• Harmoni123

Vem tjänar mest på svart arbetskraft?

Satt och diskuterade med en vän om just svart arbetskraft och vi kunde inte enas om vem som tjänar mest på svart arbetskraft I PENGAR..

jag skulle vilja ha ett exempel "pengamässigt" (bortse alltså från att arbetstagaren förlorar akassa, pension, försäkring osv)

Alltså ett exempel på hur mkt löntagaren får
    samt
    Hur mkt arbetsgivaren tjänar i månaden eller år

Någon som vet?

• Svar på tråden Vem tjänar mest på svart arbetskraft?
  • korven72

Det beror nog på inom vilken sektor och hur stor svartlönen är i förhållande till den vita lönen.

• MammaMia87

Som jag förstått det så är det arbetsgivaren som tjänar pengar på svart arbetskraft då dom slipperstora omkostnader
    För ex. En vanlig lön på ca 120 kr/h så betalar ju firman också allt extra(skatt,pension,försäkring)på ca 130kr/h extra vilket gör att dom ofta betalar mera ut ca 250kr/h.
    När det är svartarbete så slipper dom allt ansvar, ifall någon gör illa sej eller blir sjuk. Allt detta mot att man tjänar kanske 50 kr mer i timmen.
    Det är iallafall hur jag fått det förklarat för mej så jobba aldrig svart det lönnar sig inte och du har inget skydd.
    Genom att du inte får något egentligen för att jobba svart förutom i stunden så är det faktiskt inte något en arbetstagare tjänar på.

• glasbubblan

Bäst tjänar väl den arbetsgivare som åtar sig att utföra arbeten svart och som dessutom ger sin personal svart lön.

Säg att du vill ha ut 18.000 kr netto. Då tjänar du ca 25.000 kr i månaden före skatt. Och så tillkommer arbetsgivaravgifter på ca 32 % (eller 47 % om det finns kollektivavtal).
    För arbetsgivaren kostar dina 18.000 kr netto alltså ungefär 33.000 kr (eller 37.000). Så om arbetsgivaren ger dig 18.000 kr svar så förlorar du massor iform av pension osv, medan arbetsgivaren tjänar 15.000 eller 19.000).

• blå fisk

Jag vet inte heller exakt, men är det inte så att för arbetsgivaren så kostar en arbetstagare ungefär lika mycket till som det som arbetstagaren får ut i lön. Det kanske inte stämmer exakt, men jag hörde den siffran någon gång. Så om man tjänar 20000, så kostar man egentligen 40000. Så om man jobbar svart och får 30000 i stället för 20000, så har arbetsgívaren ändå sparat 10000. Jag tror att det är ganska stora summor.

Sen tar väl egentligen både arbetsgivare och arbetstagare en risk med svartanställningar. Men arbetstagaren är väl den som tar största risken skulle jag tro, man kan bli av med sitt jobb från en dag till nästa, har ingenstans att vända sig om inte lönen betalas ut, får minimiersättning om man blir sjuk etc.

• Bebbe2006

Oftast är det tyvärr abetsgivaren, eftersom lönen ska vara mycket större om den är svart.

• Bolaget

I kronor är förtjänsten lika mycket i första ledet. Om någon tjänar 130 kr i timmen får han normalt ut 100 spänn och arbetsgivaren betalar ytterligare 41 kronor i arbetsgivaravgift. Med svart lön får den anställda 130 kr i handen (+ 30 kr) och arbetsgivaren sliper arbetsgivaravgiften (+40).
    På arbetstagarens "+-konto" ska då också räknas högre bostadsbidgrag, lägre barnomsorg, A-kassa eller sjukpeng.

• Bebbe2006

Bolaget skrev 2009-02-21 21:10:45 följande:

I kronor är förtjänsten lika mycket i första ledet. Om någon tjänar 130 kr i timmen får han normalt ut 100 spänn och arbetsgivaren betalar ytterligare 41 kronor i arbetsgivaravgift. Med svart lön får den anställda 130 kr i handen (+ 30 kr) och arbetsgivaren sliper arbetsgivaravgiften (+40). På arbetstagarens "+-konto" ska då också räknas högre bostadsbidgrag, lägre barnomsorg, A-kassa eller sjukpeng.
    Ja OM man får så hög timlön svart, alltså.

Bostadsbidrag osv är ju en annan sak som arbetstagaren tjänar på, MEN det har inget att göra med förhållandet arbetsgivare vs arbetstagare eftersom det inte är arbetsgivaren som betalar det. Det är ju inte det som TS frågar efter vad jag förstår.
  • Bebbe2006

Sedan får man inga pensionspengar inbetalda, ingen sjuklön om man blir sjuk. Inga garantier och ingen trygghet. Plus att man riskerar att åka dit om man har bidrag vid sidan om.

Kanske kan det löna sig att ta lite svartjobb, men i längden förlorar man på det.

Svar på tråden Vem tjänar mest på svart arbetskraft?