• Bollfjord

Trasig växellåda??

Haha kanske helt fel ställe att skriva på men får testa :D Har en golf från 84 som börjat låta lite skumt. Igår när jag körde fick jag inte i 5ans växel utan den bara "skrek". Idag gick 5an i men den låter fortfarande illa. Fyrans växel kan man köra i och den låter normalt.. Någon kunnig som tror sig veta felet? :P

• Svar på tråden Trasig växellåda??
  • MiaP

Felet? Haha, ja en bil från -84 kanske är felet?

• Anfe

jag har samma sak med min back å de är en golf 96:P kanske ngt dom har då bara,, jag blev iuaf tillsagd å sppruta i ngn olja inte testat än men ska=)

• Em00

karln säger att det är troligast att växellådan gått sönder...

• Bollfjord

Haha jo från 84. Köpte den för att köra medans audin är inne på lagning för där jag bor behöver jag bil. Så ingenting jag lägger ner pengar i. Vill bara veta om man törs köra me den nån vecka till :)

• Bollfjord

Anfe, jo pappsi sa också att jag skulle testa olja. Bilen gick igenom besiktningen förra veckan utan minsta fel. Så bra bil iaf :p

• Jaccan

Gammal är äldst! Har själv bla en Volvo 240 från -79 som går som en klocka. Gamla bilar håller ofta jävligt bra bara man sköter om dom lite.

Ang din låda: Nu när du får i 5an, går den trögt eller går det lätt? Kan vara synkringen på 5an som har gett upp och då hjälper ingen olja.

• Bollfjord

Jaccan, ohh tack för ditt svar! Haha ja bilen är kanonbra förutom de där. Men börja fundera om det kan vara kopplingen? När jag släpper kopplingen så låter den illa. Men den funkar på alla växlar. Bara låter väldigt illa ibland. Och på fyran och backen så hörs ingenting. Den låter "normalt" då. Herregud.. Jag och förklaringar.. Skulle utbildat mig till mekaniker :p

• chrislowe

Kan vara kopplingen oxå som är sliten, har upplevt liknande problem då att man inte fått i växlar.
    Men tror även på syncrings-teorin.

Har för mig om att armen till urtrampningslagret på golf kan ge sig ibland.. men är inte säker på om jag minns rätt!.

• Jaccan

Funderade också på urtrampningslagret, men det bör inte vara det. För det är ju endast vid urkoppling som lagret har kontakt med solfjädern på tryckplattan och på så vis belastas.

Problemet uppenbarar sig när kopplingen släpps upp och ja, det skulle kunna vara sliten kopplingslamell också. Slirar kopplingen något?

• Bollfjord

Haha det ni skriver om är rena grekiskan för mig.. Hur menar med att kopplingen slirar? Men om det skulle vara växellådan. Är det farligt att köra? För den låter ju bara illa.. Den går ju att köra.. Men jag vill inte sprängas i luften :p

• chrislowe

alltså, ökar varvtalet för mycket på motorn utan att den går snabbare framåt?.

Det som händer när kopplingen bara slirar är att du blir stående kanske ute på någon åker en lördagkväll när det är ösregn och runt 0:an ute. Ingen täckning på mobilen, och 5mil till närmsta granne (ungefär då som bilen alltid ska gå sönder ;)

så det är ingen bra ide att åka med en koppling som är sönder.

Man kan tappa växlar oxå när man åkt en bit och kopplingen slirat sig rejält varm.

• Bollfjord

Chrislowe, herregud.. Jag har blivit stående så förut. Med en ny bil dessutom.. Och utan batteri i mobilen. Då visste man inte riktigt om man skulle skratta eller gråta :p men iaf, jag tror inte de är kopplingen heller.. Den bara låter riktigt illa. Som om man tappat avgasröret typ.. Har tyvärr ingen kunnig gubbe jag känner heller så lite jobbigt :p

Svar på tråden Trasig växellåda??