• pusspillan87

Tillväxt ultraljud, stor bebis?

Hej hej..jag va hos bm i onsdags å då hade mitt sf mått gått upp till 34 är i vecka 34 (33+4) nu..och bm sa att den va jätte stor magen så vi ska få åka på tillväxt ultraljud å kolla så de inte är en 5kilos klump där inne sa hon...

en sak som jag glömde fråga henne men kom på när jag kom hem var..
    vad gör man om nu bebisen är stor? man kan ju inte få den att sluta växa :-P hihi å de är ju ett tag kvar endå..
    blir de kejsarsnitt eller sätter dom igågn tidigare? är livrädd för att de ska bli kejsarsnitt. någon som vet??

• Svar på tråden Tillväxt ultraljud, stor bebis?
  • lunkentuss

Jag har alltid legat på översta kurvan, ibland över med, och haft samma sf-mått som vecka (alltså 34 cm i vecka 34, 35 cm i vecka 35 osv) I vecka 39 när min dotter föddes vägde hon 4.2 kg och jag hade då sf på just 39. Över översta kurvan :) Så det behöver absolut inte betyda att du har en megabebis i magen :)

Men skulle den vara stor blir du igångsatt så tidigt som möjligt och skulle den väga över 5 kg (ler var nu gränsen går) så övervägs ks...

• pusspillan87

okeej..jag hoppas på att de inte är en super stor bebis iallfall att de är en massa vatten eller nått sånt men hon tyckte den fyllde ut så bra där inne den "lilla"..

• vivexa

Ja du... till mig sa de att jag skulle få en enorm bebis...kanske runt 5 kg...men han vägde 3,7 när han kom ut!

• PåvägMotSyskon

min son vägde 4960g & 55cm när han kom..

min kurva med honom kan du se med honom i mitt gallerit - starka bilder.. inte en själ sa nånting om att de kunde va stor bebis, fast jag hade BARA mage = bara bebis som dem säger alla...

sf måttet va mindre i början o öka drastiskt som du ser efter v30.. 5cm på 2v o ingen reagerade liksom..

hade i slutet 38.

nu går jag på tillväxt koll hittills verkar de va normalt (32+6) ska dit igen i v35+6. SÅ jag hoppas på igångsättning OM det pekar på stort igen, för jag vill inte vänta tills den KANSKE blir 5kg igen BARA för å göra ett ks, no way, inte om de finns andra metoder.

• lurksmulan

Det är lika olika beroende på var man bor.

Jag var på tillväxt-ul när jag väntade sonen. Han beräknades till 4500 g. Så jag frågade vad som händer och de sa att de inte gör något om barnet inte beräknas till mer än 5 kg.
    Sen när han föddes vägde han 4540 g så det stämde ju väldigt bra.

En stor bebis behöver inte betyda tråkigheter heller. Om man tänker på skador etc så kan ett litet barn göra mer skada än ett stort barn. Stora barn kan ofta "hjälpa till" mer än mindre barn.
    Stora barn har oförtjänt dåligt rykte, speciellt här på fl.

En stor kuk är en klen tröst i ett fattigt hem
  • pelagonia

Hej

Jag var på tillväxtUL i tisdags 34+6. Då vägde på son 3150..han uppskattas bli en större bebis än storebror som vägde 3640 på bf +10. Lillebror kommer att hamna på ca 4200-4300 vid bf.

Viktor 070103 & Ärtan BF 090320
  • PåvägMotSyskon

lurksmulan skrev 2009-02-22 20:24:01 följande:

Det är lika olika beroende på var man bor.Jag var på tillväxt-ul när jag väntade sonen. Han beräknades till 4500 g. Så jag frågade vad som händer och de sa att de inte gör något om barnet inte beräknas till mer än 5 kg. Sen när han föddes vägde han 4540 g så det stämde ju väldigt bra. En stor bebis behöver inte betyda tråkigheter heller. Om man tänker på skador etc så kan ett litet barn göra mer skada än ett stort barn. Stora barn kan ofta "hjälpa till" mer än mindre barn.Stora barn har oförtjänt dåligt rykte, speciellt här på fl.
    innebörden att få stora barn är ganska mycket större än att få små barn (nu menar jag inte övérdrivet små.. utan normalstora.

Risken jag fick genom att föda stort barn va stora både för mig och min son. Han fastnade med axlarna, vilket är en stor risk med större barn.. så att fastslå att stora barn inte gör så¨mycket skillnad som små(normalstora) är fel. Riskerna är mycket större.. Sen är det ju alltid undantag att vissa har stort bäcken och kan föda ut dem utan problem... samma gäller mindre barn
  • lurksmulan
    PåvägMotSyskon skrev 2009-02-22 22:57:03 följande:
    lurksmulan skrev 2009-02-22 20:24:01 följande: innebörden att få stora barn är ganska mycket större än att få små barn (nu menar jag inte övérdrivet små.. utan normalstora.Risken jag fick genom att föda stort barn va stora både för mig och min son. Han fastnade med axlarna, vilket är en stor risk med större barn.. så att fastslå att stora barn inte gör så¨mycket skillnad som små(normalstora) är fel. Riskerna är mycket större.. Sen är det ju alltid undantag att vissa har stort bäcken och kan föda ut dem utan problem... samma gäller mindre barn
    Jo men det är ju det jag menar. Allt beror ju på mamman, inte barnet egentligen.
    Det jag känner är att här på fl är det nästan häxjakt på stora barn, folk får panik så fort födelsevikten beräknas bli över 4 kg och så ska det ojas och beklagas.
    Jag födde båda mina barn utan problem, men jag är ju själv lång och stor. Så allt är relativt, och ett stort barn betyder inte automatiskt att det blir problem av något slag.
    En stor kuk är en klen tröst i ett fattigt hem
  • PåvägMotSyskon

det är det att man kan aldrig säga om det blir problem med ett stort barn.., men många problem kommer med stora barn.. och det är definitivt inte roliga problem man får ha att göra med.. det påverkar ju ens framtid, var gällande att föda barn... När man riskerar inkontinens pga en ruptur (bristning) av högsta graden, så är det inte längre så roligt... Man ska va medveten om vad ett stort barn kan innebära, sen säger man ju inte att det behöver bli så.. men det är bättre att ta det säkra före det osäkra.. tyvärr fick jag aldrig chansen att gå på tillväxt koll med sonen då min bm inte ens reagerade att min bebis kunde va stor när jag ökade från medelkurvan till översta på sf-måttet... och jag hade bara mage. Hon påstod att det beror lite på hur jag ser ut bla bla bla... ja men uppenbarligen inte BARA på hur jag ser ut.. för ut kom en stor bebis, som kunde fått en hemskt förlossning samt även för min del då det kan innebära komplikationer. Inte ens när jag frågade min Dåvarande bm vad bebisen kan väga på ett ca.. så kunde hon svara mer än "ja inte under 3kg och inte över 4 (eller om hon sa 5) HALLÅ? det är ingen gissning liksom o säga så.. å hon hade SÅ FEL.. och det kostade mig skador pga jag inte fick tillväxt ul när allt pekade på stor bebis

• idamli

Borde jag begära tillväxtUL, jag ligger över kurvan och i vecka 32 hade jag 34 i SF-mått..

Tror ni jag får en stor bebis..? 

• Fiijah89

Jag hade sf mått 35 i vecka 33 (32+) men på TUL låg hon bara 1% över och när hon föddes vägde hon 3530 och var 48cm. Hade sf mått 39(!) i vecka 37+2 och vattnet gick en vecka senare :)

• Jodyanna

Har legat jättehögt på sfmåttet. Bm har sagt hela tiden : ojoj de är ingen liten bebis du har!! Blev skickad till tul och han är verkligen inte stor kommer väga runt 2,8-3000g. Så lita inte på allt Bm säger.

• micksaan

Men man kan heller inte alltid lita på tillväxtultraljud. 2 dagar före dottern föddes gjordes ett ultraljud på mig där dom sa att bebisen var 3200 gr stor. 2 dagar senare föds hon 4400 gr. :)

• idamli

Okej :) Nåja, inget att noja sig över antar jag. V.34 nu och mätte 35cm. Så nu har det lugnat ner sig lite och ligger inte så högt över kurvan. Hon sa att så länge jag följer min egen kurva så är det inget att oroa sig över :) Sen var jag både nätt innan och kort, 1.59 m. Så hon säger att även det spelar in :)

Magen nu:

• Mercurialis

När jag väntade första barnet var mitt SF-mått 35 cm i vecka 31+. Sonen var inte stor när han födde utan i stället tillväxthämmad (-25%).

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
Svar på tråden Tillväxt ultraljud, stor bebis?