besök om ni är utan barn. (Ewan mcGregor brukar bo där....)
Kör ner längs kusten söderut. Loch Ness är ju kul att se. Söder om sjön finns ett spektakulärt böljande landskap som är otroligt vackert.
Kör ut på Skye, återigen små mysiga byar med mycket nyfångade skaldjur och fisk!
Tror du att 3 veckor räcker??
För, jag skulle vilja besöka London, Hastings, Edingburgh..
Sen vet jag inte så mycket mer..
Är det dyrt å bo ifall man bor på små b&b?? Är sommaren den bästa årstiden å åka?
Å bensin e det dyrt?
Hm, är inget stort fan av London. För min del så känns ett par dagar tillräckligt. Om man åker till London för att man älskar storstäder...åk till New York istället..
Edinburgh klarar du på tre dagar, lägg resten av tiden på övriga Skottland. Bensin kostar ungefär lika mycket om här. B&B får du från ca 400 per natt och uppåt. Finns B&B förteckning som jag tror du kan köpa från de större bokhandlarna. När det gäller Skottland så är bästa årstid från maj till september. Vädret i Skottland är alltid omväxlande, gillar du inte det så vänta tio minuter för då är det ett nytt....
Vi var i Derbyshire, the Peak district, i september. Kollade på gamla slott (som var med i Pride & prejudice) och bara åkte runt. Underbart vackert landskap!
www.enjoyengland.com/
Ovan finns en bra sida med tipps på ställen att besöka i England.
www.visitscotland.com
Skottland är min favorit, maken är från Deeside (Aberdeenshire) och jag tycker det är otroligt vacker där uppe. Duger det år drottningen så duger det är mig
Hon har ett slott i Balmoral som man kan besöka när hon inte är där. Finns även massor av Whisky distillerier i Skottland.
Cornwall är vakcert, Devon fint också
åh. Jag måste verkligen övertala mannen att det här är årets semester. :)
men, man kanske borde räkna med att det typ går åt 30 tusen då..?
Tror ni det räcker?
För, bil å boende å mat? Å kanske flygbiljetter.. för 2 personer i 3 veckor.
Det finns ju så otroligt mycket att se i Storbritannien så vad som kan rekommenderas beror ju lite på vad ni är intresserade av.
Både Edinburgh och Pitlochry som nämnts är väl fint men det är lite av turistfällor. Gillar man lite mer genuina miljöer kan jag egentligen rekommendera hela västkusten, från Lake District ända ned till Cornwalls yttersta spets. Newquay som ligger där nere är otroligt trevligt och då kan man passa på att besöka:
www.eden-project.net/
när man ändå är i närheten.
Både Lake District och Waleskusten har sjukt vacker natur.
Trettiotusen känns lite knappt för tre veckor dock.
Åkejdå. Men 30 på 2 veckor då. :)
Fast helst skulle jag vilja vara borta i 3..
Men, på sommaren. Är det "bara" badsäsong på sydkusten??
Eller kan man bada högre upp i landet också?
Det går att bada i skottland och resten av storbritanien MEN jag som älskar att bada har inte satt en tå i havet sedan jag anlände här för 10 år sedan
Men så är jag lite skraj för starka strömmar och vatten som ser lite skumt ut
Finns massor av fina stränder
kanske finns pooler då. =)
åh. nu måste jag verkligen leva sparsamt fram tills semestern. *villvillvill*
Min man vill åka på chartersemester till något ställe med pool.
Blir juh galen.
Angående städer som är värda att besöka så kan jag rekommendera min gamla hemstad Cambridge. Båda om man gillar historiska miljöer eller bara att kolla in dom gamla collegehusen. Staden funkar också alldeles utmärkt om man är mer ute efter pub- eller klubbliv. Trevlig marknad i city centre och om man har tur kan man passa på att fånga nån bra konsert på Corn Exchange (lokala konserthallen).
Annars är Edinburgh jättefint förstås, men om man inte har andra planer i närheten är det långt att köra bara för det, satsa på södra och centrala England istället. Utom Manchester-Liverpool-området som är rätt hemskt.
Varför är mancheter-liverpool området hemskt?
Det är ett par stora, hemska, smutsiga och rätt fula städer, med mycket slum och relativt hög kriminalitet. Gillar man sånt bör man absolut åka dit, men annars håller man sig helst därifrån