• Anonym

Klarar man av en hundvalp med en 6 månaders bebis?

Vi har en son på 6 månader och en hund på 2år och är sugna på att skaffa en hundvalp till nu när jag ändå är hemma på föräldraledighet ett tag till. MEN det finns alltid men.. Fixar man en hundvalp när man redan har en hund samt en 6 månaders bebis? Fungerar det tro? Någon som har erfarenhet? Eller nåt klokt råd? Hur ska man tänka? Hur ska man veta vad man ska göra? 

• Svar på tråden Klarar man av en hundvalp med en 6 månaders bebis?
  • El Maco

Nej.
    Varför chansa?
    En hund är nog med jobb iaf om du ska ägna den uppmärksamheten den är värd, nästan lika mkt som en bebis första tiden..

Du kan gott vänta ett år eller 2, dels pga valpe o bäbisen, sen pga att det är en stor fördel om er tidigare hund får växa på sig lite då den oxå fortf är en unghund.

MVH/

• Fyrbarnsmorsa

För oss funkade det toppen.Skaffade en schäfervalp när dottern var knappt 5 månader.Tänkte som du att jag var hemma och dessutom är jag ute mycket.Allt har funkat super,dom är verkligen bästa kompisar.Har man hundvana så borde det inte bli några problem.Lycka till..

• El Maco
    Fyrbarnsmorsa skrev 2009-02-21 20:42:38 följande:
    För oss funkade det toppen.Skaffade en schäfervalp när dottern var knappt 5 månader.Tänkte som du att jag var hemma och dessutom är jag ute mycket.Allt har funkat super,dom är verkligen bästa kompisar.Har man hundvana så borde det inte bli några problem.Lycka till..
    Har man hundvana är man medveten om problematiken som kan bli med en valp och en 2 åring..

MVH/
  • Anonym

Rasen vi har tänkt skaffa (isf) är en shih tzu, samma ras som den tidigare hunden vi har. Jag är hemma varje dag med bebisen, och sambon jobbar skift och är därmed hemma mkt han med. Vi har god kunskap om hunduppfostran, har ekonomin och tiden för en valp och är ute mkt o har trädgård. Båda känner att vi skulle kunna ha en till valp och att det skulle passa nu iom att vi är hemma mycket. Det som får oss att tveka är väl mest vad alla andra runt omkring oss skulle tycka... och rädslan att det skulle gå fel på något vis, vilket jag har svårt att tro.. är bara så svårt att ta beslutet bara...

någon mer med erfarenhet?

• småbarns mamma

Det går jätte bra att ha både hundvalp och bebis. Våran son är snart 7 månader och labradorvalpen är 12 veckor nu. Vi har även en hund på 8 år. Jag tycker att det är bra att skaffa valp innan sonen kryper och går, med tanke på att jag måste lägga ner sonen snabbt för att gå ut med valpen,så att han ska bli rumsren.
    Vi bor i hus på landet,så jag behöver inte ha koppel på hundarna.
    Jag menar sedan kan man ju inte göra det, eftersom sonen då kan klättra ur vagnen och såvidare. När Theo har börjat krypa då är valpen rumsren och kan gå på planerade promenader. Det är toppen med hund och barn Theo får massa frisk luft på barnvagnspromenaderna. Det ända som är jobbigt att man inte kan lämna sonen i tex. babygymmet ensam då valpen är i samma rum, då han vill leka med sonen och nafsar och kan riva honom. Men du har ju massa tid att lära valpen vardagslydnad. Så jag tycker att du ska passa på när du ändå är mammaledig.Men om ni bor i lägenhet tror jag att det kan bli jobbigt för min valp kissar 4 ggr per timme. Och ska du klä på barnet ytterkläder så många gånger blir det jobbigt. Lycka till

• Anonym

Tack för svar, vi hämtade den planerade valpen i lördags :) Och det går kanon. Storhunden är lycklig och de fungerar bra ihop. Och sonen, kan som din inte krypa ännu vilket är bra. Lillhunden är 9½ vecka. Mannen är ledig ett tag från jobbet och jag är också hemma vilket undlättar första tiden. Vi bor också i hus. Visst är det skönt med all luft o promenader man får med vovvar :)

Svar på tråden Klarar man av en hundvalp med en 6 månaders bebis?