• Bestla

Hur får ni era barn att sova hela natten?

Ja just det, hur gör ni?
    Vår son vaknar mitt i nätterna och vägrar somna om.
    Hjälp en trött mamma, kom med vettiga råd.

Tack...

• Svar på tråden Hur får ni era barn att sova hela natten?
  • Midwinter

Gör väl inget speciellt, det bara är så hehe
    Lägger henne i sängen vid 19.30 får en flaska välling. När den e slut får hon nappen o gose sen säger jag godnatt o går ut.

Vissa barn sover hela natten tidigt, andra väntar lite längre. Förstår att det är jättejobbigt om man aldrig får sova ut ordentligt. Men det lär vända en dag, håll ut!

Hur gör ni på nätterna när han vaknar? Går ni upp o leker, eller ni envisas med att han ska somna om? Någon enstaka gång (mest när dottern är förkyld o hostig) har det hänt att hon vaknat på natten o verkat pigg. Men jag har hållt fast henne när hon skrikit o velat loss o efter 5sek blundar hon till, för att efter 1min göra likadant. 5min senare sover hon - oftast

• Liten Fis

Hej!
    Vi har ett strängt schema när våran dotter får sova och inte, därför så sover hon hela nätter. Kanske är han hungrig på natten, vet ej hur gammal han är nu men min är 1 1/2 och hon sover en timme middag varje dag och är lagom trött när hon ska sova klockan 7 och sover därför hela natten
    va har ni för schema för honom?

• gryning2

Min 16-månaders har börjat sova enstaka nätter och jag hoppas det är en positiv trend. Hur gammal är din pojke och vilka tider sover han både på dagen och natten?

• Bidosas

min dotter som är 5,5 sover inte hela nätter! Går vissligen bara upp på toa & sedan somnar hon om igen... men de stör både henne & mig! Lillasyster kan sova hela natten...

Har ditt barn blöja? Kanske vaknar av att h*n kissar??!!

(¯`°?.¸ ღ♥ tjejorna.wordpress.com/♥ღ ¸.?°´¯)
  • Meli

Jag somnar själv helt enkelt, eller ligger och blundar och är ett trist sällskap helt enkelt Alla mina tre sover hela nätterna

KOlla så hon inte är hungrig, eller har för våt blöja för att somna om.

• fiamalm

Jag vet iof inte många barn som sover hela nätterna utan att vakna, vår son vaknar typ 2 ggr per natt och det är helt okej, förrut kunde han dock ligga vaken i 1-3 h,och det var jättejobbigt, läste då att omega 3 kan hjälpa barn att sova bättre, så vi kör det nu och han sover faktiskt mycket bättre, vaknar fortfarande 1-2 ggr men ligger aldrig vaken längre än 5 min. Om det sen beror på omega 3 eller nåt annat är ju svårt att sia om.

• Bestla

Tack för alla svar.
    Min pojk är ett och ett halvt om en månad.
    Vi ger honom välling och softar ner runt 19:00, sen är det pyjamas och blöjbyte och sen sova. Oftast somnar han. Problemet är att han vaknar mitt i nätterna och är pigg och vill upp. Vi lyfter oftast upp honom och låter honom sova vidare i vår säng då. Men vi pratar inte med honom och låter honom inte kliva upp. Problemet är att han kan ligga i vår säng och jollra och snacka i flera timmar innan han somnar om.

• Wahlentina

Låter som ni gör helt rätt. Vår dotter håller också på sådär periodvis (2 år). Är hon "för" glad och vimsar runt så lägger jag/maken henne tyst och stilla i hennes säng, står bredvid vår, och då brukar hon faktiskt fatta galoppen fortare och tystnar och till slut somnar. Det är som om hon varvar upp sig själv i vår säng trots att vi låtsas sova och är trista.
    Andra gånger somnar hon om på studs om hon får lägga sig mellan oss. Om hon drömt mardröm t ex...

• eeisor

De få gånger som det hänt att M har vaknat mitt i natten (förutom sista gången, men den var lite extraordinär...), så har jag varit stenhård och bara lagt ner honom igen i sin säng. Han ställer sig upp igen och "pratar" lite, jag lägger ner honom igen, ställer sig upp en tredje gång, jag lägger ner honom osv. På fjärde försöket eller däromkring ger han upp och somnar om, det tar kanske 10 minter sammanlagt?
    Och just ja, jag säger aldrig ett ljud till honom, det ska vara så tråkigt som möjligt att vara vaken.

• m1nn13

OM vår 2,5-åring vaknar, kommer han till vår säng. Vi lägger honom mellan oss och då somnar han i princip så fort hans huvud landar på kudden. Vi har aldrig bråkat med honom eller tvingat honom att ligga i sin egen säng utan tror på att han vill ha närhet om han kommer till oss. Hela familjen sover gott.

Men, jag vill samtidig hålla med "näradig", dvs vänta och se!!! Förr eller senare är de trygga och nöjda och då sover de nog själv. En del är 1 år, en del är kanske 6 år!

• Bestla

Inatt ska vi prova att låta honom sova i eget rum för första gången och se om det hjälper honom att sova bättre.
    Jag är sjukt nervös.

Oerhört tacksam för ert stöd.

• peta

Knodden vi har här hemma ibland började sova bra & hela nätter när hon fick eget rum och en vuxensäng, då fick hon lugn och ro och utrymme att veva runt i sömnen utan att slå i något och väcka sig själv Det var strax innan hon skulle fylla två.
    Visst händer det att hon vaknar mitt i natten, men inte alls lika mycket som det gjorde förut, och hon somnar också om mycket lättare.

Hoppas det gick bra för er i natt!

• solhem

Min 2-åring har varit OMÖJLIG att styra vad gäller sömnen. Har försökt ALLT (utom omänskliga skrik- och buffametoder förstås). Nu sover han oftast hela natten. Tricket för oss är att lägga honom i hans egen säng i hans rum. Sedan får han amma en stund innan jag säger godnatt och går ut. Sedan går vi in till honom så fort han låter ledsen, kramar om honom (och om han är väldigt kramig så sitter vi en stund vid sängen). Då känner han sig trygg och sover oftast hela natten - om han inte är sjuk eller har tänder på gång, etc. Viktigt för min son är att när man går in typ tredje gången och framåt, så pratar man inte om det inte är absolut nödvändigt. Brukar bara svara "hm" när han ropar "mamma" och sätter mig tyst bredvid och klappar långsamt på honom. Ofta sätter han sig upp och vill kramas. Då får han det - snart går det att lägga ner honom försiktigt och försöka trixa sig loss.

Vår 6 dagar gamla dotter sover redan bättre på nätterna än vad sonen någonsin gjorde i hennes ålder. Igår somnade hon vid 23 och sov till kl 8 med 1 amning på natten (hon sover bredvid mig).
    Jag tackar alla mina lyckoänglar för hennes lugn.

Det verkar helt enkelt vara så att man kan påverka till en viss del. Ja, säkert går det att tvinga barn att sova genom olika metoder som används men jag tycker att varje barn ska bli behandlad som en individ så jag använder mig av öronen och försöker lyssna på dem så gott jag kan istället för på Anna Wahlgren och andra viktigpettrar.

• Anjo2

Vi flyttade över vår dotter som nu är 2½ i eget rum när hon var ett halvår...eller kanske tidigare....vi tyckte det var så jobbigt att hon vaknade varje natt och tänkte att eftersom vi båda snarkar så kanske det helt enkelt var så att det var vi som väckte henne varje natt.....
    så vi flyttade över henne, det funkade jättebra, visst vaknade hon och ville ha välling men sen slutade vi med det runt nio månader. Så hon har sovit själv sen dess....visst vaknar hon idag och kommer in till oss men det tycker jag är ok...bara hon somnar om direkt....vilket hon gör....

Vi slutade tidigt med kvällsvällingen oxå....det var nog runt nio månader oxå....hon får gröt och har fått sen dess...jag gick succesivt från barngröt till havregryn...tycker hon håller sej mätt på det längre....

Sen kan det vara så att ert barn behöver sova mindre på dagarna som någon annan nämde oxå.....

Felicia min pärla. Nova min juvel. blomglantan.blogspot.com/
  • Bestla

Han sov hela natten! Helt absurt vad han sov. I vanliga fall vaknar han två gånger per natt för att han vill ha välling, men inte inatt. Jag fattar ingenting.
    Själv sov jag såklart inte alls. Tittade på babyvakten (nyinförskaffad) och undrade om det var så att den inte fungerade trots allt. Lyssnade på sambons snarkningar och försökte sova. Vred mig av och an. Tassade upp och betraktade sonen, som låg och sov i godan ro.
    Han sov från 21:30 (somnade i famnen och sen la vi honom) till klockan 07:00, utan avbrott. Det har aldrig hänt förr...

När han var mindre hade han kolik och sömnen har strulat hela tiden. Nu hoppas jag att detta var det han behövde för att komma till ro, och håller tummarna för att det inte var ett one-night-wonder.

• gryning2

Min pojke började också sova mycket bättre i eget rum så det var nog en bra idé av er =) Han vaknar ibland till på natten men när han är van att somna själv och sova själv så kan han oftast somna om utan att någon av oss går in till honom. Det är jätteskönt! Vi hade honom inne hos oss till han var 1 år i tro på att det inte skulle gå med eget rum, men det fungerade bra för oss på en gång när vi provade.

Svar på tråden Hur får ni era barn att sova hela natten?