• AANJA

Ni som har trädgård: tips till en nybörjare sökes!

Hej
    Vi har flyttat till hus och jag har en hel tomt att sätta spaden i i sommar. Ni som har trädgård, eller ni som kanske till och med har byggt upp en från grunden, har ni några tips till mig? vad ska jag tänka på att göra först etc. Vart är bäst att anlägga grönsakslandet, hur ska man tänka när det gäller häck, uteplats, entré, blomrabatter osv...varna mig för typiska nybörjarfel! Just nu består trädgården av en stor grässlänt med full insyn och en mindre plan yta framför huset. Alla tips är värdefulla!

• Svar på tråden Ni som har trädgård: tips till en nybörjare sökes!
  • ALJO

Börja med att se vad som kommer upp första året. Plantera träd och häckar snarast, dom tar ju många år på sig. Var väldigt noga med underarbetet när du anlägger grönsaksland, rabatter osv, dvs ogräsfritt, mycket jordförbättring, snygga kanter mm, det lönar sig i längden. Småplottra inte, en rabatt skall helst vara minst 1 1/2 m bred, bäst är att börja med tex entren, göra ett riktigt grundligt jobb där så att den blir klar, sedan vid uteplatsen osv. Lycka till.

• Karlsson

Utöver ovanståendes tips så fundera över vad ni vill ha ut av trädgården samt hur mycket tid ni är villiga att lägga ner gällande skötsel.

Grönsaksland tar tid att sköta och en dåligt planerad perenna rabatt likaså.
    Köp eller låna så mycket böcker du kan och läs på om ståndort gällande perenner och buskar så du slipper lägga ner pengar på plantor som sen inte trivs och dör. Eller plantor som tar över hela rabatten efter bara en säsong...

Tänk på att många buskar och träd blir stora och tar plats så tryck inte ihop dessa för tätt eller för nära husväggar odyl.
    Om du är i någon annas trädgård eller kanske park stega in mått mellan tex. äppelträd som är fullvuxna. Vill du att kronorna ska nudda vid varandra eller vill du ha de glesare? Ibland ser man tex fläderbuskar planterade med 50 cm mellanrum och nyplanterade äppelträd med två meters stamavstånd, brukar sällan bli bra i framtiden

Men var heller inte rädd för att plantera träd, det ger trädgården tak vilket är en förutsättning för att få fram en mysig trädgård
    Tänk gärna i banorna tak (träd), väggar (kan vara buskage), golv.

Lycka till

• veera

Grattis till hus och trädgård.
    Mitt råd är också att vänta ett år och se vad som kommer upp första sommaren och känn efter vad ni vill ha i er trädgård.
    Jag har själv byggt ut trädgården bakom huset på en fd åker så jag vet hur det är att börja från 0. Om ni har en stor trädgård så kan du satsa på stora rabatter, köksträdgård, bärbuskar och fruktträd. Äppelträd finns att köpas på vanliga stammar eller på sk dvärgstammar. De som är ympande på en vanlig Antonovkastam blir stora fina träd som kan leva i 100 år. Dvärgträden har ett litet rotsystem som begränsar tillväxter så de träden blir aldrig stora och ofta så börjar de ge skörd tidigare MEN de kräver bevattning och uppbindning hela livstiden, vilken är endast ca 20 år. Så det kan löna sej att tänka efter vilken grundstam man vill ha.
    Jag älskar att skörda ur den egna trädgården så för mej är det ett måste att odla ätbart men det kräver ganska mycket tid.
    Nu i sommar ska vi även börja odla till försäljning så jag får se hur länge jag orkar hålla på med den "privata" delen av trädgården.
    Det störst felet man kan göra är att såga ner gamla stora träd och sen plantera nya, tycker jag iaf. Jag tycker att man ska tänka efter flera gånger före man fäller ett träd eftersom det tar över 50 år att få ett stort och mäktigt träd.
    Lycka till med er trädgård.

Saepe creat molles aspera spina rosas
  • AANJA

Tack för era fina tips!

Vi planterade två äppelträd förra året som kunde ge frukt redan första sommaren, hoppas inte det var dvärgträd, visste inte att det fanns en sådan skillnad. Jättesmart att stega ut avståndet mellan andra fruktträd så man inte planterar för tätt!

Har förstått nu att det måste bli en häck i år, det känns inte som det roligaste, utan mest bara ett dyrt "måste". Men vi har sån insyn och som ni säger, det tar TID för en häck att växa till sig.

Någon som vet om man kan dela på häggmispelbuskar? Vi har några som jag skulle vilja plantera på ett annat ställe, och spara lite pengar på så sätt. Hur delar man på en buske i såna fall?

Jag älskar oxå tanken på att äta min trädgård : ), (skörda)! När jag ska anlägga ett grönsaksland läste jag att man kan lägga någon slags duk i botten, men ska jag lägga en duk i botten på hela landet, eller bara i botten där gångarna är?

• Fru Mjau

Mitt tips är att komma ihåg att njuta av att man har trädgård. Det glömde jag i början ? var ju så mycket jag ville... Planera in sittplatser lite här och var som gör att du alltid kan hitta en plats i solen.

Jag började med att leta efter de växter som jag tyckte hade vackrast blommor och brydde mig inte så mycket om hur de såg ut utan dem. Efter ett antal år nu som trädgårdare letar jag efter de som har vackrast blad istället.

Gör ordentliga rabattkanter, använd gärna markduk och täckbark, så slipper du många hållabortaogräs.timmar. Och kan sätta dig på din plats i solen istället.

Planterar du häck/buskar som slår rotskott, t ex syren, tänk på att hålla dem minst en meter från rabatten (gjorde inte jag till min stora förtret idag).

Om du inte har ett redan så brukar de flesta börja fundera på ett litet växthus efter ett tag. Lägg med det i planeringen redan nu. Så att det får en bra plats. Och en kompost förstås.

Lycka till!

• AANJA

Tack för fler bra tips Fru Mjau! Tänk vad mycket kunskap ni har, som haft trädgård några år, så glad jag är att få ta del av det!

Drömmer om ett växthus men har tänkt att det blir om några år, nu när du säger det så är det ju självklart att jag måste föreställa mig vart det ska stå redan nu.

Jag köpte några underbara fröer i höstas och tänkte enbart på hur blommorna såg ut haha typiskt nybörjarfel : ).

Projekten för i år blir nog en häck, tre körsbärsträd, ett grönsaksland och en blomrabatt. I höst tänkte jag trycka ner massor av skillalökar i hela gräsmattan, jag såg en helt underbar bild av en vårträdgård där hela gräsmattan var ett enda blått hav. Det läskigaste och mest tidskrävande som tar mest tankearbete, planering och underarbete är nog blomrabatten och grönsakslandet. Några specifika tips där? Vi anlade ett jordgubbsland förra sommmaren men alla gubbar blev uppätna av förmodligen maskar, för det fanns nästan inget kvar av dom : (. Kanske måste jag gräva upp landet igen och lägga en markduk i botten på hela? Jag hade nämnligen tänkt anlägga grönsakslandet brevid.

Jösses vad många frågor jag har!!

• veera

Jag är lite fundersam över hur du, aanja, tänker använda markduk.
    Markduk sätter man vanligtvis ovanför marken och täcker sen med bark, sten eller nåt annat material för att förhindra att ogräset växer där. Du tar bara hål i duken där var du planterar plantor. Det går även att använda markduk under en rabatt om du har problem met rotogräs, men då måste du ändå gräva bort jord, sätta ut markduk och sen fylla på mängder med ny ogräsfri jord. Då går det snabbare att gräva genom jorden och plocka bort rotogräset.
    I en köksträdgård ser jag ingen orsak att använda markduk. Du krattar bort ogräset på nolltid från gångarna och i bänkarna så behöver du ha djup jord. Samma sak där som med rabatterna, du rensar jorden snabbare än om du måste gräva bort jord och fylla på med ny jord.
    Om du har likadan jord ovanför och under markduken är det liksom ingen vits med markduken. Jag brukar täcka med gräsklipp(5-10 cm tjockt) i rabatterna och i köksträdgården för det håller bort ogräs, förbättrar markstrukturen, håller fukt i marken och så älskar maskar gräsklipp, liksom sniglar.
    Du kan börja på med din rabatt och det gör inget om du sen ändrar om den 5 gånger. Det är bara normalt i en trädgård. Viktigast är då att du inte har rotogräs i jorden, kvickrot och kirkål är de värsta. De tar över rabatten på några år om de får växa där.

Saepe creat molles aspera spina rosas
  • AANJA

Jag är lite fundersam över hur du, aanja, tänker använda markduk.

haha ja det är jag med! : ).

Veera: Att plocka bort rotgräset gör man det genom att gräva med spade och vända på kockorna och ta bort det översta lagret av gräs? Vi hade en jordfräs till jordgubbslandet och då gjorde vi så. Herregud, jag kan ingenting om detta (bott i betongdjungeln hela mitt liv), vad jag undrar över är alltså om gräset är samma som kvickrot och kirkol? Hur vet man annars vad man ska ta bort? : )Jag vill sååå gärna göra ett bra underarbete så jag ska slippa göra om allt bara för att jag inte har tänkt igenom ordentligt.

Gräsklipp är perfekt eftersom min sambo älskar sin gräsklippare och jag kommer således få massor till mina rabatter hihi!

• Fru Mjau

Glömde ju... en plats för dammen med guldfiskar...

Men nu kanske du får för mycket att tänka på. Det tar tid att lära sig och bästa sättet är faktiskt att prova och se resultatet och prova igen om det inte blev som du tänkt dig. I din trädgård är det du som bestämmer så det handlar aldrig om att det du gör är rätt eller fel. Snarare besvärligt eller lätt, tycker jag. Börja med att känna efter vilken slags trädgård du vill ha. En vildvuxen, en stram, en fylld med rosor eller alltihop.

Tänk på att getingar är himla förtjusta i körsbär. Så plantera inte dem helt nära huset eller altanen eller där ni är mest. Scillan kommer att bli super.

Så här har jag gjort mina land:
    Gräv bort översta lagret med gräs och lägg i komposten med gräsytan nedåt. Blir fin jord efter några år. Gräv i jorden under och plocka bort alla rötter du ser. Fyll sedan på med ny bra jord. Det funkar med vanlig billig planteringsjord, men resultatet blir bättre om du köper den lite dyrare. Fyll på lite mer än du tror behövs för det sjunker ihop sedan. I rabatten lägger jag markduk mellan växterna och täckbark över den. I grönsakslandet kör jag också bara med gräsklipp.

Kirskål och kvickrot är ogräs som sprider sig under jorden med utlöpare. De skickar iväg sina vita rötter och täcker snabbt en stor yta. Varje bit av roten som blir kvar i marken blir en ny. Kvickrot är ett slags gräs som blir ca 30 cm och uppåt. Kirskålen är egentligen en ganska fin växt som blommar med vita sirliga blommor, men eftersom den tar över och växer in i alla andra växter är den inte så rolig att ha. De späda bladen går att äta, så om kassan tryter kanske...

Maskar är det bästa du kan ha i jorden, tror att det är sniglar eller fåglar som ätit upp dina jordgubbar.

Oj det här blev långt, men bara en sak till... man blir aldrig färdig! Och det är det som är charmen

• Fåret Shaun

Mitt tips ta första sommer och se vad som växer var, och planera. Sen till hösten börjar ni gräva land mm. Eller planera rabatter mm

Jag har så kul med fåret Shaun.....
  • AANJA

Jag blir så så glad över era svar och tips till mig, ni får mer än gärna skriva flera A4! Jag har läst era svar flera gånger, och kommer att spara allt, så allt är välkommet. TACK ALLA!

Fåret Shaun: förra sommaren var första sommaren, så jag har redan sett vad som finns. I princip bara en stor gräsmatta, två syrenbuskar, tre bärbuskar och några små häggmispelbuskar. OCH en jättevacker pion!

Det där med körsbärsträd och getingar lät inte kul alls :(. Jag har nästintill fobi för getingar och kan tycka att dom förstör hela livet, om det är fler än en på samma gång. och ska jag inte plantera körsbärsträden för nära uteplatsen så hamnar dom långt ner mot en grusväg som drar upp så mycket damm att det täcker alla mina vinbär som jag har nu. :(!! Jag vill ju att de kommande små barnen ska kunna klättra upp i träden och sitta där och mumsa, utan att behöva tvätta bären först, som jag gjorde när jag var liten..

• Saffy

Förutom alla mycket bra ovanstående tips: fixa en kompost snarast, så du kan ta tillvara på alla grönsaksrester, gräsklipp, löv, m.m, m.m. Då har du underbart bra gjord till nästa år. Vi har 3 st komposttunnor till en ca 1000 kv.m. trädgård och vi använder nästan alltid upp all gjord under våren och sommaren och fyller på allt eftersom.

• VIXIE

Alla har kommit med massor av bra förslag men tänkte tillägga  att odla i pallkragar är super(finns bild i mitt gaslleri under trädgårdsbilder)
    Amerikanska blåbär är också helt underbart de får dessutom fin höstfärg,en dundersort är en som heter Darrow
    Sen måste jag  slå ett slag för träd(inget fel på fruktträd men det finns så många vackra träd som gör nytta även på höst och vinter) tex Sorbus DoDong( Ullungrönn) med fantastisk höstfärg,Acer griseum (Kopparlönn),Cercidiphyllum japonicum (Katsura) Vacker på våren och underbar på hösten då bladen doftar som spunnet socker el nybakat bröd,Cornus controversa(Pagodkornell)Prunus serrula(Glanskörsbär) barken på stammen är helt fantastisk ,Juglans manchurica(Manchurisk valnöt) Vackert  exitoskt träd med nötter.Har skrivit de vetenskapliga nanmet så du lättare kan se bilder på dem,glöm inte att ett träd ger en fin stomme i trädgården (att få lite skugga av och sitta under dess grenar och fika och inte minst att kunna hänga upp en gunga i !)

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • icka76

AANJA: Vi står inför samma utmaning, är oxå novis när det gäller trädgård. Flyttade in i vårt hus i slutet av augusti förra pret. I år ska vi mest röja bort lite buskar och snår och jämna ut marken så det blir nog mest krukodlingar. Vi ska även reparera och lägga plattor i växthuset.

Tänkte på att du ska plantera 3 körsbärsträd. Tänk på att de växer upp och kan ge massor av bär som du inte når. Vi har 7 st!!! som vi delar med grannen. Till helgen ska vi såga ner 5 av dem. Körsbären lägger sig som en matta under trädet och har man barn som springer i det så är det blå/rött överallt. Äter ni så mycket bär att ni behöver 3 träd?

Fråga till er andra. Måste man förkultivera luktärt? Jag bor i Kungsbacka och tillhör zon I

• AANJA

Hej icka76:)!

Nja min pappa hade säkert 15 körbärsträd när jag var liten och vi åt upp nästan alla. Han brydde sig iof inte om ifall det blev rött nånstans för resten av hans tomt var igenvuxen med högt gräs, så de e mycket möjligt att det låg massor av bär därnågonstans. Bra poäng! Ska tänka på saken... Jag är ute efter tak till trädgården.

Luktärt ska sås direkt på friland står det på mina fröer. Gå in på odla.nu som är superduper. Du bor i zon 1 och där ska väl i princip allt funka. Jag ska oxå odla luktärt men jag bor i zon 5 så det är lååååång tid innan snön ens börjar smälta, snyft.

• icka76

Jag har en liten fråga till. Vi har vad jag tror är en kaprifol på tomten. Men den är som en jättestor avlång buske. Grenrna är slingriga och den är ca en meter hög och tre meter lång. Kan det även vara det som kallas Try? Undrar om man kan beskära den för den ser bra risig ut?

• Queckla

Vi har också precis flyttat till tomt.
    Jag tänkte skaffa några sådana där stora balkonglådor på fot och göra en örtagård i dem. Då kan jag testa var jag vill ha dem utan att gräva i marken. Dels var örterna mår bäst på tomten dels var de är behändigt nära köket men inte i vägen...

Nu är frågan, var hittar jag sådana? De jag tänker på är alltså nästan lika stora som pallkragar, fast på fot. Man brukar se dem som farthinder i bostadsområden ibland. Men när jag letar på nätet så hittar jag dem ingenstans. Är det bara för tidigt på året eller måste man bygga dem själv?

• Queckla

( ja mitt förra inlägg kansk evar lite på gränsen till off topic, men jag tänkte att jag passar på här och tipsar om rörlig örtagård samtidigt som jag frågar...)

Svar på tråden Ni som har trädgård: tips till en nybörjare sökes!