• hic sunt leones

Thujahäckens första vinter

I somras köpte och satte vi en thujahäck efter konstens alla regler. Den har fått markduk runt sig så det inte ska komma ogräs, ny jord, gödsel och en droppslang som använts flitigt under sommaren. Den såg grön och fin ut mot sommarens slut med undantag för någon enstaka buske som var lite brunare. Men nu ser den ut som skit. Den ska ju ändå vara vintergrön? Den hade blivit ganska ihopväxt men nu står där glesa stackars buskar som ser ut att ha tappat det mesta av barret.
    Finns det chans att den återhämtar sig til våren eller är det kört? Vi har ju lagt ut en förmögenhet på den :(

• Svar på tråden Thujahäckens första vinter
  • ALJO

Jo, jag har sett att många nyplanterae thujahäckar ser sådana ut. Är dom inte döda så återhämtar dom sig kanske, men är dom helt bruna så är frågan om.
    Thuja är inte en särskilt pålitlig häck i vårat klimat, även om bara en planta dör är ju det väldigt tråkigt i en uppvuxen häck. Om den inte tar sig rekommenderar jag verkligen inte att ni sätter thuja igen, mycket trendig, men dyr och opålitlig.
    Thujans värsta tid är inte kommen än :( det är i mars/april när det blir soligt och fint men kallt i backen. Om ni orkar kan ni skugga thujorna med säckväv eller något annat nu snart så klarar dom sig bättre.

• Karlsson

Håller (som vanligt) med Aljo

Jag tor inte du ska sätta alltför stort hopp till de som blivit totalt bruna, då är de förmodligen döda

Och värre kan det bli om vårsolen blir besvärlig. De börjar då transpirera genom barren men marken är fortfarande tjäle och de kan därför inte motverka vattenförlusten. Så täck dom med ex. juteväv där solen ligger på som värst.

Är också hemskt trött på denna trend: tujahäck....

• hic sunt leones

Haha jag visste inte ens att det var en trend. Vi ville bara ha en tät häck som inte behöver klippas så mycket och som inte fäller sina blad. I efterhand börjar jag fundera på om vi skulle valt någon granvariant...
    Man önskar att man kunde reklamera dem som dör, vi har verkligen gjort allt för denna häcken!
    Dum fråga men vart kan man få tag på säckväv el.dyl. och är det hemskt dyrt? Vi pratar ca 90 m häck här...

• ALJO

Ja till 90 meter lär det kosta. Det är tomtesäcks-väv man köper i trädgårdsbutikerna. Men du kan ta vad som helst, gamla lakan, granris, vad som helst som skyddar mot solen. Det är samma som man gör med granris på rosor, dom skall inte vakna för tidigt. Jag ror faktiskt att ni borde kunna reklamera. Om växten står i den zonen den skall tåla, den jorden, har blivit vattnad osv så finns det någon sorts etableringsgaranti. Du får kolla upp lite om det.

Svar på tråden Thujahäckens första vinter