• mamma till tindra

Någon som funderar på att börja köra Cross/Fiddy?

Hej!

jag är riktigt sugen på att börja köra cross. För att man ska bli riktigt bra, säger de ju att man ska börja när man e ung,så jag får stasa bara på att få kul och att ha något jag kan koppla bort vardagen på . Någon som helt skildrar sig emot mitt arbete. Till en början ska jag börja med en fiddy 125 cc. Eftersom att jag inte har direkt körvana tycker de som kör mycket att det är en bra nybörjar hoj..

någon som kör Cross?? Någon som har erfarenhet och vill dela med sig av tips till mig??

Vore tacksam för svar

cina

• Svar på tråden Någon som funderar på att börja köra Cross/Fiddy?
  • viktor

jag kör cross och tävlar på sm nivå, mitt tips är att INTE börja med en fiddy, det är inte alls samma körstil och ingenting är det samma. Köp en 125:a tvåtakt eller en 250 fyrtakt, lättkörda men går ändå åka riktigt fort på när man behärskar hojen.
    ha även i tanke att det är utsett till världens jobbigaste och en av de farligaste sporterna!
    jag tränar 5 dagar i veckan och är långt ifrån "vältränad" inom crossen.
    men det beror ju helt klart på var man lägger ribban, ska man bara ha kul så går det också utan att offra allt för mycket pengar och fritid :)

• Ångan

Skulle nog också, som Viktor nämnt, satsa på en 250 fyrtakt. Tycker personligen att det är en perfekt nybörjarcross för vuxna.
    Jag började som 3 åring att köra en yamaha pw50 (1980). Har alltid älskat 2-hjuligt, dock aldrig satsat på det (förrutom speedwayen).
    Men av mina erfarenheter så är helt klart 250 fyrtakt, eller kanske en 125 2-takt bra att börja med. Dock med lite fördel till 4-taktaren då jag tycker att den har ett jämnare vridmoment än en 2-takt.

Svar på tråden Någon som funderar på att börja köra Cross/Fiddy?