• Sten Håårdh

Välj nåt annat än hockey till ditt barn

Jag är inte förvånad över att hockey är på dekis!

Det har länge pratats om att hockeyn är på dekis och att de flesta lag runt om i landet har svårt med rekryteringen. Det är bara att gå in och kolla lagfotona på pojklagen. Det är inte ofta man ser kompletta lag inom en årskull längre. Det skylls på att fotbollen numera är en åretrunt sport och att innebandyn tar marknadsandelar. Det skylls vidare på att det är för dyrt, för många betungande sysslor som skall fördelas på föräldrar samt att ungarna idag är för slöa, feta och lata. Dom orkar helt enkelt inte. Och det finns säkert uns av sanningar i allt detta. Men det är fanimig inte hela sanningen. Hockeyklubbarna har ändå grundproblemet i sina egna händer. Verksamheten är föråldrad och för dålig.!!!!!!

Om målgruppens (ungarna och föräldrarna) preferenser och krav förändras över åren så måste man ändra produkten. Men det gör man inte, och har inte gjort, inom hockeyn. Jag har åkt runt stor-stockholms ishallar med min grabb i många år nu och nu står han inför steget upp i a-lags åldern. Han har spelat för ett antal föreningar och passerat rätt många tränare genom åren. Och med en titt i bakspegeln kan jag konstatera att, med yttest få undantag, så har dom flesta varit usla ledare. Ok..dom har tränat ungarna. Fysiskt. Och dom har lotsat sina lag (för säsongen) mot segrar. Men väldigt väldigt få har haft någon tydlig ambition på att utbilda och utveckla. Väldigt få har bemödat sig om att försöka söka upp enskilda spelare och stötta. Man har haft ett sportsligt mål för säsongen enbart för näsan...inget annat.

Men tränarna är ju oftast farsor som gör det här på sin privattid och helt ideelt? Jo - det är riktigt och här ligger bristen hos klubbarna. Den röda tråden! Alla föreningar har en guide, en röda-tråden-pärm. Det är bara det att alla skiter i den. Det finns inga tränare som följer en sån pärm. Man kör sitt race för säsongen. Vem vet vad man gör nästa säsong...typ. Fotbollen gör det här i regel mycket bättre. Skyndar mycket mer långsamt...mer kontinuitet och låter ungarna ta den tid dom behöver. Och ungarna utvecklas ju olika snabbt. Den atityden finns inte inom hockeyn.

Hockeyn är tuff. Man kan bli bänkad eller inte uttagen till match. Men du får aldrig veta varför. Om ditt barn frågar så får han/hon inget svar. De flesta tränare som min grabb passerat har haft märkliga problem med de mest självklara sociala grunderna. Att förklara, påpeka och kommunicera. Att nå ett samförstånd och gemensam plan. Här lever hockeyn kvar på 70-talet. Man ifrågasätter inte. Man frågar över huvudtaget inte. Man pratar inte alls. Många lag håller s.k utvecklingssamtal med sina ungdomsspelare. Men det är inga utvecklingssamtal. Det är ingen feedback.

Nu har det dessbättre gått rätt bra för min grabb. Men jag är likförbannat förvånad och förundrad över den undermåliga verksamheten som bedrivs i de flesta klubbar. Och inte bara i de som vi själva kommit i kontakt med. I den här svängen träffar man ju många föräldrar och utbyter erfarenheter. Det verkar var likadant på de flesta ställen.

Så när hockeyn sitter och gnäller över det sviktande underlaget med nya ungdomsspelare så får man ta sig en allvarlig titt i spegeln.

Betänk då även detta: När bekanta till mig, med småpojkar och flickor, frågar mig till råds inför en ev anmälan till ngn hockeyskola i närheten så råder jag dom att fundera en gång till. Jag talar om för dom att hockeyn nog knappast är den bästa sport att fostra deras barn inom.

Jag hoppas att många ledare inom hockeyn läser, och kommenterar, det här.

• Svar på tråden Välj nåt annat än hockey till ditt barn
  • Cherry666

Min son har gått första året i tre kroners hockeyskola och det känns som om det är utslagning redan vid första året.

Tyvärr känns det som den attityd som cirkulerar kring hockeyn även förväntas av många föräldrar som vill pusha sina barn redan vid 4-5-6 års åldern.

Vad jag har hört så snackar föräldrarna skit om barn som inte är lika bra och på träningarna så får de som är bäst helt hämningslöst åka själva under de sista 30 minuters träningsmatch.

Jag har inget förflytet av hockey utan valde det utav min sons intresse för skridskoåkning och inlines, men eftersom jag har fått barn och låg på sjukhus mitt i terminen så har jag själv inte kunnat åka på fritiden och tränat att åka med klubba och puck. Så de sista 30 minutrerna så vill han aldrig vara kvar eftersom han får inte ens röra pucken. Inte särskillt pedagogiskt.

De som har tränats tidigt behöver ju inte vara bäst senare i livet och om inte annat så är en fördel att hålla kvar småbarnen är att låta det lekas in utan press och krav.

Jag funderar på bandy istället om inte min son har tröttnat helt till dess :-/

• Balehead

I mina ögon är hockey en primitiv slagsmålssport, så det skulle aldrig falla mig in att ens föreslå något så hemskt för mina barn. Jag håller verkligen tummarna för att de aldrig ska få för sig att börja med något så... Nej, jag ska inte skriva vad jag tänker, för det passar sig inte här.

• Dinturiel

Tycker barnen själva ska få välja vilken sport de vill hålla på med. Det är inte föräldrarnas uppgift att tvinga på sina barn fritsidssysslor.

• storstrut

Väljer nåt av mina barn hockey får de bära väskan själv!

• Lucifere

Jag har en grabb som spelar i lokala hockeyklubben och trots att han bara är 6 år så är det inte sällan 3-4 träningar/matcher i veckan. Han tycker detta är kul iofs men hur nyttigt är det för en sexåring att träna så mycket?

Som förälder törs man ju inte säga ifrån till klubben av rädsla för att det ska drabba grabben. Nu är det hans mamma som betalar och har anmält honom till hockeyn (jag har aldrig nåt att säga till om) så det var inte mitt val. Men jag tycker det är sjukt att elitsatsa så tidigt.

• davidian

men vad är det för fel på er?
    Är det här stora gnällspikstråden?
    Enagera dig själv och gör något åt saken istället.
    Ställ krav på tränarna och förening. Men var samtidigt berädd på att du faktiskt måste engagera dig själv åxå.
    tänk på att mycket, för att inte säga så gott som allt arbete görs idellt!

Det sämsta med min tid som hockeytränare var jusst det stora oengagemanget hos föräldrarna.

TS håller verkligen med dig i mångt och mycket i din trådstart.
    speciellt det här "...Men tränarna är ju oftast farsor som gör det här på sin privattid och helt ideelt? Jo - det är riktigt och här ligger bristen hos klubbarna..."

• SmileyMalin

min dotter (blir 3 i vår) pratar redan med tindrande ögon om att hon ska spela hockey när hon blir "stor" och det är klart hon ska få det
    Igår kom hon hem ledsen från dagis för att en av dom större grabbarna hade retats och påstått att hon garanterat inte hade ett par skridskor eller kunde åka (antar att det var för att hon är tjej) och efter det känner jag mig ännu mer motiverad att låta henne börja! Ingen ungjävel ska komma och tala om för min dotter vad hon klarar av eller inte!

Har också sett en hel del negativt från föreningar och tränare, men då får jag se till att engagera mig och kräva en förändring!

• Sten Håårdh

davidian skrev 2009-02-26 21:52:59 följande:

men vad är det för fel på er?Är det här stora gnällspikstråden?Enagera dig själv och gör något åt saken istället.Ställ krav på tränarna och förening. Men var samtidigt berädd på att du faktiskt måste engagera dig själv åxå.tänk på att mycket, för att inte säga så gott som allt arbete görs idellt!Det sämsta med min tid som hockeytränare var jusst det stora oengagemanget hos föräldrarna. TS håller verkligen med dig i mångt och mycket i din trådstart.speciellt det här "...Men tränarna är ju oftast farsor som gör det här på sin privattid och helt ideelt? Jo - det är riktigt och här ligger bristen hos klubbarna..."
    Hmm...en hockeytränare som ger sig till känna. Bra.
    Ok. Jag ger dig rätt i att engagemanget ofta är för svagt hos många föräldrar. I mitt fall kan jag bara nämna att jag jobbade som lagledare i en herrans massa år för grabbens lag. Jag la ner en massa tid och gjorde egentligen mer än vad rollen krävde. Det som fick mig att lägga av med det och avsäga mig rollen var det ständiga krånglet med socialt handikapade tränare och en klubb utan kontinuitet och seriositet. Men det är alltid lite väl enkelt att bara skylla på en klubb. En klubb är ju lite anonymt. Ungefär som att gnälla på staten. Vem är staten egentligen..och vem är klubben? Om inte medlemmarna och just tränarna.

Det som jag inte förstår är varför tränarna (den stora majoriteten) inte har något intresse av det långsiktiga perspektivet. Enbart resultatet för den innevarande säsongen. När vi bestämde oss för att lämna moderklubben för att prova vingarna någon annanstans så pratade vi med många tränare. Alla slog sig för bröstet över vilka resultat dom nått i olika säsonger. Utom en. Han pratade om en spelare som han "fick" när han tog ett lag och tänkte...hur tusan skall jag göra hockeyspelare av honom? Men han gav sig fanken på det och idag lirar han i klubbens A-lag. Det såg han som sin största merit. Heder åt den tränaren. Synd att han verkar vara ensam.
  • SmileyMalin

Sten Håårdh skrev 2009-02-27 23:09:49 följande:

davidian skrev 2009-02-26 21:52:59 följande:
    Hmm...en hockeytränare som ger sig till känna. Bra. Ok. Jag ger dig rätt i att engagemanget ofta är för svagt hos många föräldrar. I mitt fall kan jag bara nämna att jag jobbade som lagledare i en herrans massa år för grabbens lag. Jag la ner en massa tid och gjorde egentligen mer än vad rollen krävde. Det som fick mig att lägga av med det och avsäga mig rollen var det ständiga krånglet med socialt handikapade tränare och en klubb utan kontinuitet och seriositet. Men det är alltid lite väl enkelt att bara skylla på en klubb. En klubb är ju lite anonymt. Ungefär som att gnälla på staten. Vem är staten egentligen..och vem är klubben? Om inte medlemmarna och just tränarna. Det som jag inte förstår är varför tränarna (den stora majoriteten) inte har något intresse av det långsiktiga perspektivet. Enbart resultatet för den innevarande säsongen. När vi bestämde oss för att lämna moderklubben för att prova vingarna någon annanstans så pratade vi med många tränare. Alla slog sig för bröstet över vilka resultat dom nått i olika säsonger. Utom en. Han pratade om en spelare som han "fick" när han tog ett lag och tänkte...hur tusan skall jag göra hockeyspelare av honom? Men han gav sig fanken på det och idag lirar han i klubbens A-lag. Det såg han som sin största merit. Heder åt den tränaren. Synd att han verkar vara ensam.
    Av någon märklig anledning är det oftast en helt annan mentalitet hos tränare i flick/dam-lag trots att det oftast fortfarande är män som är tränare.
  • Themis

Balehead: *smile*

En bra analys av TS dock, det är sällan man får veta hur det är att leva livet som sportförälder om man aldrig själv har varit i träsket.

Jag hoppas vår son vill "kramas i pyjamas" och skaffa svart bälte för någon sansad sensei, det tror jag vore utvecklande för kropp och själ.

• SVejsan
    Lucifere skrev 2009-02-25 07:06:29 följande:
    Jag har en grabb som spelar i lokala hockeyklubben och trots att han bara är 6 år så är det inte sällan 3-4 träningar/matcher i veckan. Han tycker detta är kul iofs men hur nyttigt är det för en sexåring att träna så mycket?Som förälder törs man ju inte säga ifrån till klubben av rädsla för att det ska drabba grabben. Nu är det hans mamma som betalar och har anmält honom till hockeyn (jag har aldrig nåt att säga till om) så det var inte mitt val. Men jag tycker det är sjukt att elitsatsa så tidigt.
    Tror att i man i den myckna ensidiga träningen från tidig ålder även tar glädjen ur idrotten. Kraven att man skall träna många gånger i veckan (just hockey eller just fotboll) för att få spela matcherna.
    Att hålla på med olika aktiviteter upp till åtminstone 12-13 års åldern vore nog bätrre än att nöta bort glädjen i en enstaka sport. Barnen utvecklas dessutom olika fort så man riskerar att missa de senutvecklade talangerna.

Har en kille som började som tioåring spela bordtennis, han uppmanades att hålla på med något annat också för att glädje/koordination/kondis skulle bli allsidig !! Underbart att höra!

Barn som ensidigt tränas i en sport och sedan "tappar lusten för sent" har problem med att hitta nya idrottsaktiviteter för att då har tåget ofta gått, man har missat basen.... Man får inte lika mycket matchtid och man har inte nybörjargrupper i alla åldersklasser... Allt för att de tröttnat genom för tidig "elitsatsning" . Idioti ! hur mycket idrottstalanger går åt pipan iom det?

- Jag ger en eloge åt alla ledare som låter alla spela i alla matcher ungefär lika mycket matchtid oavsett hur "viktig" matchen är upp till 13 års åldern åtminstone, ovsett om de tränar 1 eller 3 ggr per vecka....
  • Pillan79

har en son på 9 år som gått på hockey i 3 år. var hans eget val.han ville testa å han fastnade för det direkt. men nu innan denna säsong började så ville han inte fortsätta pga att han kände att de i laget inte fick lära sej nya saker.Utan det var samma saker hela tiden. Själva grabbarna å tjejerna i laget hade en bra sammanhållning. Och alla fick vara med på alla matcher. Men tiderna hoppade från vecka till vecka...man visste aldrig när de hade träning.
    Men nu har grabben börjat på fotboll i stället,där det verkar vara bättre komunikation mellan både barnen å ledare och ledare och föräldrar

• Sten Håårdh
    Pillan79 skrev 2009-04-06 15:56:40 följande:
    har en son på 9 år som gått på hockey i 3 år. var hans eget val.han ville testa å han fastnade för det direkt. men nu innan denna säsong började så ville han inte fortsätta pga att han kände att de i laget inte fick lära sej nya saker.Utan det var samma saker hela tiden. Själva grabbarna å tjejerna i laget hade en bra sammanhållning. Och alla fick vara med på alla matcher. Men tiderna hoppade från vecka till vecka...man visste aldrig när de hade träning. Men nu har grabben börjat på fotboll i stället,där det verkar vara bättre komunikation mellan både barnen å ledare och ledare och föräldrar
    Svår balans det här med att nöta in grunderna metodiskt och samtidigt hålla engagemanget levande med nya saker på träningarna. Jag har sett många äldre juniorer som inte fick grunderna ordentligt. Så en tränare slits oftast mellan att göra det rätt hela vägen...och riskera att tappa en handfull varje säsong för att det blir för tråkigt och träligt...eller låta dom hoppa över några steg (exempelvis det trista nötandes med att enbart åka skridskor rätt - utan klubba och puck).

Dessvärre känner jag igen din erfarenhet i jämförelsen mellan fotobll och ishockey. Fotbollen är mera anpassningsbar och följsam i de unga åldrarna. Hockeyn lever fortfarande på 70-80 talet där klubbarna och tränarna vet bäst. Föräldrarna skall hålla käften. Att sen underlaget (unga spelare och föräldrar) flyr hockeyn (exakt det som händer idag)...tja..det är ju inte hockeyns fel utan det är det är spelarna/föräldrarnas fel.

"Det är inte mössan som är för stor...det är huvudet som är för litet"
Svar på tråden Välj nåt annat än hockey till ditt barn