• TMD

Firar du namnsdagar?

Är namnsdagen viktig att komma ihåg? Jag är nämligen helt värdelös på att kommaihåg dem. Födelsedagar och andra traditioner har jag koll på men namnen... Vad tycker du?

--- (T) 02.02.03 --- (M) 95.09.14 --- (D) 08.08.14 ---
  • Svar på tråden Firar du namnsdagar?
  • Marma

Min pappa gjorde det jämnt...:P tårta o bullar o allt, inga inbjudningar som tur var han firade ett tag min bror varje torsdag bara för han heter tor...:P
    Vi gör det inte eller ibland kan vi göra det för skojs skull. Kan sträcka mig så långt att säga grattis på namnsdagen typ

• Angels Fall First

Nope. Men så har jag ingen namnsdag längre heller så, dom tog bort mitt mellannamn (heter det så? Jag lär mig aldrig *s*) för ganska många år sen och mitt namn för några år sen så... Jag är lite bitter, jag gillade att ha namnsdag

People like you are the reason people like me need medication
  • Marma

Angels Fall First skrev 2009-02-21 12:31:08 följande:

Nope. Men så har jag ingen namnsdag längre heller så, dom tog bort mitt mellannamn (heter det så? Jag lär mig aldrig *s*) för ganska många år sen och mitt namn för några år sen så... Jag är lite bitter, jag gillade att ha namnsdag
    du får skriva in till bolibompa så får du en bolibompa namnsdag...
  • TMD

Skönt att höra att det inte bara är jag som inte firar då.

--- (T) 02.02.03 --- (M) 95.09.14 --- (D) 08.08.14 ---
  • basio

Jag "firar" namnsdagar, mina barn har ing namnsdagar tyvärr på sina tilltalsnamn så vi får ta mellannamnen. Men det blir alltid ett grattis och ibland äter vi lite god fika. Min mamma kommer alltid med blommor till mig när jag har namnsdag, väldigt trevligt så jag ser alltid till att ha något till henne som råkar ha namnsdag på julafton (lätt att komma ihåg!).

• Iroyg

Nej, inte om jag inte letar efter en anledning att äta tårta.

¨~ Molly och Meja ~¨
  • Viewsonic
    Iroyg skrev 2009-02-21 14:25:34 följande:
    Nej, inte om jag inte letar efter en anledning att äta tårta.
    ha ha ungefär så!
  • Angels Fall First
    SmåläningsMamman skrev 2009-02-21 12:32:25 följande:
    Angels Fall First skrev 2009-02-21 12:31:08 följande: du får skriva in till bolibompa så får du en bolibompa namnsdag...
    Haha Kanske jag ska göra det
    Jag la iaf till mitt namn på den där hemsidan där fl tar sina namnsdagsnamn från. Fan, bara för att Anna ska ha sin jävla dag själv så blir jag utan - jävla sätt
    People like you are the reason people like me need medication
  • AW76

Nej det gör vi inte. Som mest ett muntligt "grattis" om vi ens kommer ihåg.

Däremot firades min och mina syskons namnsdagar av våra föräldrar, man fick ett litet paket eller pengar + tårta. Jag har inte varit så duktig på att föra traditionen vidare.

På nyårsdagen var det ett jäkla liv hos grannarna, de hade fest. Vi småpratade med dem någon dag senare och frågade om de firade nyår två dagar i rad. Frun hade namnsdag. De är greker och där är tydligen namnsdagar jättestort. (eller iallafall hos den familjen) Väldigt olika alltså.

• näradig

ja, familjens och några närstående. röstade annat.

• snillis

Brukar kolla varje morgon vem som har namnsdag så att jag kan gratulera dem jag känner, typ familj och arbetskamrater men jag ger inte bort presenter eller så.

När jag växte upp fick jag alltid en chokladkaka av min pappa på min namnsdag och det var verkligen jättehärligt, mer speciellt på nåt sätt än födelsedagen
  • zazla

Nä. I vår familj har bara maken namnsdag så vi brukar väl säga "grattis" den dagen och sedan är det bra med det

• vernis

brukar bara skicka ett mms med någon fin bild på

• Gravid2008

Vi brukar fira namnsdagarna med en blomma, brunch, middag eller något enkelt.

Brukar skicka ett sms eller mail till kompisar på deras namnsdag om jag kommer ihåg, men jag missar det oftare nu, eftersom namnsdagarna inte är i outlook.

Svar på tråden Firar du namnsdagar?