Fjällvandra
Vi funderar på att fjällvandra till våren med våra barn en på 4½ och en på 2 år, är det någon som har erfarenhet av detta, eller veta av någon bra hemsida med tips om barn och fjällvandring.
Vi funderar på att fjällvandra till våren med våra barn en på 4½ och en på 2 år, är det någon som har erfarenhet av detta, eller veta av någon bra hemsida med tips om barn och fjällvandring.
*puffar*
Mina erfarenheter av fjällvandring med barn är främst att jag själv var iväg på min första fjällvandring som 5-åring. Då handlade det om dagsturer från fjällstation och inte så långa etapper, vilket var en nödvändighet. jag hade inte orkat gå så långt och framförallt inte bära så mycket som man behöver om man går längre vandringar.
Min första "riktiga" fjällvandring gjorde jag när jag var 8 år. Det var en tuff vandring både för mig, som själv fick bära ca 8kg. Vi tältade och gick dagsetapper på ca 10-13km. Avstånden att gå mellan stugor hade inte fungerat för då hade etapperna blivit för långa. Det blev även tufft för min far som ju fick bära den del av min packning som jag själv inte orkade med. Den utrustning ett barn behöver är ju marginellt mindre än den en vuxen behöver.
Att vandra med en 2-åring tycker jag låter tufft, och jag gissar att ni kommer få bära honom/henne en hel del. Men korta dagsturer från en fast punkt kan säker fungera bra. Jätteroligt att nig vill gå uti fjällen med barnen. De där fjällvandringarna från när jag var liten är mina absolut bästa semesterminnen.
Gå till www.utsidan.se. Det är rätt forum för sådan här frågor. Här är en upplyftande historia om en pappas fjällvandring med sonen. www.utsidan.se/cldoc/1054.htm
Är ni inte så vana tror jag att det är en bra ide att börja på en fjällstation och göra dagsturer ev tälta någon natt för att ha provat.
Abisko är svinbra att ha barn på. Dels är det gott om andra ungar och dels finns det lite annat att göra om vädret är misär.
Plus att man kan ta tåget fram till fjällstationen och behöver inte bila en centimeter :)
Bitelis skrev 2009-02-24 21:56:11 följande:
Tack för alla tips.....
Premiär-vandrade med min son förra sommaren i Kebnekajse, den absolut bästa resa vi gjort!
Åre borde väl också vara ett alternativ. Även där kan man sommartid ta kabinbanan hela vägen upp på toppen.
Åre kanske inte är något bra flerdagarsalternativ, men om man har med sig små barn som man vill ska få komma upp på fjället utan att göra alltför stor affär av det kan man åka upp, titta på utsikt, fika, och sedan promenera längs leden ner till byn igen. En ganska lagom dagsutflykt från Östersund t.ex, eller ett trevligt stopp på vägen till Norge om man ändå ska dit. Någon kan ju vara intresserad av det också.
Bitelis skrev 2009-02-27 11:10:28 följande: