• yttik

1-års tårta

Hej!

Vår tjej blir snart ett år och jag ska minsann ta mig i kragen o göra egen tårta.
    Japp, amatör så det visslar om det, men nu söker jag bilder och recept på era tårtor.
    Vet att det kryllar av fantastiskt duktiga tårtbakerskor på FL.

• Svar på tråden 1-års tårta
  • Kidz

Nalle Puh -födelsedagstårta

Tårtan passar bra till alla småbarn. Det roliga ansiktet av Nalle Puh gör barnen alltid glada!

Botten:
    4 st ägg
    1,5 dl strösocker
    1,5 dl vetemjöl
    1 tsk bakpulver
    Till formen:
    10 gram smör , att smörja formen
    0,25 dl ströbröd att bröa formen
    Öronen:
    2 st rulltårts bitar i samma höjd som övriga tårtan
    Fyllning:
    0,5 dl mjölk eller saft
    2 st bananer
    1 st burk fruktpuré (barnmat)
    100 gram färskost (med apelsinsmak)
    1 tsk vaniljsocker
    Till garnering:
    1 st burk mangopuré (barnmat)
    1 st burk aprikospuré (barnmat)
    100 gram färskost (med apelsinsmak)
    2 dl florsocker
    Till dekorering:
    1 st lakritsband eller lakrtismatta
    1 st lakritsbåt
    2 st små chockladbollar eller lakritsbollar

Gör så här
    Baka en vanlig sockerkaksbotten eller köp en botten.
    Sockerkaksbotten: Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Blanda vetemjöl och bakpulver och rör i smeten. Häll smeten i smörad och bröad form.
    Grädda kakan i 175°C varm ugn på nedersta falsen tills ytan har fått färg och kakan är torr inuti (i ca 30-45 min). Låt svalna.
    Dela tårtbottnen i två delar. Skeda mjölk eller saft över båda delar.

Blanda fyllningen och bred den över den ena delen. Lägg över tunna bananskivor.
    Lägg på den andra botten. Skär rulltårtan i två skivor som är lika tjocka som tårtan. Skär ut den nedersta delen av skivan och lägg öronen på sina platser.
    Lägg öronen på sina platser. Blanda samman garneringen. Häll garneringen över tårtan och jämna till ytan
    Garnering är lätt att breda ut för den får rinna på tårtfatet. På så sätt ser garnering ut som rinnande honung.

Nu kan du dekorera tårtan. Klipp till ögonbryn, nos och mun av lakritsband eller lakritsmatta.
    Ta först en tallrik och lägg på den alla delar av ansiktet. Lägg en lakritsbåt i mitten, forma nosen av en lakritsband över lakritsbåten och lägg ögonen på båda sidor.
    När ansiktet på tallriken ser fin ut, lägg det på tårtan på samma sätt.
    Lakrits färgar inte mycket så den här tårtan kan förberedas i god tid och förvaras i kylskåp.

Den är inte så komplicerad som den verkar.
    bild finns i mitt galleri

• Johanna sweet

En god tårta med maräng och frosseri av jordgubbar. Man kan byta ut till blåbär

Lätt sockerkaka till tårtbotten
    4 ägg
    2 dl socker
    1 dl vetemjöl
    1 dl potatismjöl
    1 tsk bakpulver

Potatismjölet gör kakan extra lätt och porös. Sätt på ugnen, 175º. Smörj in och bröa formen.

Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjöl och bakpulver och rör försiktigt ner det i smeten. Häll smeten i formen. Grädda i nedre delen av ugnen ca 40 min. Låt kakan svalna något innan den stjälps upp.

Maräng
    4 äggvitor
    2 dl socker
    1/2 tsk ättikssprit eller citron

Vispa allt fast så att skålen kan vändas upp oh ner utan att smeten rinner ut. Bred ut smeten på ett bakplåtspapper i samma storlek som tårtbottnarna. Grädda i ugnen på 150 grader tills marängen släpper pappret, ca 40 min.

fyllde tårta med en blandning av jordgubbar(blåbär) grädde och marängbotten. Dekorationen bestod utav ännu mera jordgubbar och grädde. Låt fantasin flöda!

Jag har tuvärr ingen bild men jag har gjort den men blåbär det vart mumsit lycka till nu

• Chivaz

Jag gjorde en tårta som såg ut som en 1:a. Hällde smeten i brödformar istälet för vanliga runda tårtformar, kika på bilden i mitt galleri. Färgade grädden blå (då jag har en pojke). Mellan hade jag ett lager med krossad annanas och vaniljkräm och i det andra lagret jordgubbssylt och grädde.
    Lycka till!

• buffybus

eller köp färdiga tårtbottnar så slipper man misslyckas..

så kan du fylla med chokladpudding på ena sidan och mosad banan på andra sidan.. mega gott och har uppskattats av min 1åring
    André ska bli storebror i Juli-09
  • mama no1

Vårgårda med frukt och grädde mellan lagren är en hit här. Jag använder då kiwi, banan, mandariner på burk och jordgubbar.

Jag har en snippa i min mage
Svar på tråden 1-års tårta