när började era barn spela tv-spel?
vår son är 2 år och 3 månader, han vill gärna spela, men förstår inte riktigt än, men en bilratt till tv-spelet förstår han bättre.
vilken ålder börjar barnen förstå en vanlig handkontroll?
vår son är 2 år och 3 månader, han vill gärna spela, men förstår inte riktigt än, men en bilratt till tv-spelet förstår han bättre.
vilken ålder börjar barnen förstå en vanlig handkontroll?
Våra killar har nog varit mellan 2,5 och 3 år när dom börjat spela med handkontroller. Ungar lär sej så himla fort och han kommer nog få kläm på det där fortare än dej
min sambo visade våran son datorn när han var fyllda tre.. 2 minuter tog det så kunde han byta spel själv. =) dom e smarta..
Min son fyller 4 år i maj och han spelar inte dataspel. Jag tänker vänta med att introducera det för honom. Han hinner lära sig det tids nog! Finns mycket annat som är pedagogiskt för barn! Närvaro med föräldrar/syskon, leksaker/spel, naturen, kompisar mm. Jobbar på förskola, många av våra barn kommer på måndagen och berättar om ALLA spel och filmer dom spelat och tittat på. En del har inte ens varit utanför dörren! Några utav dom spelar riktigt otäcka spel, där man ska döda varandra och hitta nya liv!!! Tro faan det att det ser ut som det gör i världen!!
Millan!
Jag håller helt och fullt med dig, och kanske är lite "datafientlig" (eller jag vet inte) i min syn då jag inte tycker att det är dags än...
Vår son1 älskar skogen mm så vi försöker mycket med det, även om det blivit mindre nu sen jag börjat jobba och inte hinner på samma sätt..
Dataintroduceringen kommer komma vare sig jag vill eller inte, så därför väljer jag/vi att han ska avstå nu..
C
Jobbar för övrigt också med barn, dock äldre än förskolan och ser DAGLIGEN!!!! vad det gör mot dem som inte får tillräckliga gränser i användandet hemifrån....
Många vänder på dygnet och surfar/spelar/chatar på nätterna och är helt slut/trötta/ofokuserade mm på dagarna.. (vilket såklart även kan bero på många andra saker)..
C
jag vet därför min egen bror använder datorn och spelar typ dygnet runt, och det är hans liv...
är man förälder så sätter man gränser tycker jag, och då är det ju ingen fara, tex. skulle jag aldrig låta sonen ha en egen dator på sitt rum.
Min äldste var drygt 3 år när han fick börja spela Spyro på playstation. Både han och jag satt och kämpade med spelet och hade jätteroliga stunder. Ett ps2 inhandlades samt fler Spyro-spel lillkillen blir 3 i år och ska se sen om även han har intresse för det. Hoppas och ser fram emot det isf
Vår son är nog den ända i sin klass som inte har fått ett tv-spel och han går i tvåan, han tycker att vi är jätte dumma. Men han har en bärbar dator som han får spela på och surfa inom rimliga gränser....Den står i hans rum, men han frågar alltid innan han använder den!!! Är lite emot både data och tv-spel, men är nog ganska ensam om att vara det!!??
De har varit två år när de lärt sig WASD-kontrollerna på tangentbordet i kombination med mushanternadet, så våra hade nog inte haft några problem med en handkontroll i den åldern.
Spelade friskt på V.SMILE när han va 2 ½ och hoppade mellan spelen.
Idag(4½år) är han väldigt snabb på datorn när han spelar och skriver.
Vet inte om det va så bra av oss att introducera så tidigt. Han är väldigt glad i spel idag. Gör hellre det en tex bolibompa. Ser att han lätt kan fastna, så nu är det tider som gäller.
Ett "problem" som säkert hade kommit oavsett men han skulle lätt kunna sälja sina leksaker till djävulen för 30 min till framför barnspelen när han sitter där och äggklockan ringer
Kompisen klarar inte av det och tror inte heller hans lillebror kommer fixa det vid hans ålder, han är mer fysisk. Så det är nog olika
Dottern blir snart 3 och hon klarar av musen pa datorn riktigt bra. Brukar fa spela 30-40 min, ung 3 ggr i veckan.
Hon alskar det. Vi forsoker valja lite "pedagogiska spel" dar man far rakna och kanna igen farger etc.
Vår äldsta var nästan 5 år när hon började spela på ps2. Vår son är ungefär 3 år. Han vill spela men har inte riktigt fått ihop det med att styra figuren...
Sonen är 4,5 och har de senaste månaderna spelat lite spel på internet som bolibompa och sånt. Han har lärt sig fort! Han fick ett V-smile tv-spel i julklapp, tyckte det var lagom ålder att börja....4år alltså!
Men klart att de säkert klarar det tidigare, tyckte inte att det fanns behov då ingen av oss är särskilt intresserade av spel.
Dock!!!!!!Lillgrabben älskar det!!!!suck....
Hur gör de på Er förskolor? Spelar barnen dataspel på förskolan?
C
Var bara nyfiken.
Hörde av maken att på hans arbetskompis dotters dagis spelar de dataspel... Undrar hur det målet är utformat i läroplanen....Spännande..
C