• IsabelleSj

baka bröd på fiberhavregryn?

Såg att mina havregryn har gått ut, kan
    jag baka på fiberhavregrn istället? Ska
    göra småfranskor.

• Svar på tråden baka bröd på fiberhavregryn?
  • IsabelleSj

hallå, vart finns ni som vet?! :)

• Elfva

Det går bra, men kanske du behöver minska på övrigt mjöl något... Fibrerna drar ju åt sig lite extra vätska... Eller om havregrynen ska kokas först används som gröt i degen så är det nog inga problem alls...

• IsabelleSj

havregryn och grahamsmjöl ska ligga i varmt vatten ett tag för att inte smula står det. Det ska vara 9dl vetemjöl, 2dl havregryn och 2dl grahamsmjöl. Ska jag dra ner lite på vetemjölet tycker du?

• Dinkanesh

Du bör nog inte ersätta förmycket av mjölet med gryn om du redan ska ha det i degen. Risken finns att degen blir för grynig för att hålla ihop. Men nån dl till borde du kunna tillsätta, men kanske du ska ta bort ½ dl vete- och ½ dl grahamsmjöl. Det känner du ju i slutskedet sen när du tillsätter mjölet, hur mycket du bör ta bort/hälla i.

• IsabelleSj

vad menar du? ska inte ersätta något med gryn, det jag undrade var om jag kunde byta havregryn mot fiberhavregryn.

• IsabelleSj

det var precis det jag undrade, om det var skillnad :)

• Elfva

Du känner ju på degen när du sätter den, du behöver ju inte ha i allt vetemjöl på en gång utan känn lite hur den blir... Eftersom havregrynen ska ligga i blöt så tror jag inte det blir några problem alls, bara att byta ut...

En sak till bara för att dina vanliga havregryn "gått ut" så kan de ju vara okej, man måste ju sätta ett datum som tillverkare men de kan mkt väl vara så att de är helt okej också efter detta datum...

• MBert

Det går alldeles utmärkt. Det drar inte åt sig mer vätska. (Ursäkta att jag inte svarat tidigare, men det är ju söndag morgon )

Du behöver inte skålla det innan om det är så mycket vetemjöl som håller ihop degen. (Jag har provat ett sånt recept). Däremot är det bra om det ingår ca 1 msk fett som kan binda ihop det (jag hade drygt 1 tsk och det fungerade alldeles utmärkt). Men det beror kanske också på hur känslig man är för smulor

Lycka till!

Svar på tråden baka bröd på fiberhavregryn?