• Culete

Ni som testat olika cheesecake recept - vilket var det bästa?

Imorgon är det cheesecake som gäller och jag har en hel drös med recept redan men då jag aldrig gjort detta tidigare är det svårt att veta vilket man skall välja...

Jag vill helst ha, ett genomprövat och bra recept, på en cheesecake som görs i ugn. =)

Snälla, dela med er!

Berätta gärna om jag med fördel kan göra den idag eller om jag skall baka den imorgon istället. =)

TACK!

• Svar på tråden Ni som testat olika cheesecake recept - vilket var det bästa?
  • humlan73

Jag gjorde en här om dagen med annanasjuice i , den var kanon , har dock inte receptet kvar men det finns i senast numret av Året runt , där hittade jag det.

• ALJO

Lite sent kanske, men av alla jag provat är ändå den "vanliga" i ugn godast. www.cheesecake.nu/grundrecept sedan har man i lite sft o citronskal om man vill det. Serveras med bär (hallon, vinbär) o ovispad grädde.

• EowynAurora

jag har gjort cheesecake som ska frysas, gräddas i ugn eller har gelatin i sig. o gelatin varianten var den som jag tyckte smakade mest som dom ska smaka tycker jag.

• Culete

Jag har ett recept på en gelatinvariant som jag skall testa nästa gång. Blev inte nöjd med dagens... =/

cheesecake i ugn

6-8 pers

BOTTEN (jag brukar göra dubbelsats till botten)
    10 digestivekex
    75 g smör

FYLLNING
    300g färskost (philadelphia)
    1 1/4 dl Kesella (125g)
    3/4 socker
    1 tsk vaniljsocker
    2 äggulor
    fint rivet skal och juice av en ½ citron

GARNERING
    färska bär, tex jordgubbar, vinbär, hallon, blåbär

GÖR SÅ HÄR:
    Sätt ugnen på 175C
    Krossa kexen i en matberedare eller med en stavmixer, tillsammans med smöret, tryck ut massan i en form ca 24 cm diameter.

Mixa samman färskost, kesella, socker, vaniljsocker, äggulor, citronskal + juice till en jämn smet

häll smeten över botten-massan

Grädda i ca 20-30 minuter.

Låt kallna innan serveringen.

• Sootie

Denna tycker jag är bäst..

I Nya Annas mat finns det en som heter Barrys cheesecake
    receptet är så här:

botten:
    digestiv kex 10 st
    100gram smält smör

första fyllningen:
    2 paket (200g) philadelphiaost
    3 medel stora ägg
    1½dl socker

översta lagret:
    2 st små burkar = 4dl creme fraiche ( ej lätt)
    1msk vanilj socker
    1dl siktat florsocker

SÅ HÄR GÅR DET TILL
    botten : mosas bara och läggs i botten in i ugnen i 5-10 min 200 grader.

första fyllningen: Mosa osten försiktigt använd mat beredare och blanda i resten. Häll på botten in i ugnen i 35 min 180 grader. Den skall lyfta lite från kanterna då är den klar.

Översta lagret: Låt det andra kallna. Blanda bara ingredienserna och bred ut på den kalla kakan. Grädda i 6-7 min i 180 grader.
    Låt sedan allt kallna.

Svar på tråden Ni som testat olika cheesecake recept - vilket var det bästa?