recept på bröd med russin i?
nån som har recept på god bröd som gärna kan innehålla russin?
nån som har recept på god bröd som gärna kan innehålla russin?
Hm. Vad är gott för dig? Är det russinen i sig så är det ju bara att hälla i russin i det bröd du tycker om att baka. Vill du att det ska vara ett ljust bröd, mörkt, kryddat med brödkryddor ...??
jo jag tänkte så jag också. men är inte säker på att det brödet jag brukar baka passar tillsammans med russin.
helst mörkt bröd.
Hurtbulle så klart!! sök på det...jättegott! :)
den lät god,
tack för tipset
Dodd Deluxe skrev 2009-02-21 14:49:54 följande:
Russin passar både i kryddstarka bröd (vörtbröd) och i mer neutrala och söta.
Nu använder jag gärna bakmaskin men jag kan anpassa (dubbla) ett av recepten jag har med russin, med vetemjöl och rågsikt.
50 g jäst
ca 10 dl rågsikt
ca 6 dl vetemjöl
2 tsk tsk salt
ca 6 dl vatten
2 dl russin
Tillsätt russinen efter att degen blandats och jäst, så får du hela russin i brödet.
Gör som vanligt bröd; Rör ut jästen i lite ljummen degvätska och tillsätt resten av degvätskan och ingredienserna utom russinen. Bearbeta till en slät deg och låt jäsa ca 30 minuter.
Bearbeta på nytt och arbeta in russinen och lite nytt mjöl. Jäs igen ca 30 minuter och grädda sedan i ugnen knappt 200 grader gissningsvis ca 30 min.
tack så mkt
det blir också att prova
Hurtbulle (mitt recept)
ugn: 200 grader
2 dl havregryn, 5 dl vetemjöl, 1 dl krossade linfrön, 1 dl russin, 1 dl hackade hasselnötter,
2 tsk bikarbonat, 1 tsk salt ...BLANDA!!
4 dl mild yoghurt, 1/2 dl flytande honung, 1/2 dl lingonsylt (ej så mycket blött med helst)
Rör ner det i den torra blandningen!
Häll i smord och bröad 1 1/2litersform (en sån avlång för limpa..)
Grädda i NEDRE delen av ugnen 45-50 minuter...(jag brukar lägga på aluminiumfolie då det är ca 15 minuter kvar av tiden!)
Stjälp upp och låt svalna under duk!
Godast nybakt med smör... :)
tack för svaren:)