• Redlily

jag gav 2 timmar gammal ersättning inatt, farligt?

Jag gav min dotter mat vid 02 tiden sen vakande jag till och då låg jag fortfarande med lillan i famnen och flaskan i handen så jag fortsatta mata henne. sen såg jag på klockan att vi sovit så i två timmar.

Är det farlig på något sätt? Jag blir så orolig!

Äntligen lyckades vi, Välkommen vår Lilly Tindra Felicia
  • Svar på tråden jag gav 2 timmar gammal ersättning inatt, farligt?
  • emmizenma

Nej det är inge farligt!
    Så gör vi varje natt

• Redlily

Tack jag känner mig som en dålig mamma som somnade ifrån matningen.  skönt då ska jag slappna av nu :)

Äntligen lyckades vi, Välkommen vår Lilly Tindra Felicia
  • emmizenma

Nej nej du är absolut ingen dålig mamma!
    Jag halv sover varje natt när sonen vaknar för mat...När jag ammade sov jag mig nästan igenom det och sedan när jag började med flaska lägger jag sonen brevid mig och flaskan på min arm så ligger vi och halvsover båda två
    Nu är han snart 10 månader och om han vaknar på natten och vill ha mat får han flskan i sin säng och ligger med den själv(han kan hålla i den) och då brukar jag somna.
    Man ska göra det så lätt som möjligt för sig

• Cecese

Farligt vet jag inte om det är på 2 timmar men inte är det ju bra heller. Värmd ersättning är perfekt grogrund för bakterier och absolut max 1 timme från man värmt den bör den "sparas". Så försök nästa gång att göra ny ersättning när det gått så länge.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂ oktober -08
  • kärlektillminaflickor

ibland får vår dotter några timmar gammal ersättning också, ifall hon somnat när vi gett henne o så finns det kvar i flaskan när hon vaknar.
    det blir ju mega dyrt om man går o slänger så fort hon somnat.
    ibland gör man ju 150ml o så kanske hon somnar och så är det 100ml kvar.

• Cecese
    kärlektillminaflickor skrev 2009-02-22 14:05:38 följande:
    ibland får vår dotter några timmar gammal ersättning också, ifall hon somnat när vi gett henne o så finns det kvar i flaskan när hon vaknar. det blir ju mega dyrt om man går o slänger så fort hon somnat.ibland gör man ju 150ml o så kanske hon somnar och så är det 100ml kvar.
    Då får man laga mindre och fler gånger om barnet vill ha mer istället. Om man ger ersättning som stått nån timme så finns det massor med bakterier i den och har man otur kan barnet bli matförgiftat och riktigt dålig. De gånger jag lagat för mycket och det blivit mycket kvar kan jag "spara" det max 1 timme men sen kastas det för jag vill inte att barnet ska bli sjukt. Så dyrt är det ändå inte med ersättning att det är värt att riskera att barnet blir dåligt. Man får helt enkelt ta sig råd att ge bebisen bra mat. Barn kostar pengar så enkelt är det. Man får ju också en hel del i barnbidrag så det täcker nog både blöjor och ersättning åt bebisen.
    Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂ oktober -08
  • ErikaCC
    kärlektillminaflickor skrev 2009-02-22 14:05:38 följande:
    ibland får vår dotter några timmar gammal ersättning också, ifall hon somnat när vi gett henne o så finns det kvar i flaskan när hon vaknar. det blir ju mega dyrt om man går o slänger så fort hon somnat.ibland gör man ju 150ml o så kanske hon somnar och så är det 100ml kvar.
    Självklart så kastar man gammal ersättning!! Skulle aldrig ge mitt barn det som stått framme mer än en timme, knappt ens det. Det kryllar ju av bakterier i då! =(
  • ErikaCC

Cecese skrev 2009-02-22 14:44:02 följande:

Då får man laga mindre och fler gånger om barnet vill ha mer istället. Om man ger ersättning som stått nån timme så finns det massor med bakterier i den och har man otur kan barnet bli matförgiftat och riktigt dålig. De gånger jag lagat för mycket och det blivit mycket kvar kan jag "spara" det max 1 timme men sen kastas det för jag vill inte att barnet ska bli sjukt. Så dyrt är det ändå inte med ersättning att det är värt att riskera att barnet blir dåligt. Man får helt enkelt ta sig råd att ge bebisen bra mat. Barn kostar pengar så enkelt är det. Man får ju också en hel del i barnbidrag så det täcker nog både blöjor och ersättning åt bebisen.
    håller med.
  • emmizenma

Självklart slänger man gammal ersättning som har stått framme längre tid. Men att "råka" ge barnet ersättning som är 1-2 timmar gammal tycker inte jag är så stor big deal, speciellt inte nu på vintern värre på sommaren när det är rötmånad!
    Vi ger alltid vår son kall/rumstempurerad ersättning (värmer aldrig upp den).

Svar på tråden jag gav 2 timmar gammal ersättning inatt, farligt?