• Bubbelibusan

undulaten som sällskapsdjur??

Hej

Jag har haft fågel i stort sett hela mitt liv. Det har dock rört sig om nymfparakiter och en alba kakadua. Jag har länge funderat på att skaffa en undulat. Den är lagom också med tanke på vår treåriga son. Jag undrar dock lite om hur pass tam den kan bli. Är det ett sällskapsdjur?? Ni som har erfarenhet om undulat, berätta!

• Svar på tråden undulaten som sällskapsdjur??
  • ebben

fåglar är ju väldigt allergiframkallande har jag fattat-skulle aldrig ha tillsammans m småbarn.

• bubbli

dom e ju skitmysiga!
    dom blir supertama och kan tillochmed lära sig prata om man är ambitiös.

• Disela

Jag är uppvuxen med fåglar. Förts undulater och sen nymfparakiter. Förtsa undulaten vi hade var underbar! Den lärde sig att prata, satt och åt pizza på kartonen, drack vatten ur gals och ville alltid vara nära. Jättemysig fågel! Om man verkjligen tar sig tid tror jag att undulater är minst lika trevliga som katter eller kaniner.

• Viewsonic

De kan bli jättetama och prata, eller inte alls. Det beror på hur mycket tid man spenderar med dem.

• Disela

Fågel allergi är väldigt ovanligt. Det är dock inte rekomenderat att skaffa fågel om man har åäls eller pollenallergï.

ebben skrev 2009-02-21 14:43:28 följande:
    fåglar är ju väldigt allergiframkallande har jag fattat-skulle aldrig ha tillsammans m småbarn.
  • Brittan

Har själv undulat och jag älskar det. Vi har haft flera under årets lopp och de är verklligen olika personligheter. Får du tag i en undulat som blir tam är den verkligen ett sällskap. Du måste dock arbeta en hel del med den för att den ska få förtroende för dig.

• Viewsonic

Jag hade två. Den ena pratade och satt i håret och allt möjligt. Den andra var precis tvärtom.

• ebben

folk som är allergiska mot dun är väl väldigt vanligt?? jag känner flera stycken!?

• Pimpinellan

Vi hade två jättetama undulater när jag var barn-tonåring. Det är dock bäst med hannar eftersom de blir mer tama. Den första var så tam så han lydde "order" t.o.m! Skämdes uppenbarligen när han gjort nåt fel också. Båda kom när man ropade. Var alltid med när det hände nåt,hade alltid öppen burdörr så de kunde välja var de ville vara. Härliga djur tycker jag! Det är lättare att få dem att prata om bara en och samma person försöker lära dem hela tiden-och det krävs tålamod. Våra kom aldrig så långt,men de härmade ljud i alla fall.

• Pimpinellan

Jag var extremt allergisk mot massor som b,bl.a pälsdjur,men undulater gick bra. Det är dock viktigt att rensa buren från skit och annat varje dag!

• Bubbelibusan

Hej

Min det låter som om det kan vara något för oss. Jag kan säga att vår son är allergisk mot marsvin och hund, tidigare också kanin men det har vuxit bort. Vi har varit hos en bra allergolog som tagit alla allergiprover. Om man skulle ha ett husdjur med pälsdjursallergiska barn så rekommenderade hon udnulat. Detta var ett djur som sällan ger allergi.
    Jag går alltså på vad hon säger. Får väl snart göra slag i saken. De är små, söta och behöver inte lika stor bur som kakaduan vi hade. Undulaten kommer att få vara ute mycket varje dag. Tror att sonen hade tyckt det var kul med en kopis på bordet!!!

• Viewsonic

Obs att det kan flyga runt en väldans massa frön och fjädrar (och bajs när de flyger fritt). Städa buren ofta.

• Bubbelibusan

Ja, absolut! Inte minst för fågelns skull. Den ska ha det rent och städat, även vi! Den får bara vara ute när vi är hemma, så att man har koll.

• Brittan

Våran undulat har en bur i rummet, burdörren står öppen hela dagen så fågeln är mest ute. Sen har vi satt grenar å gungor lite överallt i rummet så att den kan flyga omkring och sätta sig var den vill. Behöver nog inte säga att den helst inte är inne i buren.

• Bubbelibusan

Kul! Den undulaten trivs med all säkerhet til 100%
    Man blir glad när man hör att folk verkligen tar hand om djuren och ser till att de får det bästa. Det är ett måste, anser jag om man ska ha djur. Jag vet en person som har EN tamråtta, (de ska ju vara minst två) som bara står i en hörna. Hon köper inte alltid mat, det beror på om de har pengar över. Hon ger dem bröd i stället. Buren orkar hon inte alltid göra rent i, då lägger hon in fler tidningar.

Jag är helt emot sånt här. Jag kunde inet låta bli att fråga varför hon hade dessa när hon inte ens hade känslor för djuren. Blir riktigt förbannad. Det spelar ingen roll om det är en liten mus, fiskar eller om det är en häst. OJ här flög jag iväg med min text. Var bara tvungen. Ska man ha djur, så ska man ha tänkt igenom noga och vara beredd på att göra allt för djurets trivsel och välbefinnande, min åsikt

• Brittan

Å ja fågeln trivs och den är himla bortskämd. Vi har vant den med att vi bär den till sovplatsen på kvällen. Den sitter och väntar på oss tills vi kommer och bär den. Det går att se att den är trött men antagligen tycker den att det är mysigt att bli buren till sovplatsen.

• Bubbelibusan

Så gulligt! Då är den alltså riktigt tam!
    Här ser man också ett exempel på hur smarta dessa pippiar är. Många säger att de inte är så intelligenta men det stämmer inte.

• Brittan

Den är tam när den vill. På morgonen får vi ta den på fingret och klia den på magen, likaså på kvällen. Då dagtid kan den komma om den känner för det.

Vi har fött upp undulater och jag kan säga att undulaterna verkligen har personligheter. Som mest har vi haft 5 undulater samtidigt. Alla 5 hade olika personligheter. En var en bitch (honan), en var en lite buspelle som hittade på sattyg hela tiden, en var tillbakadragen å de två andra älskade att leka. Å sen måste jag verklligen hålla med om att de är smarta. Det gäller dock bara att låta dem bestämma själv när de vill göra saker, det går absolut inte att tvinga dem till någonting. Gör man det blir det total kaos i deras liv.

• hmcc

Jag födde upp undulater under några år och alla ungarna fick samma behandling ändp skilde det sig enormt hur tama dom var när dom såldes.

Man såg redan då hur dom skulle bli.

Vissa ville inte vara i närheten av folk medan andra ville vara runt oss hela tiden.

Om man hittar en liten uppfödare så kan man hälsa på och kolla hur ungarna i en kull är innan man köper en.

Svar på tråden undulaten som sällskapsdjur??