• Miss Mumin

plankstek hur göra i ugnen?!

Jag funderar på att bjuda ett par vänner på plaksteks middag, men problemet är att vår ugn är dels från när jesus gick i kortbyxor och otroligt långsam!

Så hur gör jag?
    ¨
    kommer bli 6pers ca, kan ju inte heller ha alla 6 plankorna inne samtidigt eller?
    och hur gör ja med köttet?
    skall ha oxfilé tänkte jag med och potatismos, beasås och även en grönpeppar sås (sambo äter inte beasås) och tomat i hörnet så klart!
    Tänkte även en bit majs kanske
    Vi skall gifta oss
  • Svar på tråden plankstek hur göra i ugnen?!
  • Jenny26

Sparris kan du oxå ha och om ni gillar bacon så kan du lida det runt.
    Resten vet jag inte riktigt hur du ska lösa.

♥ Ebba, världens underbaraste flicka ♥
  • Djupliden

Alternativet är att du gör i en stor form (långpanna) istället och ställer den mitt på bordet så att alla får ta själva.

• Miss Mumin
    Djupliden skrev 2009-02-21 21:40:15 följande:
    Alternativet är att du gör i en stor form (långpanna) istället och ställer den mitt på bordet så att alla får ta själva.
    Men då får de ju inte plank smaken
    Vi skall gifta oss
  • Cia o krabaten

Jag gjorde Plankstek till 4pers förra helgen.
    Använde Entrecote som jag tror är bättre 'n oxfile för det är mer marmorerat.
    Stekte köttet rosa så fick det vila färdigt i ugnen.
    Hade 2 sparrisar inlindade i bacon också.
    All mat är ju färdig, det ska bara få färg i ugnen så jag satte in alla 4, 2 uppe och 2 nere, på grillfunktionen och när de översta fått färg böt jag så alla höll sig varma.

Ett tips är att ha på bea-såsen i ugnen för det blir urgott när det blandas med köttsaft och får lite yta det med!
    krydda tomaten lite.

• Miss Mumin
    Cia o krabaten skrev 2009-02-21 21:43:17 följande:
    Jag gjorde Plankstek till 4pers förra helgen.Använde Entrecote som jag tror är bättre 'n oxfile för det är mer marmorerat.Stekte köttet rosa så fick det vila färdigt i ugnen.Hade 2 sparrisar inlindade i bacon också.All mat är ju färdig, det ska bara få färg i ugnen så jag satte in alla 4, 2 uppe och 2 nere, på grillfunktionen och när de översta fått färg böt jag så alla höll sig varma.Ett tips är att ha på bea-såsen i ugnen för det blir urgott när det blandas med köttsaft och får lite yta det med!krydda tomaten lite.
    ahh där sa du nått! Problemet är bara att min käre sambo inte äter fett :P så han skär bort 90% köttet om det är för mkt fett på enligt hans tycke, så även med kotletter längst benet han lömnar typ 60% av köttet :-P

Men om jag skall ha 6st plankor, tror du det går?
    Vi skall gifta oss
  • musli

Plankstek bör göras på marmorerat kött så som entrecote eller ryggbiff, minst 400 gram per portion annars blir de lätt för genomstekta och lätt torra...

Äntligen har nummer två fastnat!!!!!!!
  • Miss Mumin
    musli skrev 2009-02-21 21:47:09 följande:
    Plankstek bör göras på marmorerat kött så som entrecote eller ryggbiff, minst 400 gram per portion annars blir de lätt för genomstekta och lätt torra...
    jojo det må så vara men eftersom min sambo hatar fett över allt annat så blir de svårt...

Men ryggbiff gillar han!
    Vi skall gifta oss
  • Cia o krabaten

Miss Mumin skrev 2009-02-21 21:46:25 följande:

ahh där sa du nått! Problemet är bara att min käre sambo inte äter fett :P så han skär bort 90% köttet om det är för mkt fett på enligt hans tycke, så även med kotletter längst benet han lömnar typ 60% av köttet :-PMen om jag skall ha 6st plankor, tror du det går?
    Ja jag hade nog gjort så iaf.
    Sätt 2 plankor på en plåt och skifta dem.
    Kasnke börja med 4 och sedan sätta in de 2 sista när 2 första är klara och beroende på hur lång tid det tar med din ugn får de första in igen kanske?

Ang köttet så är det ju lite att skära bort, men då hade jag antingen låtit honom ha det så och kasnke ge honom större bit
  • Miss Mumin
    Cia o krabaten skrev 2009-02-21 21:49:35 följande:
    Miss Mumin skrev 2009-02-21 21:46:25 följande: Ja jag hade nog gjort så iaf.Sätt 2 plankor på en plåt och skifta dem.Kasnke börja med 4 och sedan sätta in de 2 sista när 2 första är klara och beroende på hur lång tid det tar med din ugn får de första in igen kanske?Ang köttet så är det ju lite att skära bort, men då hade jag antingen låtit honom ha det så och kasnke ge honom större bit
    låter som en smart idé, tack för dina tips!
    Vi skall gifta oss
  • Cia o krabaten

Kan tillägga att sällskapet var mäkta imponerade och tyckte det var den gooodaste plankstek de ätit
    Bea var köpes-Lohmanders rockar ju!
    Köttet, visst hade jag marinerat, men ändå.
    Moset, jo lite kryddor var det väl, men det var ingen supermatlagning direkt
    Men jag var glad att de var glada
    Lycka till!

• Fru X

Miss Mumin skrev 2009-02-21 21:49:22 följande:

jojo det må så vara men eftersom min sambo hatar fett över allt annat så blir de svårt...Men ryggbiff gillar han!
    Fettet smälter ju och rinner bort, såvida han inte äter köttet rått
    "synligt" fett på tex bacon - det är fett.
    Man behöver äta fett också...
  • Miss Mumin
    Cia o krabaten skrev 2009-02-21 22:06:27 följande:
    Kan tillägga att sällskapet var mäkta imponerade och tyckte det var den gooodaste plankstek de ätit Bea var köpes-Lohmanders rockar ju!Köttet, visst hade jag marinerat, men ändå.Moset, jo lite kryddor var det väl, men det var ingen supermatlagning direkt Men jag var glad att de var glada Lycka till!
    låter bra det
    Vi skall gifta oss
Svar på tråden plankstek hur göra i ugnen?!