• Millsan

Vad heter ditt/dina barn, varför och vad betyder namnen?

Tycker det är spännande att veta varför föräldrar valt de namnen som deras barn fått. Så vad heter ditt/dina barn, varför valde ni de/dem namnen och vad betyder namnet?

Min son heter

Theodore = Guds gåva. Han fick namnet eftersom jag älskar historia och när jag var yngre var jag fascinerad av USA´s president som hette Theodore Roosevelt (därav fick han även e:t på slutet av sitt namn)

Nanook = Isbjörn. Han fick namnet efter min pappa/sin morfar

Folke = Hövding/Ledare. Han fick namnet efter sin farfar/gammelfarfar

• Svar på tråden Vad heter ditt/dina barn, varför och vad betyder namnen?
  • Busungarnas mamma

Han heter Felix som betyder den lycklige, han fick namnet eftersom vi fastnat för det helt enkelt.
    I mellannamn heter han Tobias, efter pappa. 

Busungen ska bli storebror
  • SunnyBunny

Jasmine och betyder blomma.

Jag vet faktiskt inte varför vi döpte våran dotter till det. Det var jag som bestämde det och det var ett namn som bara kom till mig första natten på BB:)

Jag tittade på henne och hon var bara en liten Jasmine:)

• Saaaraa

Våran dotter heter Mariam, vilket är det arabiska namnet för jesus mamma. Mariam kan stavas på flera olika sätt, men vi har valt att stava det såhär.

• Meleah
    Vilya: är en av de tre alvringarna i Sagan om Ringen av J.R.R Tolkien. De andra två heter Nenya och Narya (som jag också tycker är otroligt vackra namn). Vilya kan också vara en stavningsvariant av Vilja.

Viola: är efter min mans farmor. Ordet är från latinet och betyder viol.

Jolie: Jolie är franska för vacker.

Det är ganska säkert att kotten i magen är en pojke och då ska han heta:

Silas: Namnet härstammar från det latinska silvanus,en adjektivform av silva som betyder skog. Vi tycker att den här betydelsen är ganska träffande då maken arbetar i skogen och så även morfar/min far. Jägarintresset är också något som är brett i vår släkt.

Andranamn är fortfarande under diskussion, men vi smakar just nu på:

Sindre: Ett namn som är vanligare i Norge än här men som härstammar från den nordiska mytologin. Mer info finns här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Sindre

Det är himla kul med namn!
    ★ Vilya 070529 ★ BF 090725 ★
  • MCE

Ååh vilken rolig tråd ! Härligt !

Min dotter heter Esmeralda (smaragd, lysande)

Varför? En gång för lääängesedan när jag satt på mitt favoritcafé frågade mannen som jobbade där om jag hette Esmeralda. Bara sådär
    Namnet fastnade efter det..

Och när jag blev gravid hoppades sambon att bebisen skulle få mina smaragdgröna ögon.. (smörare där )
    -Om det blir en tjej med gröna ögon kommer hon se ut som Esmeralda i disneyfilmen Ringaren i Notre Dame sa jag
    När hon föddes hade hon dom mörkaste ögonen i världen men det blev en liten Esmeralda ändå ..

• Millsan

Vilka fina namn ni alla har valt

Busungensmamma - Felix hade jag med som ett av mina favvonamn när jag var gravid

SunnyBunny - Jasmine är bara så vackert.

Saaaraa - Mariam, det namnet har jag aldrig hört förut. Namnet får mig att tänka på en snäll och godhjärtad människa, lite likt jesus mamma kanske

Meleah - Vilka härliga och underbart annorlunda namn dina barn har Har faktiskt inte hört något av dem förutom Viola och Jolie.
    Visst är det kul med namn och speciellt att dem alla har en "historia" bakom sig

MCE - Namnet Esmeralda får mig att tänka på en vacker prinsessa från ett exotiskt land med långt mörkt hår och gröna ögon

• Tinsel

Min äldste son har ett lite ovanligt andranamn. Han heter Saxe. Det betyder kort svärd. Jag var arkeolog och var mitt uppe i en utgrävning när jag blev gravid och ville gärna ha något arkeologiskt inspirerat. Namnet Saxe finns på ett antal runstenar och jag tyckte det var coolt! Tänkte ha det som förstenamn men vi ångrade oss.

• LindaPalm

Majja heter vår dotter. Vi tittade på henne i lugn och ro efter avslutad förlossning och båda två tyckte hon såg precis ut som en liten Majja.

Ingrid och Susanne heter hon i mellannamn vilka är släktnamn och roliga att föra vidare.

• Millsan

Tinsel - Saxe, det var ju ascoolt
    Ni har det coolaste killnamnet någonsin, enligt mig.

LindaPalm - Majja, det är ett fint namn. Tycker mig inte ha hört det så mycket och en annorlunda stavning har ni, aldrig sett den stavningen förut.
    Tycker oxå släktnamn är roliga att föra vidare

• Jenniesmamma

Mina barn heter Jennie,som betyder Gud har förbarmat sig Hon heter så bara för att hon var en jennie,vi hade helt andra barn egentligen,men när hon kom ut så var hon en jennie. vi hade aldrig ens pratat om det namnet,det fanns inte med som nått förslag,men det vart ändå så

Sonen heter Philip och betyder hästvän   Det namney passade fint ihop med Felix,som han heter i andra namn. Min lillebror gick bort i cancer när jag var gravid med sonen,därför var det en självklarthet att om det var en son så skulle han hete Felix i andra namn,så vi har faktiskt anpassat förnamnet lite efter andranamnet Sen så gillade vi Philip båda två.

RIP Felix,älskade lillebror!
Svar på tråden Vad heter ditt/dina barn, varför och vad betyder namnen?