• wiem2

El-avtal med E-on eller Vattenfall?

E-on har erbjudit följande
    "energipriset bestäms månadsvis o baseras på Nord Pools Elspotsprisnoteringar plus vårt påslag på 1,5 kwh exkl moms (1,875 öre/kwh inkl moms)

Vattenfall:
    Elpris 122,73 öre/kwh inkl skatt o moms. på det rörliga, men de rekomenderar att man tar ett fastprisavtal.

Nån som kan rekomendera?
    Jag är ur-kass på sånt här...
    (nyinflyttad så det är nytecknande som gäller, det är en hyreslägenhet o vattenfall har elnätet)

• Svar på tråden El-avtal med E-on eller Vattenfall?
  • Annamaja

Jag hade personligen tagit vattenfall, just av den anledningen att e-on har väldiga problem med mycket el avbrott

• Pappa G

De har inte mer problem än E-on, och det kan du ju lämna därhän då dina ledningar ju hanteras av Vattenfall..

Rörligt eller fast är en smaksak. Med fast avtal så får du alltid betala lite extra för att någon annan tar risken.

Jämför elpriser på www.elpriskollen.se

• Vasen

Annamaja skrev 2009-02-21 17:03:07 följande:

Jag hade personligen tagit vattenfall, just av den anledningen att e-on har väldiga problem med mycket el avbrott
    Men om man blir drabbad av elavbrott beror väl på vart man bor? Det finns väl ett nät man tillhör, sen betalar man förbrukningen till vilket bolag som helst?

I Malmö äger Eon nätet, jag har aldrig haft elavbrott de tio år jag bott här .
  • VulgusProfanum
    Annamaja skrev 2009-02-21 17:03:07 följande:
    Elhandelsavtalet har inget med elnätet att göra.
    Och det är elnätsbolagen som sköter elnätet.
    Don´t pee on my leg and tell me it´s raining
  • VulgusProfanum

122 öre/kWh låter väldigt mycket tycker jag Fundersam

• VulgusProfanum

www.vattenfall.se/www/vf_se/vf_se/500776priva/500806el/index.jsp

Kikar man på Vattenfall och jämför med det erbjudande du fått från E.ON som ju är ett rörligt pris är skillnaden den att hos E.ON betalar du börspris med ett påslag av 1,5 öre kWh och hos Vattenfall betalar du börspris och ett påslag på 3,60 öre kWh.

Börspriset är alltid detsamma för alla bolag. Det är ju det pris de köper in sin el för.

Så skillnaden blir drygt 2 öre per kWh.

• Pappa G

När det gäller det rörliga priset är det ju viktigt att se upp för eventuella fasta avgifter.

• VulgusProfanum
    Pappa G skrev 2009-02-21 17:42:58 följande:
    När det gäller det rörliga priset är det ju viktigt att se upp för eventuella fasta avgifter.
    Japp och faktureringsavgifter.
    Vissa bolag har inga årsavgifter men tar ut faktureringsavgifter istället.
  • downey

VulgusProfanum skrev 2009-02-21 17:28:49 följande:

www.vattenfall.se/www/vf_se/vf_se/500776priva... Kikar man på Vattenfall och jämför med det erbjudande du fått från E.ON som ju är ett rörligt pris är skillnaden den att hos E.ON betalar du börspris med ett påslag av 1,5 öre kWh och hos Vattenfall betalar du börspris och ett påslag på 3,60 öre kWh. Börspriset är alltid detsamma för alla bolag. Det är ju det pris de köper in sin el för. Så skillnaden blir drygt 2 öre per kWh.
    Nej börspriser är inte lika hos alla elhandelsbolag. Det beror på om priset beräknas på månadsmedelspot eller volymviktat snitt pris. Tekniska detaljer. Angående årsavgift så kan ett bolag med fast årsavgift i flera fall ge ett pris som i slutändan är lägre. Det beror på vilken förbrukning det gäller.
Svar på tråden El-avtal med E-on eller Vattenfall?